Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 532 / Bezoekers Vandaag: 12300
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Selectrix en bekrachtigingstijd
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jena

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 09 mrt 2009 :  18:56:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medespoorders,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik eerst een kleine inleiding plaatsen:
Al een aantal jaar rijd ik met mijn kleine analoge Z baantje vrolijk wat in het rond.
Ongeveer een half jaar geleden ben ik begonnen met de overstap naar digitaal bedrijf en heb hiervoor als centrale de Multi Control 2004 van digirail aangeschaft.
Ik ben hier best tevreden over en ondertussen rijden er 3 omgebouwde locjes (met decoders DHL050 & SLX831Z) op het bekende testovaaltje met inhaalspoor.

Afgelopen week heb ik mij zoals zo velen voor ook in Koploper verdiept
Ik ben begonnen met gewoon simpelweg wat onderdelen te tekenen, zoals wissels, wat blokken en zelfs een draaischijf. Gewoon om te kijken of ik het spul werkend kan krijgen.
Dat viel me niet eens tegen. Wissels worden netjes omgezet, blokbezetmeldingen komen netjes binnen in koploper en zelfs de stiekem handmatig omgezette wissels worden door koploper niet gemist.
Er rijdt nog niks rond, dat wordt de volgende uitdaging.

Dan tenslotte mijn vraag:
Begrijp ik het goed dat het instellen van een bekrachtigingstijd bij het gebruik van een selectrix functiedecoder niet veel zin heeft?
Hier zorgt naar mijn idee de decoder zelf voor de benodigde pulslengte en niet koploper, toch?
Aangezien ik wisseldecoders met terugmelding gebruik heeft het volgens mij ook geen zin om deze door Koploper te laten initialiseren; de actuele standen worden immers steeds door Koploper ingelezen. Is dit een juiste conclusie, of is het altijd verstandig(er) om de wisselstanden steeds te laten initialiseren?

In de toekomst wil ik voor mijn draaischijf de SLX815 decoder (of compatible) gaan gebruiken, maar koploper ondersteunt deze (nog) niet. Is er misschien bekend of deze ooit toegevoegd gaat worden?
Zie ook: http://www.rokon.info/download/slx815.pdf

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Jeroen

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2009 :  22:15:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Toch zou ik wel in Koploper de bekrachtingstijd invullen. Hierdoor worden de wissels netjes achter elkaar geschakeld en krijg je niet een klap waarmee een heel stel wissels tegelijk om willen gaan.

Initialiseren is gewoon een kwestie van smaak. Maakt in jouw geval niet uit, maar ik zou het wel gewoon doen.

Ondersteuning van de draaischijf moet niet al te moeilijk zijn. Echter ik ben bang dat ik er het eerste half jaar al geen tijd meer voor heb. Momenteel ondersteuning van Massoth en voor Railz moet ik ook nog wat doen voor het nieuwe deel met Rotterdam CS.

Als jij tzt ooit zo'n draaischijfdecoder hebt zou het wel prettig zijn als je deze dan incluisief draaischijf (en geheel aangesloten) tijdelijk mijn kant op laat komen. Ik wil deze aansturing dan best inbouwen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Jena

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2009 :  01:18:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok, duidelijk. Weet ik ook weer dat dankzij deze bekrachtigingstijd het spul netjes na elkaar schakelt.

Het is mooi om te lezen dat de ondersteuning voor de SLX815 eventueel ingebouwt kan worden. Mijn decoder gaat waarschijnlijk een zelfbouwversie hiervan worden en het is uiteraard geen enkel probleem om dit geheel een tijdje uit logeren te sturen

Voor zelfbouw heb ik ook naar de draai15 decoder gekeken en deze lijkt qua aansturing redelijk op de 815 (of andersom). Alleen gaat er bij het aansluiten op een selectrix functiedecoder volgens mij iets mis...
Na een keer heen en weer gedraaid te hebben zijn bij mij alle bitjes van het betreffende SX-adres hoog en komt er bij de volgende draai-opdracht dus geen puls meer uit de functiedecoder.
Ik zou verwachten dat Koploper ieder bitje weer reset, maar dat gebeurt dus niet bij gebruik van een selectrix functiedecoder.
Klopt dit? klopt dit niet? Of doe ik gewoon iets fout?

Vriendelijke groeten,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2009 :  07:45:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Wat jij bedoeld met resetten van bitjes in combinatie met de draai15 weet ik niet. Het protocol ken ik ook niet uit mijn hoofd, maar in combinatie met draai15 werkt het zeker (afgelopen weekend 3 dagen foutloos gedraaid op Rail2009).

Helaas maak ik geen ondersteuning op zelfbouw apparaten / decoders. Alleen met originele decoders wil ik testen. Als jij iets zelf bouwt prima, maar dan moet jij ergens aansluiten op wat Koploper doet. Zelfbouw is voor mij geen garantie het precies werkt zoals de originele draaischijf decoder.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Jena

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2009 :  12:33:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Dank voor je geduld.
Ik vind de meeste modules domweg te groot voor mijn kleine Z baantje en vandaar dat ik hiervoor heel veel zelfbouw, maar dan een flink stuk kleiner. Als ik besluit de originele decoder aan te schaffen kom ik hierop terug.

Ik ben er uiteraard van overtuigd dat de draai15 aansturing werkt, ik zal het gewoon wel niet goed begrijpen.
De handleiding op http://www.pahasoft.nl/ heeft als voorbeeld de draai15 aangesloten op decoder63 en dit begrijp ik wel.
Koploper stuurt een serie commando's (bv: reset, positie, linksom) en Koploper zorgt hier voor de benodigde puls. De ingangen van de draai15 kaart worden dus bv. steeds even hoog om daarna door koploper weer in hun ruststand gezet te worden.

Aangesloten op een selectrix functiedecoder zie ik iets anders gebeuren:
Koploper stuurt weer een serie commando's, de betreffende SXadresbits worden door koploper bv. hoog gemaakt en de SX functiedecoder maakt hier een puls van. De SXadresbits blijven echter hoog! Hierdoor komt er bij de volgende draaiopdracht bij deze bits geen puls meer uit de functiedecoder. Koploper doet volgens de communicatie logging zelfs geen moeite om deze reeds ingestelde bits opnieuw te verzenden; Dat snap ik ook.
Vandaar (onder andere) ook mijn beginvraag over de bekrachtigingstijd icm een selectrix functiedecoder. Ik verwachtte namelijk dat na deze tijd het voor draai15 gebruikte SXadres weer in de ruststand gebracht zou worden...

Ik hoop dat ik het dit keer iets duidelijker heb uitgelegd.

Vriendelijke groeten,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2009 :  13:21:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Ik weet ook niet op welke systemen de draai15 allemaal werkt. Je kan dan beter Kees Moerman even een mailtje sturen; waarschijnlijk heeft hij er beter zicht op. Ik denk wel dat deze ook moet werken met de selectrixfunctiedecoders.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Jena

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2009 :  18:20:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok, ik zal eens een mailtje aan Kees gaan dichten.

Vriendelijke groeten,
Jeroen

Bewerkt door Jena op 10 mrt 2009 18:21:15
Ga naar bovenaan de pagina

Jena

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2009 :  22:27:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Na een mailtje van Kees Moerman ben ik weer een stap in de goede richting: Het ligt gelukkig niet altijd aan mij maar de aansturing van draai15 gaat niet via een selectrix functiedecoder.
Ik ben duidelijk in de war gebracht door het feit dat deze optie in koploper bij de draaischijf in het pull down menutje staat.

Deze keuze kun je bij een volgende versie misschien weghalen?
Of wellicht -alleen bij de keuze van SX functiedecoder bij de draaischijf- de aanstuurcommando's van deze draaischijf iets aanpassen...
Als ik zo vrij mag zijn, dan zou een mogelijke oplossing in dit geval het heen en weer schakelen van de uitgang zijn.

Bij deze instellingen:

Verschijnt dit nu aan de uitgang voor een reset opdracht:
(w): Zet wissel 2 krom (1.2)
Hieraan zou de volgende regel toegevoegd moeten worden om het bij een SXdecoder werkend te krijgen:
*vertragingstijd*
(w): Zet wissel 2 recht (1.2)

De overige bits gaan vanzelfsprekend op dezelfde manier.

Ik weet uiteraard niet hoeveel werk dit is, en of je daar op zit te wachten. De keus is natuurlijk aan jou.

Vriendelijke groeten,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina