Auteur |
Onderwerp |
|
vanderzee
3 berichten |
Geplaatst - 14 mrt 2009 : 12:10:57
|
Gd,
1. Ik probeer al enige tijd de snelheid van m'n ELD2 te ijken. Maar omdat de stroom afnemende wielen nogal uit elkaar liggen lukt dit niet. De lengte tussen de wielen wordt dus steeds over geslagen.
Iemand enig idee welke juiste traject lengte ik moet invullen.(Hier zal het volgens mijn inschatting wel aan liggen.)
2. Een tweede puntje is dat bij het in, of uit rijden van het blok een bezet melder 2x wordt "geactiveerd" kan dit kwaad voor wat betreft de ijking, of misschien voor het automatisch rijden op de baan.
Groeten Sietse |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2009 : 12:26:33
|
Hallo Sietse,
bij ijken start je tussen 2 bezetmeldpunten, daarna met bepaal richting rijdt de trein altijd naar 1 van de 2 bezetmeldpunten toe, totdat deze gepasseerd is, en het ene bezetmeldpunt weer vrijgegeven is, feitelijk moet het hele stel dit punt gepasseerd zijn, als dit bezetmeldpunt, en ook het andere een gelijke lengte heeft van meer dan 55 cm. mag je geen probleem hebben. Mocht de lengte van het tussenliggende deel 1 meter zijn, dan is de lengte van het ijktraject 1000 + 550 = 1550 millimeter.
Nu pas kan het ijken beginnen, de trein meet het begin van de trein, dus vanaf de 1e melding van de 1e melder tot de 1e melding van de 2e melder, je kan ook in onderhouden database kiezen voor het ijken in 1 richting dus bv. in een ovaal, waarbij de trein rondjes rijdt,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
|
|
vanderzee
3 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2009 : 17:05:12
|
Beste Walter,
Dank voor de uitleg. Denk dat het geval is. Lengte bezetmeldpunt is 200mm en lengte traject is 1540mm. Het is een fleischmann baan met twincenter en een pico "hondekop".
Betekend het dat ik de lengte van de bezetmeld punten moet vergroten?
Groeten Sietse |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2009 : 17:09:27
|
Hallo Sietse,
200 mm is in HO inderdaad wel kort voor een bezetmeldstuk. Bezetmeldstukken van 40-60 cm geven betere resultaten. De bezetmeldstukken moeten namelijk lang genoeg zijn om de trein te laten stoppen en 200 mm is dat alleen bij heel lage snelheden. Op een rangeerterrein kun je dus eventueel deze lengtes toepassen. Op een aantal oude plekken in mijn baan zijn de bezetmeldstukken nog 30 cm, maar ook dat is eigenlijk te kort. Mijn meest recente aanwinst was ook een Piko Hondekop en het ijken gaf bij mij geen probleem. De bezetmeldstukken in het ijktraject zijn dan ook vrij lang.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 14 mrt 2009 17:13:30 |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2009 : 17:12:36
|
Hallo Sietse,
het kan je probleem oplossen inderdaad, want nu keert je trein te snel, voordat hij in zijn geheel over het bezetmeldpunt heen is,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2009 : 17:42:37
|
Sietse,
Als ik de eerste vraag lees dan moet je er voor zorgen dat de lengte van de bezetmelder minimaal de lengte is van de afstand tussen de stroomafnemende wielen.
Als bijvoorbeeld je hondekop 100 cm. is en de eerste en de laatste as nemen stroom af dan moeten beide bezetmelders ca. 100 cm. lang zijn of je moet voor het ijken je hondekop korter maken.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2009 : 20:48:40
|
Hallo Wim en Sietse,
Wat Wim zegt klopt. Nu is de motorwagen van de Piko Hondekop, als ik het goed opgemeten heb, 29,5 cm lang. En voor het ijken heb je allen de motorwagen nodig. De draaistellen staan iets dichter bijelkaar, ca 25 cm schat ik. Dat is dus net te lang voor een bezetmeldstuk van 20 cm, maar een bezetmeldstuk van ergens tussen de 40 of 60 cm moet dat gemakkelijk aan kunnen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 14 mrt 2009 20:49:47 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2009 : 09:16:50
|
Dirk,
Alleen de motorwagen gebruiken voor het ijken is voor mij gewoon korter maken. Ik had hetzelfde probleem met de TEE Ram van Roco de middelste 2 wagons nemen geen stroom af.
Overigens is het altijd verstandig om de lengte van een bezetmelder langer te maken dan de langste afstand van de assen bij een wagon.
Als je dat niet doet dan wordt elke keer dat zo'n wagon over de bezetmelder komt deze elke keer even vrijgegeven en direct weer bezet. Dat is wel op te lossen met een tijdsvertraging maar de centrale stuurt wel elke keer dat signaal naar Koploper die het dan negeert, maar er is wel veel onnodige communicatie.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2009 : 15:51:03
|
Hallo Wim,
Ik ben het helemaal met je eens. Mijn wagons zijn zodanig van geleidende assen voorzien, dat er altijd contact wordt gemaakt binnen het bezetmeldstuk. Toch zijn dan de stukken nog te kort om mooi afremmen van de treinen te krijgen. Vandaar dat de lengtes nu op 40-60 cm zitten.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
vanderzee
3 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2009 : 16:30:50
|
Beste Allen,
Ben nu bezig alle bezet meld secties 400mm te maken. Zou vanavond dus succes moeten hebben.
Vertraagd optrekken kan worden genegeerd, maar is het ook mogelijk om de rem vertraging te negeren?
Groeten Sietse
HO_Fleischmann TC_Koploper_BMD16-SD_LDT schakeldecoders. |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2009 : 20:31:39
|
Hallo Sietse,
Daar heb ik eigenlijk nooit specifiek naar gekeken. Houd er echter wel rekening mee dat je aan beide zijden een behoorlijk uitloopstuk nodig hebt, zeker bij de hogere snelheden.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|