Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 103 / Bezoekers Vandaag: 4853
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wagons ophalen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Han

Netherlands
106 berichten

Geplaatst - 17 jun 2006 :  13:16:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Koplopers,

Bij het invoeren van koploper lopen wij tegen een probleempje aan.
Het gaat om een baan met kopstation waarbij de locs moeten omlopen om kop te maken ,dit verloopt opzich allemaal goed tot het moment dat de loc weer het blok in gaat om de wagons op te halen.

Hiervoor heb ik in " onderh.blokken" aangegeven dat de binnen melder dan de stopmelder wordt met de beperking dat dit alleen geld voor en lengte van 20cm (loc zonder wagons).
In aanvulling blokgegevens heb ik aangegeven dat de loc 30cm moet doorrijden,dit om het aankoppelen te verzekeren.

Ik dacht hiermee het opgelost te hebben ,echter de loc stopt meteen op de binnen (Stop) melder en rijdt dus niet de opgegeven 30cm verder.

Wat zie ik over het hoofd of heb ik niet goed door waarvoor in onderhouden blokken de lengte kan worden ingevuld.

Groetjes,
Han

Wim Romijn

Netherlands
1023 Posts

Geplaatst - 17 jun 2006 :  14:58:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Han,

Staan soms de wagons op de stopmelder?

Als dat zo is dan krijg je het fenomeen dat er al een stopmelder bezet is waardoor de lok hierop gaat reageren.

Dit kan je testen door de wagons tijdens het omlopen met de hand even van de stopmelder af te rijden.

Als het dan wel werkt dan moet je ervoor zorgen dat na het afkoppelen de wagons niet op de stopmelder blijven staan.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 17 jun 2006 :  15:14:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Volgens mij is dat het verschil tussen dat een bloklijn wit gekleurd is of rood.De achtergebleven wagons staan tussen de detectie punten anders wil de loc helemaal het blok niet in ook niet als in het onderhoud vaste treinroute ïnrijden bij bezetmelding"is aangevinkt.

Han
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1023 Posts

Geplaatst - 17 jun 2006 :  21:16:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Han,

Dan kunnen we mijn eerste opmerking in iedergeval uitsluiten.

Daar je de binnenkomstmelder blijkbaar ook als stopmelder gebruikt zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Ik meen ergens een keer gelezen te hebben, maar zeker weet ik het niet, dat dan een trein direct stopt.

Kan je voor dit blok een andere bezetmelder gebruiken als binnenkomstmelder, bijvoorbeeld van de voorliggende wissel(straat)

Anderzijds weet ik niet of je gebruik maakt van stroomdetectie of reedrelais. Maak je gebruik van stroomdetectie en zijn de wagons voorzien van verlichting of de assen voorzien van weerstandslak dan kan je zelfs gebruik maken van de normale stopmelder.
De lok zal dan namelijk de wagons aanhaken en verder duwen tot de stopmelder en dan stoppen.
Werk je met reedrelais en alle wagons zijn voorzien van een magneet dan werkt dat ook.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 18 jun 2006 :  10:31:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Han,

Mijn eerste gedachte is dat je loc te hard de stopsectie binnenrijdt, sneller dan minimumsnelheid. In de commnicatieloging kun je dit zien en volgens mij ook als je met de muisaanwijzer in het rijwindow op de ingestelde snelheid gaat staan.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 18 jun 2006 :  11:51:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Hubertus,

Vast hartelijk dank voor jullie support.

Op deze baan werken wij met stroomdetectie (S88, Marklin C rail). Voor de wissel licht een ander blok waar de loc naar toe gaat om te keren.
In het blok waar de wagons dan weer worden opgehaald zitten twee detectie punten de "binnen en stop"melder.

Zoals ik in mijn post heb geschreven had ik de gedachte dat wanneer je in blok eigenschappen>altenatieve stopplaats hier kunt aangeven dat een trein(loc) met een lengte van 20 cm op de aangevinkte bezetmelder stopt (in dit geval de eerste).Dat gebeurt feitenlijk ook.
In aanvullende blokgegevens heb ik opgegeven dat deze dan 30 cm moet doorrijden en dat gebeurt dus niet,waardoor aankoppelen met de hand moet gebeuren.

Met vriendelijke groet

Han Kempers

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jun 2006 :  11:56:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Han,

Zoals Huub reeds schreef: kijk eens in de communicatielogging. Hier wordt informatie gegeven over het doorrijden in cm. Trouwens nu ik dit tik: rijdt de locomotief wel met geijkte snelheid? Als dit niet zo is, dan werkt het doorrijden in cm ook niet.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 18 jun 2006 :  12:02:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen Paul,

De locs rijden allemaal met geijkte snelheid.

In de loop van de week ga ik dit even bekijken in de com.logging.
moet verplicht met de zonnebrand aan de slag.Nogmaals dank voor de support en ik kom hier in de komende week zeker op terug.

Vriendeloijke groet,
Han.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1023 Posts

Geplaatst - 18 jun 2006 :  19:53:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Een vraag.

Als er 1 bezetmelder is per blok werkt dan doorrijden in cm. ook?

Han gebruikt namelijk de binnenkomst melder als stopmelder (bij de alternatieve stopplaats) en dat is volgens mij dan hetzelfde als 1 bezetmelder per blok.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jun 2006 :  20:00:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Waarom zou het niet werken? Als de laatste bezetmelders uit de reeks wordt bereikt dan ....
Dus het werkt!

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1023 Posts

Geplaatst - 18 jun 2006 :  20:20:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Simpele gedachte van mij.

Ooit heb ik iets gelezen, ik weet er wijzigt regelmatig iets dus wat ik ooit gelezen heb zou best achterhaald kunnen zijn.

Als de trein op de stopmelder te snel rijdt dan stopt deze direct.
Kan best dat dit niet woordelijk zo gestaan heeft.

Daar de trein op de binnenkomst melder moet afremmen naar de gemiddelde snelheid en op de stopmelder enkele cm. moet doorrijden lijkt het mij dat deze dan te snel rijdt en Koploper ingrijpt.

Volgens de dokumentatie moet een blok zelfs uit 2 bezetmelders bestaan. Daar Han gebruik maakt bij de alternatieve stopplaats van de binnenkomstmelder heb je de situatie dat voor de alternatieve stopplaats 1 bezetmelder gebruikt wordt. Binnenkomst en stopplaats zijn dezelfde

Zou dit dan ook werken dan heb ik een rare conclusie. Koploper werkt ook met 1 bezetmelder per blok.
Of ga ik nu te snel door de bocht.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 18 jun 2006 :  20:29:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Je kunt toch gewoon al op minimumsnelheid het blok binnenrijden? Dan grijpt Koploper niet in op de manier zoals jij bedoelt. Bijvoorbeeld bij rangeerbewegingen lijkt het me niet onlogisch om de snelheid van een loc flink omlaag te brengen, tot de minimumsnelheid dus.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jun 2006 :  20:41:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Mooier had ik het niet kunnen zeggen. Ik heb er ook geen aanvullingen op.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1023 Posts

Geplaatst - 18 jun 2006 :  21:49:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Had ik even niet aan gedacht.

Zo leer je er telkens toch nog iets bij.

Nu is de vraag natuurlijk rijdt Han ook op deze snelheid het blok binnen bij de rangeerbeweging zo niet dan zou dat kunnen verklaren waarom er direct gestopt wordt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina