Auteur |
Onderwerp |
|
jvstrn
Netherlands
16 berichten |
Geplaatst - 24 jun 2006 : 20:04:46
|
In mijn testbaan krijg ik de Viessmann DCC wissel-decoders (5212) niet aangestuurd met Koploper. Via de Intellibox schakelen de wissels wel.
Ik zie duidelijk wat over het hoofd. Ik alles nagelopen wat maar met wisselinstellingen te maken zou kunnen hebben maar ik weet het nu echt niet meer.
Als Automatisch rijden ingeschakeld is zie ik met communicatie-logging wel de wissel commando's verstuurd worden. Zelfs in het testprogramma willen de wissels niet schakelen.
Ik weet het echt niet meer. Help!
Aanvulling (25 juni) Ik heb in de Intellibox zowel Motorola als het DCC-protocol voor het aansturen van de wisseldecoder geprobeerd. Met beide protocollen kan de IB de wissels aansturen, maar via Koploper gebeurd er niets.
Specificaties testbaan: 2 x Viessmann terug/bezetmeld-decoders (5233) 1 x Viessmann DCC wissel-decoder (5212) Intellibox Koploper versie 6.3 build 104
Download Attachment: Test-01.bck 13.07 KB |
Bewerkt door jvstrn op 25 jun 2006 10:41:21 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2006 : 11:05:25
|
Hallo onbekende,
Ik ben geen Intellibox deskundige. Het enige wat ik vreemd vind uit jouw verhaal is dat jij kan switchen op de IB tussen Dcc en Motorola wisseldecoders en dat het werkt. Dit zou mij aangeven dat de wisselsdecoders beide protocollen moeten begrijpen.
Vraagje van mijn kant: kan je wel een loc aansturen vanuit Koploper? Met andere woorden is er dus wel communicatie tussen de Pc en de IB?
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2006 : 11:06:51
|
Hallo,
Als ik dit zo lees lijkt het een communicatie probleem. Vraag kun je wel locomotieven aansturen met koploper ?.
Paul, je was me net voor.
Met vriendelijke groet, Hub |
Bewerkt door pa1_hub op 25 jun 2006 11:08:40 |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2006 : 11:08:59
|
Hoi Hub,
Twee zielen 1 gedachte zo te zien
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
hubertus
Netherlands
1965 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2006 : 11:23:58
|
quote: Originally posted by PaHaSOFT
Het enige wat ik vreemd vind uit jouw verhaal is dat jij kan switchen op de IB tussen Dcc en Motorola wisseldecoders en dat het werkt.
De 5212 is een multiprotocol decoder, vandaar.
Huub |
|
|
jvstrn
Netherlands
16 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2006 : 14:31:13
|
Paul, Hub en anderen,
Eerst mijn excuses voor het vergeten van het ondertekenen van mijn bericht met mijn naam.
Ik kan wel normaal loc's aansturen. Automatische rijden gaat ok uitstekend op de testbaan. Communicatie tussen Koploper en de IB werkt voor wat het aansturen van de loc's en het verwerken van de bezetmeldingen. Ik kan de snelheden van de loc's ijken. Alles lijkt te werken behalve het aansturen van de wisseldecoder (met Koploper dan).
En inderdaad de Viessmann 5212 verstaat zowel DCC als Motorola. Ik rij hoofdzakelijk met DCC lokdecoders dus mijn eerste gedachte was dan om ook DCC voor de wisseldecoders te gebruiken.
Het is een regenachtige dag dus ik kan van alles gaan proberen. Ik heb zelfs een kompleet nieuwe database aangemaakt, maar ook daarmee lukt het niet. Nu ben ik niet iemand die snel om hulp vraag. Ik lees liever de handleiding 10x door om zo niets over het hoofd te kunnen zien, maar nu ben ik toch echt ten einde raad.
Paul, Kan het een protocol instelling zijn tussen Koploper en de IB? Ik heb nu ingesteld dat Koploper alleen het IB protocol hoeft te gebruiken.
Hieronder ook een stuk dan de communicatie logging, voor het geval dit kan helpen:
Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren
Download Attachment: kopl_20060625_093322.txt 3.8 KB |
Bewerkt door jvstrn op 25 jun 2006 14:38:04 |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2006 : 15:28:24
|
Hallo John,
Zo te zien is de communicatie tussen Kl en IB goed. Staat de decoder bij de IB op MM en de 5212 ook op MM.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
jvstrn
Netherlands
16 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2006 : 15:39:13
|
Hub,
De 5212 stuur ik op dit moment via DCC aan. Ik ga als volgt te werk bij het configureren van de 5212: Stap 1: De IB heb ik ingesteld: Wisselinstellingen - Algemeen formaat - DCC Stap 2: Rode knop op 5212 1x indrukken. De wissel aan uitgang 1 schakeld dan enkele keren. Stap 3: Op de IB bedien ik nu ook wissel 1. Hiermee is de 5212 geprogrammeerd voor DCC.
Nu kan via de IB alle 4 de uitgangen geschakeld worden.
Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren (Schaal N / Intellibox) |
|
|
hubertus
Netherlands
1965 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2006 : 15:41:49
|
John,
Weet je zeker dat je de 5212 in de adresrange 1 tot 4 geprogrammeerd hebt en niet per ongeluk veel hoger?
Huub |
|
|
jvstrn
Netherlands
16 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2006 : 15:52:15
|
Huub, Goed punt. De vraag brengt mij aan het twijfelen. Ik ga direct de instellingen controlleren.
Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren (Schaal N / Intellibox) |
|
|
jvstrn
Netherlands
16 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2006 : 16:06:09
|
OK.
De IB staat in Keyboard mode. Na het indrukken van de Menu toets geeft het display aan:
Keyboard Adr.: ...0 Tab.
(de cursor knippert op de 0)
Na het intoetsen van een 1 geeft de display aan:
Keyboard Adr.: ...1 - 8
Na het bevestigen van deze keuze met de Enter toets, kan ik nu de wissels NIET meer schakelen via de IB.
Ik heb nu de instel procedure van de 5212 herhaald, en zie daar: Ook Koploper kan nu de wissels schakelen.
Klaarblijkelijk was de 5212 dus op een totaal verkeerd wisseladres geprogrammeerd door de standaard instelling van de IB Keyboard mode.
Ik had hier nog niets in gewijzigd sinds de aanschaf en ben er dus te gemakkelijk vanuit gegaan dat de default instelling dus overeen kwam met de eerste wisseldecoder, mede omdat ik na het programmeren van de 5212 eigenlijk direct resultaat had op de IB en dus de wissels kon schakelen.
Uiteindelijk wist ik dat ik iets over het hoofd moest zien, maar wist niet waar te zoeken. Gelukkig zijn er altijd mensen in dit forum die even de juiste richting weten aan te geven !!
BEDANKT!! Ik kan weer met een gerust hart verder testen.
Met vriendelijke groet, John van Staaijeren
P.S. Aan Koploper wilde ik al helemaal niet twijfelen, fantastisch programma, maar ook met heel veel instellingen die je wel net even moet weten te vinden. Zelfs na het lezen van handleidingen.
|
|
|
|
Onderwerp |
|