Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 660 / Bezoekers Vandaag: 7084
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Missen van een bezetmelder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

sjoef

Netherlands
94 berichten

Geplaatst - 15 feb 2009 :  18:06:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo, wat bij mij soms gebeurt is dat een bezetmelder een trein niet ziet. Met alle gevolgen van dien. Wissels die niet gezet worden, bezet houden van een blok waardoor andere treinen weer stil blijven staan...etc...etc, waardoor mijn schaduwstation (in test fase)niet echt betrouwbaar is. Ik maak gebruik van viessmann 5233 terugmelddecoders. Hebben meer gebruikers hier last van?

Jos

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  19:24:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door sjoef

Hallo, wat bij mij soms gebeurt is dat een bezetmelder een trein niet ziet.



Hoe lang zijn bij jou de bezetmeldersecties ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  19:34:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo, gemiddeld zijn mijn blokken 20 cm bezet....70cm middenstuk en weer 20 cm stop. Ik hoop dat ik duidelijk ben zo? In mijn schaduwstation rij ik maar 1 kant op. (n-spoor)

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  19:44:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Weet jij zeker dat je overal de juiste bezetmelders hebt ingevuld bij onderhouden blokken? Als hier ergens een verkeerde staat vermeld krijg je een beetje het effect wat jij hebt beschreven.

Als het weer eens gebeurd kijk dan eens bij de locomotief die aan het spookrijden is op welke bezetmelder die aan het wachten is. Dit staat onderin het rijwindow. Hier kan je dan de gemiste bezetmelder zien.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  20:02:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul, ik weet zeker dat de juiste bezetmelder is ingegeven. Het gaat ook niet altijd mis. Soms gaat een loc van blok 1 naar het vervolgblok en is dan ook fysiek in het vervolgblok terwijl koploper aangeeft dat de loc nog steeds in blok 1 is. Het lijkt er dus op dat de loc de 2e bezetmelder van blok 1 op dat moment niet gedetecteerd heeft. Maar ik zal jouw advies eens opvolgen als het weer gebeurt.

Jos

Bewerkt door sjoef op 15 feb 2009 20:03:55
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  20:30:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Vervolg........ Paul, het is dus weer gebeurd en loc 6403 geeft in het rijwindow aan (onderaan) Automatisch 1.02 Automatische stop. De loc is vervolgens blok 7 ingereden en heeft daar bij de uitgang van de wisselstraat weer voor kortsluiting gezorgd omdat de wissel niet gezet was. Hij heeft dus 1.02 gemist. Ik stuur de DB even mee. Misschien is er toch iets niet goed ingegeven. Let wel......alleen het "rondje" is daadwerkelijk operatief.

Jos

Download Attachment: 2009121162141.bck
37,7 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  20:47:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jos,

het gaat fout in je digitaal adressen, je hebt wissels en seinen hetzelfde decodernummer gegeven, dit kan niet juist zijn. Gebruik voor de seinen als ze daadwerkelijk ook aangesloten zijn, een eigen digitaal adres. Zijn je seinen alleen virtueel op je baan aanwezig zet dan deze adressen op 0.

Märklin (ook IB/TC) 1 Sein 4
Märklin (ook IB/TC) 1 Wissel
Märklin (ook IB/TC) 2 Sein 5
Märklin (ook IB/TC) 2 Wissel
Märklin (ook IB/TC) 3 Sein 6
Märklin (ook IB/TC) 3 Wissel
Märklin (ook IB/TC) 4 Sein 7
Märklin (ook IB/TC) 4 Wissel
Märklin (ook IB/TC) 5 Sein 18
Märklin (ook IB/TC) 5 Wissel
Märklin (ook IB/TC) 6 Sein 1
Märklin (ook IB/TC) 6 Wissel


met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  21:45:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Ik gebruik ook Viessmann 5233 en die werken bij mij heel betrouwbaar. Ik gebuik daarbij wel de diodeschakeling om de spanningsval in de stopsecties en de vrije secties op te heffen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mgosen

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  22:32:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Jos,

Ik gebruik ook Viessmann 5233 en die werken bij mij heel betrouwbaar. Ik gebuik daarbij wel de diodeschakeling om de spanningsval in de stopsecties en de vrije secties op te heffen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Dirk, zou je die schakeling eens willen uitleggen?

groet Michel Gosen
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  22:48:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michel,

In de handleiding op blz. 9 staat een voorbeeld met uitleg.
http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5233-01-NL.pdf

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

dito

Belgium
7 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  10:20:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub
Om het een beetje voordeliger te houden kun je dit apparaatje nr 5234
ook vervangen door een bruggelijkrichter waarvan de + en - aan elkaar gesoldeerd worden en de andere aansluitingen dan verbinden met de gewone aansluitingen(zie draadje op benelux.spoor forum)daar
staat het goed uitgelegd.
Dito

Groeten
Dito
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  14:29:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, ik heb het probleem gevonden. Ik had (per ongeluk) een wissel in het meldpunt opgenomen. Dit heb ik hesteld en het probleem is opgelost. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  15:11:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Heb jij ook goede acht geslagen op de opmerking van Walter? Deze is vrij essentieel!!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  18:01:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul, ja dat heb ik. De seinen zijn niet fysiek aangesloten. De adressen heb ik inmiddels gewijzigd. @Walter.....jij uiteraard ook bedankt voor je inbreng.

mvg Jos

Bewerkt door sjoef op 16 feb 2009 18:11:24
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  18:34:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Als iets (sein/wissel enz) fysiek niet is aangesloten in Koploper, geef dit item dan gewoon adres 0! Koploper communiceert dan ook niets naar je digitale systeem. Als je niet gebruikte adressen invoert zal Koploper wel communiceren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  18:59:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, dit heb ik inmiddels begrepen. Zoals ik al eerder heb aangegeven moet ik nog een hoop leren. Maar eens komt de tijd......... Maar met de zeer geduldige hulp van iedereen kom ik, en vele met mij, er wel uit.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

mgosen

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  19:21:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hallo Michel,

In de handleiding op blz. 9 staat een voorbeeld met uitleg.
http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5233-01-NL.pdf

Met vriendelijke groet,
Hub



Hub,

Dank je voor de link. Ik heb deze echter een paar keer doorgelezen, maar ik snap het denk ik niet. Een ongecontroleerde sectie is dat alles behalve de bezetmelder of is dat alles wat niet in een blok zit??

gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  19:27:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Michel,

De viessmann bezetmelders hebben geen weet van blokken. Dit onderscheid wordt pas in Koploper aangebracht.

Je kan het misschien het beste omschrijving als delen van de baan die niet gedetecteerd kunnen worden door de Pc. Maakt verder voor Koploper niets uit, als de binnenkomst- en stopmelder maar wel zijn aangesloten op een bezetmelder.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mgosen

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  19:48:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik heb om de twee meter een spanningsaansluiting. Moeten dan al deze punten worden voorzien van de bedoelde module voorzover deze niet aangesloten zijn op de bezetmelder?

gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  20:06:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Michel,

in een eerder bericht gaf je een tekening waarin jij met Marklin C rails rijdt? Hierbij kan je het beste massadetectie gebruiken, en kan je een andere terugmelddecoder gebruiken zonder stroomdetectie. Massadetectie doe je via een geisoleerde railstaaf, en staat los van het aantal spanningaansluitingen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

mgosen

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  20:16:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Ik gebruik idd c-rails én ik maak gebruik van massadetectie.
Heb ik dan de module 5234 niet nodig?

gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  20:54:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michel,

Nee, dan heb je de diodebrug (of Viessmann 5234) niet nodig. Die gebruik je bij stroomdetectie. De brug zorgt ervoor dat wanneer een loc het bezetmeldstuk oprijdt ook daar stroomafname plaatsvindt en niet alleen via het niet gedetecteerde stuk. Het systeem reageert dan al als de eerste assen van de loc (of stroomafnemend materieel) op het bezetmeldstuk komen en niet pas als de gehele loc erop staat.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina