Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 61 / Bezoekers Vandaag: 1075
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 286
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bezetten blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Gerben

Netherlands
2 berichten

Geplaatst - 23 jan 2009 :  21:02:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede avond
Even voorstellen, ik ben Gerben, nieuw op dit Forum en nieuw met koploper in combinatie met Twincenter en Litfinski.
Ik heb een eenvoudige testbaan met twee inhaalsporen en 5 blokken gemaakt om te leren. In het begin en eind van een blok een reedcontact. Ik zie het blok en de lijnen blauw worden als er een contact aangesproken wordt. Rijdt de wagon door dan wordt de lijn weer grijs. Hoe houd ik het blok bezet? En wanneer kleurt deze rood?
Wie zet mij op het goede spoor....

sein

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  22:36:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerben,
Kijk maar eens op deze site daar word alles uitgelegd.
http://www.maliebaan.org/courses/
Bert.

Bert Fleischmann Twin-center Koploper HO
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  22:40:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerben,

De lijnen moet je dan niet koppelen aan een bezetmeldpunt maar een een blok.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Gerben

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 24 jan 2009 :  22:56:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hallo Gerben,

De lijnen moet je dan niet koppelen aan een bezetmeldpunt maar een een blok.

Mvg,
Paul.

Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 28 jan 2009 :  15:45:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Ik heb ook een vraagje ivm het kleuren van blokken.
Als ik het goed begrepen heb en proefondervindelijk heb vastgesteld, dan kan je dus ofwel het volledig blok laten verkleuren of anderzijds de bezetmeldingen. Bestaat er een mogelijkheid dat, als er een blok bezet is, deze oplicht in een bepaald kleur en daarbij de specifieke bezetmelder (ik heb er 4 per blok) oplicht in een ander kleur?


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jan 2009 :  15:58:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dikken

Hallo iedereen,

Ik heb ook een vraagje ivm het kleuren van blokken.
Als ik het goed begrepen heb en proefondervindelijk heb vastgesteld, dan kan je dus ofwel het volledig blok laten verkleuren of anderzijds de bezetmeldingen. Bestaat er een mogelijkheid dat, als er een blok bezet is, deze oplicht in een bepaald kleur en daarbij de specifieke bezetmelder (ik heb er 4 per blok) oplicht in een ander kleur?




Ja kan perfect...maar bij mij lichten echter alleen de "bezette" bezetmelders, de andere niet.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 28 jan 2009 15:58:53
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 28 jan 2009 :  20:27:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hoi theo,

Ik begrijp het niet! Per blok heb ik 4 bezetmelders. Op het baanontwerp kan ik die vier stukken toewijzen aan een blok, maar dan kan ik ze niet meer toewijzen aan een bezetmelder. Ik zou graag de twee hebben, dus het volledige blok laten oplichten als er zich een trein in bevindt maar ook de bezetmelder laten oplichten in een ander kleur zodat ik kan zien waar in het blok de trein zich bevindt! Het heeft niets met de treinbesturing te maken, het is enkel de grafische voorstelling die ik leuk zou vinden.


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 28 jan 2009 :  20:38:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Je kunt niet verschillende lijnstukken van een blok een verschillende kleur geven. Al die lijnstukken zijn namelijk gekoppeld aan je blok en zullen dus de blokkleur aannemen. Wat wel kan is in ieder blok een aantal bezetmeldpunten opgeven. Deze bezetmeldpunten kun je, als je wilt ook heel groot maken. Vervolgens kun je het zo instellen dat je de bezetmeldpunten ziet opkleuren als ze bezet zijn. Dat is volgens mij wat Theo bedoelt en komt, denk ik het dichtst bij wat jij wilt.

Hallo Gerben,
Als de kleuren standaard zijn ingesteld wil een blokgekleurde lijn zeggen dat een bezetmelding is geconstateerd in dat blok, zonder dat Koploper het verwacht. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je ergens een lok op de baan zet. Een rood gekleurd blok is een bezet blok, maar dan zoals door Koploper wordt verwacht. Het blok is dan eerst geel, als gereserveerd voor de aankomende trein en rood als de trein eenmaal het blok binnenrijdt. Door op de juiste manier je bezetmelders toe te wijzen en de lijnstukken aan de blokken toe te kennen, zou het op die manier moeten gaan werken. De Maliebaan cursus laat dat inderdaad mooi zien.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 28 jan 2009 20:43:31
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 28 jan 2009 :  20:41:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hoi dirk, nu snap ik het en zie het ook op mijn plan. bedankt voor de verduidelijking!


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

jeroenk

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 30 jan 2009 :  14:11:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

ik stoei ook met het feit dat in een blok alleen het blok opkleurt zodra een trein over een bezetmeldpunt rijdt. Zodra de trein voorbij het bezetmeldpunt is , is het blok weer zwart (en vrij).
Met de hint van Paul (De lijnen moet je dan niet koppelen aan een bezetmeldpunt maar een een blok) dacht ik het wel te vinden maar helaas. Mijn baan is attached (trouwens, nog lang niet af) maar ik wil graag dit punt snappen alvoren ik verder ga.

Wie kan mij helpen?

Download Attachment: bovenbaan1_backup29dec08.bck
10,39 KB
Ga naar bovenaan de pagina

sein

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 30 jan 2009 :  16:44:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,
Ga naar onderhoud baanontwerp.
Dan heb je bovenaan je scherm diverse moglijkheden daar neem je koppelen aan blok een soort busje met verf,druk hierop en dan op het bloknr.
Dan word het blok geel gekleud als het blok niet geheel gekleurd word drukje met de muis op de bij behorend lijn die word dan ook geleurd zo koppel je alle blokken.
Groetjes Bert.

Bert, Fleischmann, Twin-center, Koploper, HO
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 30 jan 2009 :  18:34:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

vermoedelijk licht jouw blok blauw op, pas bij automatisch rijden zal het blok de juiste kleuren van geel (gereserveerd), naar rood (bezet) en groen (vrijgeven) aangeven, hiervoor ontbreken nog 2 hoofdzaken.

- In onderhouden database moeten nog de rijwegen ingesteld worden.

- In onderhouden blokken moeten nog vinkjes gezet worden waar de trein naar toe mag.

Bovendien moeten in blok 3 (eigenschappen blok 3 in onderhouden blokken) in tabblad uit 5 nog de bezetmeldingen aangepast worden.

Succes,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 30 jan 2009 18:39:16
Ga naar bovenaan de pagina

jeroenk

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  12:41:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter, Bert,

Als eerste bedankt voor jullie antwoorden. Ik wil er mee aan de slag maar denk nog wat handreikingen nodig te hebben:

1 kan je aangeven waar ik in hte menu 'onderhouden database' kan vinden. via de help vind ik het niet. zoeken in de help op 'rijwegen' levert wel een treffer op 'automatische rijwegselectie'.

2 hier moet ik nog even goed naar kijken of ik de vinkjes zie,

3 wanneer ik de eigenschappen van blok 3 bekijk en kies voor tabblad; uit blok 5 dan kan een trein toch alleen richting blok 4. Deze staat aangevinkt. Misschien dat je nog kan aangeven wat ik dan zou moeten aanpassen. Naar mijn idee staat het goed maar dat is tevens wellicht mijn probleem : )

je begrijpt het ik ben nog even aan stoeien maar vind het wel geweldig. ik heb trouwens nog een vraag die bij het testen naar boven kwam maar daarvoor wil ik eerst even kijken of er op het forum ergens iest over staat. betreft het verwijderen van een locnummer uit een blok, terwijl de loc erniet meer instat. het bloknr staat dan ook in het rijwindow van de loc staat achter ' huidigblok'.
ik zal hier nog eens screen shot voor uploaden

lees graag nog een reactie,

groeten en een goedweekend,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  14:00:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

allereerst heb ik een verkeerd begrip gebruikt, ik bedoelde in plaats van onderhouden database, onderhouden baanontwerp, deze vind je terug onder onderhouden, dan baan definities, en dan onderhouden baanontwerp.

In onderhouden blok 3 uit blok 5 gebruik je bij te verwachten bezetmelders de meldingen 1.03 en 1.04 terwijl dit respectievelijk 1.05 en 1.06 moet zijn.

Een locnummer kan je uit een blok verwijderen, door het locwindow te openen, dan klik op wis locgegevens, verwijder loc uit blok. Vervolgens moet je het geblokkeerde blok nog vrijgeven, klik met de rechter muisknop op het blok, en haal het vinkje weg bij handmatig geblokkeerd,

Succes,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

jeroenk

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  14:38:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,

dan heb ik e.e.a. fout geïnterpreteerd en zal dan ook in blok 1 aanpassingen moeten maken voor 'uit e en uit 5' naar blok 4 en daar bezetmeldpunten 6 en 5 opnemen, toch?

groeten,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  15:03:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

ik zie geen problemen in blok 1, hier zijn de melders 1.01 en 1.02 consequent in gebruik,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

jeroenk

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  15:54:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

volgens mij begin ik de draad kwijt te raken want bezetmelders 1.01 en 1.02 zitten toch in blok 5?

groet,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  23:58:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

in blok 5 voer jij in jouw database bezetmelders 1.09 en 1.1(0) op, als jij een bezetmelder op jouw baan bezet dan moet ook het blok waarin de bezetmelder op jouw baan kleuren

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina