Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 62 / Bezoekers Vandaag: 462
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Snelheid ijken met Hondekop
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

vanderzee

3 berichten

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  12:10:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Gd,

1. Ik probeer al enige tijd de snelheid van m'n ELD2 te ijken.
Maar omdat de stroom afnemende wielen nogal uit elkaar liggen lukt dit niet. De lengte tussen de wielen wordt dus steeds over geslagen.

Iemand enig idee welke juiste traject lengte ik moet invullen.(Hier zal het volgens mijn inschatting wel aan liggen.)

2. Een tweede puntje is dat bij het in, of uit rijden van het blok een bezet melder 2x wordt "geactiveerd" kan dit kwaad voor wat betreft de ijking, of misschien voor het automatisch rijden op de baan.

Groeten
Sietse

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  12:26:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Sietse,

bij ijken start je tussen 2 bezetmeldpunten, daarna met bepaal richting rijdt de trein altijd naar 1 van de 2 bezetmeldpunten toe, totdat deze gepasseerd is, en het ene bezetmeldpunt weer vrijgegeven is, feitelijk moet het hele stel dit punt gepasseerd zijn, als dit bezetmeldpunt, en ook het andere een gelijke lengte heeft van meer dan 55 cm. mag je geen probleem hebben. Mocht de lengte van het tussenliggende deel 1 meter zijn, dan is de lengte van het ijktraject 1000 + 550 = 1550 millimeter.

Nu pas kan het ijken beginnen, de trein meet het begin van de trein, dus vanaf de 1e melding van de 1e melder tot de 1e melding van de 2e melder, je kan ook in onderhouden database kiezen voor het ijken in 1 richting dus bv. in een ovaal, waarbij de trein rondjes rijdt,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

vanderzee

3 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  17:05:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Walter,

Dank voor de uitleg. Denk dat het geval is. Lengte bezetmeldpunt is 200mm en lengte traject is 1540mm.
Het is een fleischmann baan met twincenter en een pico "hondekop".

Betekend het dat ik de lengte van de bezetmeld punten moet vergroten?

Groeten
Sietse
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  17:09:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sietse,

200 mm is in HO inderdaad wel kort voor een bezetmeldstuk. Bezetmeldstukken van 40-60 cm geven betere resultaten. De bezetmeldstukken moeten namelijk lang genoeg zijn om de trein te laten stoppen en 200 mm is dat alleen bij heel lage snelheden. Op een rangeerterrein kun je dus eventueel deze lengtes toepassen. Op een aantal oude plekken in mijn baan zijn de bezetmeldstukken nog 30 cm, maar ook dat is eigenlijk te kort. Mijn meest recente aanwinst was ook een Piko Hondekop en het ijken gaf bij mij geen probleem. De bezetmeldstukken in het ijktraject zijn dan ook vrij lang.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 14 mrt 2009 17:13:30
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  17:12:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Sietse,

het kan je probleem oplossen inderdaad, want nu keert je trein te snel, voordat hij in zijn geheel over het bezetmeldpunt heen is,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  17:42:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Sietse,

Als ik de eerste vraag lees dan moet je er voor zorgen dat de lengte van de bezetmelder minimaal de lengte is van de afstand tussen de stroomafnemende wielen.

Als bijvoorbeeld je hondekop 100 cm. is en de eerste en de laatste as nemen stroom af dan moeten beide bezetmelders ca. 100 cm. lang zijn of je moet voor het ijken je hondekop korter maken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  20:48:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Sietse,

Wat Wim zegt klopt. Nu is de motorwagen van de Piko Hondekop, als ik het goed opgemeten heb, 29,5 cm lang. En voor het ijken heb je allen de motorwagen nodig. De draaistellen staan iets dichter bijelkaar, ca 25 cm schat ik. Dat is dus net te lang voor een bezetmeldstuk van 20 cm, maar een bezetmeldstuk van ergens tussen de 40 of 60 cm moet dat gemakkelijk aan kunnen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 14 mrt 2009 20:49:47
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  09:16:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Alleen de motorwagen gebruiken voor het ijken is voor mij gewoon korter maken. Ik had hetzelfde probleem met de TEE Ram van Roco de middelste 2 wagons nemen geen stroom af.

Overigens is het altijd verstandig om de lengte van een bezetmelder langer te maken dan de langste afstand van de assen bij een wagon.

Als je dat niet doet dan wordt elke keer dat zo'n wagon over de bezetmelder komt deze elke keer even vrijgegeven en direct weer bezet.
Dat is wel op te lossen met een tijdsvertraging maar de centrale stuurt wel elke keer dat signaal naar Koploper die het dan negeert, maar er is wel veel onnodige communicatie.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  15:51:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn wagons zijn zodanig van geleidende assen voorzien, dat er altijd contact wordt gemaakt binnen het bezetmeldstuk. Toch zijn dan de stukken nog te kort om mooi afremmen van de treinen te krijgen. Vandaar dat de lengtes nu op 40-60 cm zitten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

vanderzee

3 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  16:30:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Allen,

Ben nu bezig alle bezet meld secties 400mm te maken.
Zou vanavond dus succes moeten hebben.

Vertraagd optrekken kan worden genegeerd, maar is het ook mogelijk om de rem vertraging te negeren?

Groeten Sietse

HO_Fleischmann TC_Koploper_BMD16-SD_LDT schakeldecoders.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  20:31:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sietse,

Daar heb ik eigenlijk nooit specifiek naar gekeken. Houd er echter wel rekening mee dat je aan beide zijden een behoorlijk uitloopstuk nodig hebt, zeker bij de hogere snelheden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina