Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 95 / Bezoekers Vandaag: 95
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 95
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Korte blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

SVT137

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 20 jun 2006 :  09:08:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Ik ben momenteel bezig met het plannen van m'n baan, en ik heb al een baanplan getekend. Ik ben van plan MrDirect in samenwerking met Koploper te gaan gebruiken.

Nu heb ik vraag over Koploper. Ik heb gelezen in een digitaal voor beginners stuk op de website van Henk Funk, dat wissels geen onderdeel zijn van een blok. Nu heb ik tussen 2 blokken een klein verbindingsstuk zitten om van het ene deel naar het andere te kunnen rijden.

Nu is dat tussen stuk niet erg lang, maar omdat het tussen 2 wissels zit dus wel een blok. Aangezien de meeste treinen langer zijn dan dat blok zouden ze er niet kunnen rijden (zo-ie-zo niet stoppen).

Het lijkt me dat in zo'n geval de trein dus 2 blokken vooruit moet 'bezetten'. Hoe gaat Koploper hiermee om?
Indien het niet duidelijk is kan ik vanavond een plaatje plaatsen.

met vriendelijke groet
Fred

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 20 jun 2006 :  09:18:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Een kort stukje spoor tussen 2 wissels waar nooit een trein kan of mag stoppen maakt men onderdeel van de wisselstraat en is dus geen blok



M.v.G

Erik.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1023 Posts

Geplaatst - 20 jun 2006 :  10:28:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Fred,

Af en toe kan het wel eens handig zijn om zijn klein stukje wel een blok te geven, als er namelijk wel een lok kan staan voor bijvoorbeeld omrijden.

In dat geval kan je in de variabele treinroutes dit blokje een stopverbod geven of bij de aanvullende blokgegevens een stopverbod voor te lange treinen, in dat geval kijkt Koploper een of meerdere blokken verder.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 jun 2006 :  10:42:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Vermeld er dan ook even bij dat dit eigenlijk alleen goed werkt bij volledige treindetectie en detectie in de wisselstraten. Ook kan het goed werken als je overal de juiste lengtes invoert.

Ik schat zelf dat de minderheid echt zonder volledige treindetectie rijdt.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1023 Posts

Geplaatst - 20 jun 2006 :  11:37:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik was van mening dat met de nieuwere versies ook rekening wordt gehouden met de lengte van de blokken en treinen ook al is er geen volledige detectie, of heb ik iets gemist.

Uiteraard moet wel overal de lengte ingevoerd worden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

SVT137

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 20 jun 2006 :  11:45:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bedankt iedereen, de oplossing van Wim klinkt goed.
Met volledige detectie bedoelen jullie dan stroomverbruikdetectie, die dus in het hele blok meet, tegenover niet volledige detectie, met b.v. reedcontacten?

Ik ben in ieder geval van plan om stroomverbruikdetectie te gaan gebruiken.

met vriendelijke groet
Fred

Bewerkt door SVT137 op 20 jun 2006 11:46:02
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 20 jun 2006 :  12:53:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Volledige detectie betekent niet alleen stroomverbruikdetectie maar ook dat de hele trein (dus alle wagons) gedetecteerd worden.

groetjes Gert

Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 20 jun 2006 :  20:37:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred,

Misschien een kleine aanvulling waar je mee rijdt?.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

SVT137

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 20 jun 2006 :  20:40:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

@GruSpoor,

Oke! Bedankt, weet ik dat ook weer...

@pa1_hub

Ik rijdt Schaal N, met MrDirect als digitaal systeem.

-Fred
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina