Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 138 / Bezoekers Vandaag: 14336
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wisselstraat vrijgeven
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eenerspoor

Netherlands
161 berichten

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  20:50:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploperaars,

Onlangs heb ik mijn testbaan uitgebreid met 6 opstelsporen om ervaring op te doen met een schaduwstation. De database gaat hierbij.

Blok 17 is toegevoegd omdat er anders een lang 2-richtingtraject was tussen de opstelsporen en de hoofdbaan. De wissels 5, 6 en 7 bleven dan onnodig lang bezet. Ik wil niet wachten met vrijgeven totdat de stopmelder in blok 14, 15 of 16 bereikt is.
Maar blok 17 is korter dan sommige treinen. Daarom heb ik ook opgegeven dat een trein pas blok 17 in mag rijden als tenminste blok 14, 15 of 16 vrij is. Een trein die van spoor 4, 8 of 9 op weg is naar spoor 14, 15 of 16 geeft de wisselstraat vrij bij melder 3.05, die tegen wissel 10-11 aan zit. En dat is soms dus te vroeg, de staart van de trein staat dan nog op de wissels.

Wat kan ik doen om dit tegen te gaan?
Nog een melder opnemen in blok 14, 15 en 16 werkt niet, omdat de trein maar 1 van die 3 bereikt.

Alvast bedankt voor jullie zeer gewaardeerde reacties.

Vriendelijke groet,

Henk

Download Attachment: Maliebaan_met_schaduw_v2.bck
47,32 KB

Koploperdebutant; H0 2-rail; ECoS; MDF-rijder;

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  08:14:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hmmm, de vraag is kennllijk te moeilijk.

Het is de bedoeling dat de wisselstraat met wissel 5,6 en 7 pas vrij komt als de kop van trein in blok 14,15 of 16 is.

Ik hoop dat iemand me daarmee kan helpen.

Vriendelijke groet,

Henk

Koploperdebutant; H0 2-rail; ECoS; MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  08:33:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Als je de lengtes van je blokken en treinen gaat invoeren, heb je bij aanvulling blokgegevens verschillende mogelijkheden bij te lange treinen in een blok.
Wil je niet met die lengtes werken, zul je met variabele routes de te lange treinen uit de korte blokken moeten weren.
Of gewoon met kortere treinen rijden, dat is natuurlijk de eenvoudigste oplossing.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  08:44:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Wissels worden in principe altijd vrijgegeven op het moment van het bereiken van de laatste bezetmelder in een blok (=stopsectie). Wissels pas nog later vrijgeven op basis van bezetmelders in volgend blok zit niet in Koploper (en zal er ook niet inkomen).

Er zijn verschillende oplossingen:
- zoals Huub beschreef in vorige posting: werken met juiste lengtes en dan vorig blok + wisselstraten bezethouden als trein te lang is (aanvullende blokgegeven)
- gaan rijden met geheel gedetecteerde treinen en dan wisselstraten ook voorzien van verschillende bezetmeldpunten. Deze bezetmeldpunten dan koppelen aan 1 of meer wissels. De wissels worden dan wel vrijgegeven in de software echter als de staart van de trein nog op de bezetmeldpunten van de wissel(s) staan kunnen deze nooit door een andere trein worden bereden.

Wij met z'n alle doen ook wel eens iets anders. Ik vind het wel een beetje vreemd dat jij iest post op 13/3 20:50 en dan op 14/3 08:14 reeds gaat 'klagen' dat je nog geen antwoord hebt ontvangen. Het is voor ons allemaal slechts een hobby!!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  19:36:40  Toon profiel  Reageer met citaat
@Huub:

Dank je voor deze mogelijkheid via aanvulling blokgegevens. Daar was ik idd. nog niet op gekomen. Berekent Koploper automatisch hoe lang de wisselstraat bezet moet worden gehouden na het bereiken van de stopmelder?
Kortere treinen kon natuurlijk ook, maar dat wilde ik eigenlijke niet. Blok 17 is zo kort dat ik dan minitreintjes zou krijgen.

@Paul:

Mijn posting van 14-3, 8:14 was geen "klagen" hoor. Sorry als het zo is overgekomen. Die tweede posting was juist bedoeld om de vraag duidelijker te stellen, want bij het teruglezen van de eerdere posting vond ik dat het een heel verhaal was geworden en dat de vraag nog niet zo duidelijk was verwoord.

Bedankt ook voor de aangereikte mogelijkheden om het probleem op te lossen.
Ik snap die oplossing van "gedecteerde wissels" nog niet helemaal. Hoe kan ik bezetmelders koppelen aan een wisselstraat? Of moet ik dan de handleiding beter lezen?

Mvg,
Henk

Koploperdebutant; H0 2-rail; ECoS; MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  08:27:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

In baanontwerp kan je items koppelen aan een bezetmeldpunt. Als jij je wissels van bezetmeldingen voorziet, kan je dus een bezetmeldpunt koppelen aan een of meer wissels "Wissel/Waar in blok/lijnen bezet bij" moet je dan kiezen in de toolbar.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  12:50:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Bedankt voor dit advies. Ik ga dat noteren bij de handleiding.

Mvg,

Henk

Koploperdebutant; H0 2-rail; ECoS; MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina