Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 421 / Bezoekers Vandaag: 14649
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 blokken blijven niet bezet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

prehorst

Netherlands
603 berichten

Geplaatst - 27 feb 2009 :  19:32:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede spoorders

Op het moment dat een trein bij mij stop wordt het blok waarin die zich bevind vrij gemeld dwz. de kleur veranderd van blauw in zwart.
Ook in het test programma veranderd de bezetmelder waar die op staat van blauw in wit.
Dit gebeurd zowel bij handmatig als automatisch rijden.
Ik heb het met een aantal locomotieven uitgeprobeerd om er zeker van te zijn dat er niets aan de locomotieven mankeerd.
Ik heb voor zover ik weet alle instellingen nagekenen maar kan niets raars vinden.

Download Attachment: pre.bck
243,07 KB

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 feb 2009 :  20:15:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Piet,

in de blokken 23, 31 en 75 heb jij bij aanvullende blokgegevens meegegeven, bij geen vervolgblok verwijder locomotief, kortom de trein stopt, koploper verwijdert dat de locomotief in dat blok is, kortom het blok wordt bezet gehouden door een bezetmelder, dus wordt het blok blauw, en heb je de trein met de hand doorgereden dan komt de bezetmelding dus blok vrij.

Blijkbaar wordt in simulatiemodus het blok na verwijderen locomotief handmatig geblokkeerd dus wit. Immers je kan niet zien dat je handmatig de loc wegrijdt.

Op zichzelf geen vreemd gedrag naar mijn mening,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 28 feb 2009 :  10:18:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter

Het gedrag in blok 23, 31 en 75 is bewust zo gekozen. Hier moet de trein namelijk stoppen om handmatig te gaan rangeren, als de binnen gekomen trein uit het blok is gerangeerd wordt het blok handmatig vrij gegeven voor een volgende trein.
Maar mijn probleem komt overal op de baan voor en ik zag het voor het eerst in de schaduwstations daar komt een trein binnen, stopt en vervolgens wordt het blok weer zwart dus vrijgegeven.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 feb 2009 :  10:38:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Ik heb geen idee wat jij vind dat er fout gaat. Heb je voor mij een voorbeeld: Locnummer + bloknummer waar het niet gaat zoals jij denkt dat het zou moeten. Ik reed met loc 14 en daar zie ik toch echt geen vreemde dingen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 feb 2009 :  11:14:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Piet,

aangezien jouw baan al langer bestaat toch?, en niet wist in welke richting ik moest zoeken, had ik wel vluchtig de bezetmeldingen bekeken waar ik niet zo gauw iets vreemds kon ontdekken.

Misschien een foute keeropdracht na verandering in het plan, zou nog tot de mogelijkheden kunnen behoren, maar dan moet het steeds op dezelfde plaats(en) fout gaan.

Misschien een hardware probleem met fout oplichtende bezetmeldingen verplaatsen je treinen in koploper sneller dan op je baan,

Bij het nalopen van wisselstraten kom ik wel een wissel tegen van blok 15 naar 89 die open gereden wordt maar dit zal het verkeer niet mogen verstoren.

Van Blok 3 naar 78 ligt een alternatieve wisselstraat (nr. 2) die absoluut verkeerd is. Deze moet verwijderd worden !

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 28 feb 2009 11:26:52
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 28 feb 2009 :  14:20:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul en Walter

Ik heb het net nog even met trein BR111 - Coca Cola decodernummer 31
geprobeerd in het schaduwstation Lokaal blok 42 t/m 47 en door komt dit voor.
Maar ook met trein bls con. eur decodernummer 21 in blok 59

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 feb 2009 :  14:33:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Bij mij blijft de loc gewoon in het blok staan en op automatisch rijden. Hier is toch niets mis mee?

Dat in testmode de bezetmelding verdwijnt is normaal.

Waar zoeken we in hemelsnaam naar? Ik ben het beroemde spoor echt bijster!!!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2009 :  19:44:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul en Walter

Om het bijster geraakte spoor weer te vinden zal ik het proberen duidelijk uit te leggen.

Als ik een trein handmatig over de baan stuur, ik doe dit om te kijken of alle wissels die niet zichtbaar zijn in de juiste stand staan, dus als ik handmatig rij is het blok waar de trein zich bevind blauw en lichten de punten waar in blok netjes op tot zo ver gaat alles perfect maar als ik de trein in een blok tot stilstand breng blijven de meeste blokken blauw en de waar in blok punten blijven geel maar in een aantal blokken wordt de lijn weer gewoon zwart en verdwijnen de punten waar in blok totdat de trein weer gaat rijden.

Op zich is het voor mij geen probleem omdat ik zodra alles is getest en volledig automatisch ga rijden toch niet meer handmatig door het automatisch verkeer ga rijden

Ik hoop dat het duidelijk is maar voor mij hoef je verder niet te zoeken hoe het komt



Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2009 :  20:52:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Het verschijnsel uit je laatste posting is heel herkenbaar. Ik zie dat ook op mijn baan gebeuren. Volgens mij heeft dat te maken met het feit of een trein in een blok "toevallig" op een bezetmelder staat en een bezetmelding genereert of niet. Als wel een bezetmelding wordt gegenereerd, wordt het blok blauw en het bezetmeldpunt geel (in de standaard configuratie). Wordt geen bezetmelder geactiveerd, dan blijft alles zwart (en de bezetmeldpunten wit). Als je vervolgens de trein beweegt en de bezetmelder wel inkomt, wordt het blok weer blauw en het betreffende bezetmeldpunt geel. Als je altijd een bezetmelding wilt genereren, moet je dus zorgen dat alle baanstukken volledig gedetecteerd worden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2009 :  08:23:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Ik ben er van overtuigd dat dit GEEN Koploper probleem is. ik vermoed dat een loc halverwege een de overgang van een gedetecteerd deel tot stilstand komt. Voorste wielen in de stopsectie de achterste wielen nog in een niet gedetecteerd deel.

De stroom loopt simpel weg gezegd makkelijker door het niet gedetecteerde deel, waardoor de bezetmelding weg valt. Rij op de plekken waar het gebeurd maar eens iets verder. Ik denk dat dan de bezetmelding in Koploper weer terugkomt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2009 :  09:43:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul / Dirk

Dat het niet aan Koploper ligt is mij duidelijk want dan zou het probleem structureel zijn en in alle blokken voorkomen.

Het kan niet liggen aan wel of geen detectie want mijn baan is geheel gedetecteerd en ik rij met volledige detectie dus ook alle wagons.

Iedereen bedankt voor de reacties


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2009 :  09:47:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Als de gevoeligheid van de bezetmelders verschillend is zou het probleem ook kunnen optreden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2009 :  16:02:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet en Paul,

Ik ga met Paul mee. Mogelijk nemen bepaalde stroomafnemers zo weinig stroom af, dat de wat ongevoeligere terugmelders dit niet detecteren. Je kunt met een aantal hoogohmige weerstanden (bv 1k5 4k7 15k 47k en eventueel hoger) eens kijken, wanneer een bezetmelder niet inkomt. Zo krijg je een indruk of er inderdaad verschillen zitten in de gevoeligheden van de bezetmelders. Als je dan de situatie hebt dat het gedeelte met de hoge impedantie (lage stroomafname) op het ongevoelige gedeelte staat en de rest op het gevoeligere gedeelte, zal de ongevoelige bezetmelder waarschijnlijk niet inkomen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2009 :  19:48:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Dirk

Ik werk inderdaad met oude en nieuwe bezetmelders van Selectrix, ik denk dan ook dat dit inderdaad de oorzaak is van het probleem, voor zover het al een probleem is want het is verder van geen enkele invloed op het automatisch rijden van de treinen.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina