Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 123 / Bezoekers Vandaag: 14321
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Loc remt niet hard genoeg
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Havym

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 12 mrt 2009 :  22:27:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Havym  Reageer met citaat
Beste allen,

Ik heb mijn ervaring een klein beetje opgedaan met een testbaantje.
Nu werd het eens tijd een echte baan te maken. Dit is gelukt. Op de meeste plaatsen hebben 3 bezetmeldingen per blok. Ik heb daarna alles ingeprogrammeerd in Koploper en eerst met decoderstappen gereden. Dit werkt fantastisch.

Nu het probleem:

Ik heb nu alle loc's geijkt en rij dus met geijkte snelheid. Wanneer de loc's langzaam rijden omdat het blok dat wenst stopt de trein op tijd en gaat alles goed. Maar op de vrije baan gaan de loc's harder en als deze dan voor een rood sein loopt remt de loc niet hard genoeg af om voor het sein te kunnen stoppen.(blok 16 -> 14)

Dit probleem geldt ook voor het snelheid verminderen voor een wisselstraat met een aftakking (blok 16 -> 21). In de wissel mag de trein met 60 passeren, maar raast er als een gek overheen en gaat ver na de wisselstraat langzamer rijden.

Ik heb gewoon het idee dat de loc niet snel genoeg afremt. Ik dacht dat koploper de remcurve zelf bepaald naar gelang de lengte van het blok.

Wie kan mij helpen?

P.S. let niet op de fout met seinen. Dit werkt nog niet en ik was er mee aan het klooien

Groet Marco.

Download Attachment: Marcobaan.bck
87,42 KB

Bewerkt door Havym op 12 mrt 2009 22:28:54

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2009 :  23:49:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Marco,

je laat overal de treinen remmen vanaf de 1e melder dus dan zou de snelheid er al aardig uit moeten zijn, waar je nog mee kan spelen is met de massasimulatie in onderhouden treintypen, een afemvertraging van 15 seconden af 50 km/uur is best lang, zeker als je dit omzet vanaf 100 km/uur is de afremtijd zeker aanzienlijk.

Ook kan je een wisselstraat beperking in onderhouden baanontwerp koppelen aan alleen bij stop in volgend blok zou je bv. al een snelheid in wisselstraatbeperking van 40 km/uur kunnen instellen.

Waarom je trein straat 16 - 21 met te hoge snelheid passeert zal te maken hebben met de plekken van je terugmeldingen, deze zijn echter niet ingetekend en toegekend aan wissel/tool waar in blok bezet bij als je hier de bezetmeldpunten intekent, kan het verhaal misschien iets duidelijker worden,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Havym

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  13:26:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Havym  Reageer met citaat
Walter,

Allereerst bedankt voor je hulp. Ik ga er nog vanuit dat ik een beginner ben. Ik heb de massa simulatie aangepast en ga straks even testen. Deze verandering klinkt logisch maar kon het gewoon even niet vinden. Dat krijg je als je nieuw bent met koploper en je te veel dingen wilt in 1 keer.

De wisselstraat beperking had ik al aangegeven voor het wissel zelf (max 60). Ik ga even proberen of ik iets kan doen met het blok ervoor ook al vast af te remmen (blok 18).

quote:
Waarom je trein straat 16 - 21 met te hoge snelheid passeert zal te maken hebben met de plekken van je terugmeldingen, deze zijn echter niet ingetekend en toegekend aan wissel/tool waar in blok bezet bij als je hier de bezetmeldpunten intekent, kan het verhaal misschien iets duidelijker worden,


Over het antwoord van de bezetmeldingen begrijp ik je niet helemaal. De bezetmelding moeten wel goed liggen. Begin en stop sectie zijn bijna overal tussen de 50 en 60cm met een remsectie ertussen. Hoe kan dat tekenen dan of bezetmelders toekennen aan wissel/tool?

P.S. om misverstanden te voorkomen: Alles reed en stopte perfect met decoderstappen.

Download Attachment: Marcobaan.bck
87,46 KB

Fleischmann TC met Koploper en BMD16-SD en LDT wisseldecoders en OM32serial seindecoders.
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  16:44:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcro en Walter,

Heb je in de decoders cv 3 en 4 naar bv 1 gezet zodat de decoder zelf de optrek en remvertraging bijna niet gebruikt, want dan kan een trein bij wat hogere snelheden doorschieten met de nodige gevolgen van dien.


Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  22:37:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Marco,

om de punten in te voeren,

Ga naar onderhouden baanontwerp
Ontwerp tekenen
In tool algemeen vind je naast diverse componenten een stip met Punt Waar in Blok.
Als je deze punten in je database toevoegd en hieraan de werkelijke bezetmeldpunten koppelt met Tool Wissel waar in Blok bezet bij, hieraan de stippen met Punt Waar in Blok toevoegen.
Bij het rijden kan je dan de bezetmeldingen volgen, als een bezetmelder te laat komt, is dat nu ook op je scherm zichtbaar,
Vaak kan de logging in Koploper ook vertellen dat een loc te laat remt, waardoor hij door kan schieten.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Havym

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2009 :  12:37:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Havym  Reageer met citaat
Ah nu snap ik je.
Die cv waardes heb ik veranderd maar dat maakt niks uit. Hij stopt dan alleen wat strakker.

Ik heb nu alle hoofdsporen begrensd op 80 en nu remt ie wel goed en stopt op tijd. Het viel me wel op dat de loc van 100 naar 60 km/h heel langzaam remt en vanaf 80 sneller remt. Misschien loc eigenschap?

Walter ik ga je voorstel eens proberen in te voeren en kijken wat er gebeurd.


Groet Marco.

Fleischmann TC met Koploper en BMD16-SD en LDT wisseldecoders en OM32serial seindecoders.
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  08:35:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Wat met de bezetmelders betreft moet maar eens even kijken bij dit draadje want daar wordt over de oude en de nieuwe manier gesproken.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Adrie

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1809
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  10:17:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Havym



Ik heb nu alle hoofdsporen begrensd op 80 en nu remt ie wel goed en stopt op tijd. Het viel me wel op dat de loc van 100 naar 60 km/h heel langzaam remt en vanaf 80 sneller remt. Misschien loc eigenschap?




Welke snelheden heb je staan bij het treintype ?

Bij een gesloten sein remt de trein als hij het blok binnenkomt direkt naar de gemiddelde snelheid van dat treintype....daarna gaat hij door "leren remmen" bepalen waar hij gaat doorremmen naar minimum snelheid treintype. Daarmee rijdt hij dan de stopsectie binnen en remt dan door naar nul. Komt hij te snel de stopsectie binnen dan stopt hij "direkt". Als treinen te ver rijden is dat bij mij meestal omdat de minimum snelheid "te hoog" staat voor de lengte van de stopsectie. Oplossing is dan : niets veranderen aan decoder maar minimum snelheid treintype 5km lager...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina