Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 146 / Bezoekers Vandaag: 6991
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Logische actie op basis van schakelaar
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Wim Romijn

Netherlands
981 berichten

Geplaatst - 04 mrt 2009 :  23:02:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bij de logische acties is geen mogelijkheid te kiezen op basis van een schakelaar.

Ik kan mij voorstellen dat als dit zou kunnen er leuke zaken te bedenken zijn om dit uit te voeren.
Je zou dan bijvoorbeeld een schakelaar in een scherm kunnen opnemen en als deze geactiveerd wordt een speciale actie of variabele route kunnen laten uitvoeren.
Het adres van de schakelaar kan een fictief nummer zijn waaraan geen decoder hangt, we hebben allemaal toch nummers zat over nu de meeste centrales tot 2048 adressen gaan.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2009 :  07:06:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Kijk eens bij een schakelaar in onderhouden baanontwerp. Hier kan je wel een logische actie koppelen. Moet wel een logische actie zijn die niet zelfstandig zijn waarde bepaald.
Je wil het veel te ingewikkeld....

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2009 :  11:43:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik zal eens kijken of datgene werkt wat ik in gedachte heb.

Waar ik aan denk is of het mogelijk is dat een trein een schakelaar zet en dat er dan een logischa actie gaat plaatsvinden, dat is namelijk het voordeel van een schakelaar je kan hem zelf zetten, op het scherm, of door een trein laten doen.

Als dit werkt dan zou je bijvoorbeeld treinen kunnen blokkeren.
Stel een lege en een volle goederen trein (erts, hout oid.)
Zodra dan trein 1 in het schaduwstation komt zet hij de schakelaar voor trein 1 aan, waarop een variabele route gaat werken die voor trein 1 verbied om het schaduw station uit te rijden en zet schakelaar 2 uit waarop het verbod voor trein 2 uit gaat en deze gaat rijden. Dit zou ook eenventueel kunnen via een vaste route maar als ik dat doe staat regelmatig heel veel stil, liever heb ik dat de trein zelf zijn route zoekt.

Of, deze vraag is pas gesteld, je wil dat een trein de ene keer vanuit blok 1 naar blok 2 gaat en de volgende keer naar blok 3.
Als deze trein aankomt in blok 2 zet je een schakelaar waardoor weer een variabele route geactiveerd wordt die voor die trein blok 2 verbied en blok 3 vrijgeeft of bij aankomst in blok 3 dit anders om doet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2009 :  12:06:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Als ik in het scherm zit voor bewerken van een schakelaar kan ik niet kiezen voor een logische actie, dat deel is dicht.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik dat deel ook kan gebruiken.

Ik heb in dat scherm alle opties aangevinkt, ook de opties zoals ze in de helpfile staan, ik heb zelfs decoder63 geprobeerd maar de logische acties blijven dicht.
Zijn het soms een bepaald type logische acties die hier voor in aanmerking komen?

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2009 :  12:52:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Even goed lezen: in mijn eerste bijdrage staat het ook al een keer vermeld!
Het moet een speciale actie zijn die niet zelfstandig zijn waarde bepaald. Wat wil dit zeggen: er mag dus bij "wanneer waar" niets zijn ingevuld.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2009 :  12:59:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Sorry niet goed begrepen.
En ik maar zoeken in de helpfile terwijl het voor mijn neus stond.

Hoe dit werkt is te zien bij:
Gevorderden > Treinenloop gevarieerder maken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 05 mrt 2009 14:57:06
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  18:06:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Nog een kleine wens met deze mogelijkheid.
Als er geen adres aan de schakelaar zit (adres 0) zou het dan mogelijk zijn dat de schakelaar de stand van de logische actie aangeeft.

Nu is het zo als je de schakelaar aan zet en je kijkt bij de uitkomst van de logische actie dan gaat die aan, schakelaar uit dan gaat de logische actie uit.
Anders om zou ook mooi zijn, in het scherm uitkomst logische actie uitkomst aan schakelaar aan (indien adres 0) en anders om.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  08:29:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Waarom zou je dit willen? Het is zo nooit bedacht.

Misschien dat ik dan zelfs de controle strenger moet maken en dat gebruikte logische actie dus ook niet het resultaat van een speciale actie mag zijn.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  09:06:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Om nu het resultaat van een speciale actie te zien, ik heb er ongeveer 200, moet ik nu kijken bij uitkomst logische acties, dat is veel bladeren.

Ook heb ik een tabblad gemaakt waar ik ongeveer 120 logische acties heb gezet, in de vorm van een schakelaar, die ik dan ook eventueel handmatig kan activeren, kan ook bij uitkomst logische acties maar is veel zoekwerk.
Hierdoor heb ik een totaal overzicht dat is snel en makkelijk.

Eerst zat er een adres aan deze 120 acties maar als Koploper dan opstart duurde dat erg lang wegens het zetten van de wissels/seinen.

Als het niet kan svp niet blokkeren want dan moet ik er nog meer aanmaken en moet ik nog meer bladeren.

Door deze opzet heb ik nu wel bereikt dat treinen niet eindeloos rondjes rijden of niet naar het kopspoor in het station rijden omdat er altijd wel een trein de wisselstraat blokkeerd.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  18:53:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Techisch last op te lossen. Als een speciale actie door andere items een stand krijgt wil je dat deze niet door de schakelaar te beinvloeden is. Dit gaat ver voorbij hetgeen met de schakelaar is bedoeld.
Ook is deze vraag zeer specifiek, helaas....

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina