Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 15384
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 terugmeldingen kloppen niet.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dikken

Belgium
39 berichten

Geplaatst - 23 jan 2009 :  12:58:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb onlangs een Ecos aangekocht daar ik met de 6050 interface wat problemen had en niet verder wou investeren in een systeem dat niet meer verjaard.

Mijn layout werkte tamelijk goed met die 6050 maar nu met de ecos zijn er problemen waar ik niet uit raak, vandaar dit draadje.

Ik gebruik 10 Viessmann decoders 5233. Als ik een trein laat rijden buiten koploper krijg ik op mijn ecos alle terugmeldingen netjes te zien. Helaas gebeuren er met koploper rare dingen.

Als ik een trein rond laat rijden van spoor 3 naar spoor 3 (ovaal) zou ik in theorie volgende opeenvolgende bezetmeldingen moeten krijgen:

1.14/1.11/1.01/2.09/2.10/2.11/2.12/4.02/4.03/4.04/4.01/5.05/5.06/5.07/5.01/5.04/1.14

op de ecos krijg ik die bezetmelding allemaal te zien maar in koploper zelf gaat het fout. Ik krijg daar volgende sequentie te zien:
---/2.03/1.01/4.01/4.02/4.03/4.04/---/---/---/---/---/---/---/---/---/---/---. (--- = geen terugmelding)

ik heb al vanalles geprobeerd, zelfs van nul herbegonnen maar niets helpt.

heeft er iemand enig idee?

met vriendelijke groeten, bart
Download Attachment: Zolder.bck
38,99 KB


greetz, Bart

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  13:30:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Ik heb echt geen idee. Zou je precies hetzelfde rondje eens willen rijden en dan 2 loggingen aanmaken:
- "communicatie digitaal (specifiek)" aan willen zetten met alleen ontvangsten en in ASCII formaat
- communicatie logging: alleen de bezetmeld wijzigingen loggen.

Maak van beide loggingen een bestand aan en upload die even. Ik wil dan best even kijken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  13:36:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Het lijkt mij er op dat de Ecos zaken niet goed doorgeeft (waarschijnlijk daar dus fout benoemd).

1.01 wordt 1.01 dit is goed.
1.11 wordt 2.03: het lijk hier dus op dat de tweede serie van 8 (1.09 tot 1.16) als 2.01 tot 2.08 wordt doorgegeven.
2.10 wordt 4.02: ook hier gaat de bewering van de vorige regel. Je zit in de 4de enkele S88.

Ik vermoed dus ergens instellen in Ecos. En daar weet ik niets van.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  14:18:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Ik zal er straks werk van maken om een logging te maken.

Ik experimenteer ook met loccommander van Frank Vieren en daar komen de terugmeldingen zonder probleem door.

Deze avond zie ik hoogstwaarschijnlijk de hoofdinvoerder van ESU benelux. Zal daar ook eens mijn licht opsteken.

tot straks, bart


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  15:10:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
hallo paul,


hier mijn logfiles, ik hoop dat ik het goed gedaan heb.

groeten, bart

Download Attachment: Zolder_20090123_150358.txt
49,17 KB



Download Attachment: Zolder_ecos_20090123_150406.txt
19,68 KB


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  16:14:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Losse S88 modules worden een voor een aan de ECoS gelinkt.
Verder dien je aan de ECoS te melden hoeveel modules je in gebruik neemt een aan te geven of de S88 module 8 of 16 poorten gebruikt.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  17:39:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Aan de hand van je logging kan ik zien dat Koploper wel degelijk de juiste informatie doorgeeft. In de logging digitaal specifiek staat bijvoorbeeld:
O: <EVENT 101>
O: 101 state[0x19]
O: <END 0 (OK)>

Dit wil zeggen dat op de tweede serie van de S88 een wijziging is geweest. De tweede serie S88 betreft de punten 2.01 tm 2.16. Alle events 100/999 zouden bezetmeld events zijn, waarbij het s88 nummer gevonden kan worden door 99 af te trekken van het eventnummer.
De 0x19 waarde is binair 00010011 en dus zijn de punten 1,2 en 5 bezet.

In Koploper hou ik geen rekening met eventueel gebruik van 1/2 S88. Koploper interpreteert gewoon echt wat er binnen. Als het andere programma het wel goed doet, houdt deze dus wel rekening met halve S88.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de Ecos het anders doorgeeft dan deze op zijn scherm zou tonen. Anders waren al veel langer gebruikers die dit melden.

Misschien dat er Ecos gebruikers zijn die je kunnnen uitleggen hoe ingesteld moet worden op de Ecos om het in evenwicht te krijgen wat de Ecos en wat de Ecos doorstuurt. Of zou het misschien kunnen dat jij het scherm fout interpreteert van de Ecos?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  18:41:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hoi Hub,

Ik heb dus 10 viesman 5233 aangesloten en allemaal in de ecos ingegeven als zijnde met 8 poorten.
In koploper zijn er dat 5 met 16 poorten.
het lijkt wel dat de eerste module juist wordt weergegeven , er precies twee fictieve tussenvoegd en meldingen van module 2 aanziet als komende van module 4. verder komen er geen terugmeldingen.

Vreemd is dat het voordien met een 6050 wel werkte
en ook dat via de ecos met een ander besturingsprogramma ook alles vlekkeloos verloopt.

Ik zal rustig verder zoeken, het zal waarcshijnlijk een interpretatiefout van mij zijn maar ik zie het voorlopig niet!

groeten, bart

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hallo Bart,

Losse S88 modules worden een voor een aan de ECoS gelinkt.
Verder dien je aan de ECoS te melden hoeveel modules je in gebruik neemt een aan te geven of de S88 module 8 of 16 poorten gebruikt.

Met vriendelijke groet,
Hub




greetz, Bart

Bewerkt door dikken op 23 jan 2009 18:52:35
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  19:25:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Als een ander besturingsprogramma het volgens jouw wel goed doet, dan ga je die toch gebruiken?

Het kan er bij echt niet in dat jij nu de eerste zou zijn die hier in Koploper een probleem ontdekt terwijl er toch zeker al meer dan 100 gebruikers zijn (Marklin CS lijkt er heel veel op dus die tel ik ook mee). Trouwens wat ik zie binnenkomen is echt hetgeen je hoort te vertalen. Waarschijnlijk werkt dat andere programma zoals ik al schreef wel beter met halve bezetmelders dan ik in Koploploper.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  19:39:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

We kunnen dit probleem ook omdraaien, je hebt immers een even aantal halve bezetmelders.

als je nou op de Ecos instelt 5 melders met 16 poorten, dan komt het naar mijn mening weer overeen, de 6050 interface wist immers ook niet beter ...........

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  20:27:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

De modules kun je als volgt instellen. Ga naar S88-configuratie.
Geef in jouw geval 10 modules in met het plusteken. Er verschijnen 10 modules met 16 poorten op het scherm. Van iedere module verander je het aantal ingangen met de knop 8/16 naar 8.
Zodra dit gebeurd is bevestig je het door op het V-tje de drukken.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  23:52:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Allen,

Ik opteer meer voor de optie van Walter. Ik heb namelijk het gevoel dat daar het probleem zit. De Viessmann 5233 zijn immers halve S88-modules, dus twee vormen één gehele module. Het is mooi dat de Ecos met die halve modules uit de voeten kan, maar de meeste systemen werken met 16 poorten per module. Ik zou daarom eens kijken wat er gebeurt als je in de Ecos opgeeft dat je 5 modules met 16 poorten opgeeft. Het zou dan best wel weer goed "gesynchroniseerd" kunnen zijn.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 23 jan 2009 23:53:36
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 24 jan 2009 :  00:22:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hallo Bart,

De modules kun je als volgt instellen. Ga naar S88-configuratie.
Geef in jouw geval 10 modules in met het plusteken. Er verschijnen 10 modules met 16 poorten op het scherm. Van iedere module verander je het aantal ingangen met de knop 8/16 naar 8.
Zodra dit gebeurd is bevestig je het door op het V-tje de drukken.

Met vriendelijke groet,
Hub



beste hub,

dat had ik dus zo gedaan.

metvriendelijke groeten, bart


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 24 jan 2009 :  00:24:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hallo Bart,

Als een ander besturingsprogramma het volgens jouw wel goed doet, dan ga je die toch gebruiken?

Het kan er bij echt niet in dat jij nu de eerste zou zijn die hier in Koploper een probleem ontdekt terwijl er toch zeker al meer dan 100 gebruikers zijn (Marklin CS lijkt er heel veel op dus die tel ik ook mee). Trouwens wat ik zie binnenkomen is echt hetgeen je hoort te vertalen. Waarschijnlijk werkt dat andere programma zoals ik al schreef wel beter met halve bezetmelders dan ik in Koploploper.

Mvg,
Paul.



hoi paul,

de mogelijkheden van koploper liggen wel 6.6 niveau's hoger dan die van Loccommander. Ik zoek dus wel verder naar een oplossing.
groeten, bart


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 24 jan 2009 :  00:25:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Bart,

We kunnen dit probleem ook omdraaien, je hebt immers een even aantal halve bezetmelders.

als je nou op de Ecos instelt 5 melders met 16 poorten, dan komt het naar mijn mening weer overeen, de 6050 interface wist immers ook niet beter ...........

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1



beste walter,

Had ik ook al aan gedacht, zal het morgen eens uitproberen!

groeten, bart


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 24 jan 2009 :  02:15:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Bart,

Aan de hand van je logging kan ik zien dat Koploper wel degelijk de juiste informatie doorgeeft. In de logging digitaal specifiek staat bijvoorbeeld:
O: <EVENT 101>
O: 101 state[0x19]
O: <END 0 (OK)>

Dit wil zeggen dat op de tweede serie van de S88 een wijziging is geweest. De tweede serie S88 betreft de punten 2.01 tm 2.16. Alle events 100/999 zouden bezetmeld events zijn, waarbij het s88 nummer gevonden kan worden door 99 af te trekken van het eventnummer.
De 0x19 waarde is binair 00010011 en dus zijn de punten 1,2 en 5 bezet.

In Koploper hou ik geen rekening met eventueel gebruik van 1/2 S88. Koploper interpreteert gewoon echt wat er binnen. Als het andere programma het wel goed doet, houdt deze dus wel rekening met halve S88.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de Ecos het anders doorgeeft dan deze op zijn scherm zou tonen. Anders waren al veel langer gebruikers die dit melden.

Misschien dat er Ecos gebruikers zijn die je kunnnen uitleggen hoe ingesteld moet worden op de Ecos om het in evenwicht te krijgen wat de Ecos en wat de Ecos doorstuurt. Of zou het misschien kunnen dat jij het scherm fout interpreteert van de Ecos?

Mvg,
Paul.



hoi paul,

Als je ff kijkt naar het uur van posten , kan je zien dat het probleem mij niet los laat.

Graag wil ik mij zeker niet voordoen als betweter maar ik vermoed een fout in jouw analyse van de gegevens. corrigeer mij gerust als ik fout zit!

Ter verduidelijking zowel de ECOS als Koploper werden ingesteld met decoders van 8 contacten!

Ik heb een grondige analyse gedaan van de logging "zolder ecos 20090123 150406" en kom tot de volgende vaststellingen:

1. Ik had ff niet meegekregen dat de code vb 0x19 hexadecimaal was. Dit kwam tot uiting toen in dec 19 omzette naar bin (resultaat:10011), ipv hex 19 naar binair (resultaat 11001). dit gaf natuurlijk een wereld van verschil.

2. het nummer van het event slaat duidelijk op één module van 8 contacten want de hoogste die ik tegenkom (event 108) is 9 (module 10 wordt niet geactiveerd tijdens deze test, dus wordt die ook niet vermeldt)

Uit de logging heb ik dus kunnen afleiden dat alle bezetmelding wel correct toekomen bij Koploper want, vertaald naar mijn layout, kan ik de volledige weg van de loc reconstrueren.

Tot hier zit het dus goed.

Verder denkwerk doet vermoeden dat het ergens verkeerd gaat tussen de vertaling van de ingekomen data naar de decimale aanduiding in het programma.

met vriendelijke groeten, bart



greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 jan 2009 :  08:19:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Jij gaat fout bij:
quote:
2. het nummer van het event slaat duidelijk op één module van 8 contacten want de hoogste die ik tegenkom (event 108) is 9 (module 10 wordt niet geactiveerd tijdens deze test, dus wordt die ook niet vermeldt)

Als je werkt met S88 ga je per event uit van 2 x 8 poorten. Dus op 100 komt binnen 1.01 tm 1.16.
De eerste halve s88 zou dus op 1.01/1.08 moeten komen en de tweede halve op 1.09 tot 1.16. Echter dat gebeurt bij jouw niet. De tweede halve komt binnen op 2.01/2.08.
quote:
Verder denkwerk doet vermoeden dat het ergens verkeerd gaat tussen de vertaling van de ingekomen data naar de decimale aanduiding in het programma.
En al de gebruikers die er nu reeds wel mee werken? Mijn conclusie was reeds en blijft nog steeds dat jij op de Ecos iets anders doet dan iedereen. Jij durft wel echt een harde aanname te doen hier.

Ik ga er niet meer tijd in stoppen en antwoorden tenzij iemand mij echt kan bewijzen dat ik bovenstaande fout interpreteer.

Advies: als de andere software het wel goed doet kan ik ik je maar 1 advies geven: ga die gebruiken!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

HansK

40 Posts

Geplaatst - 24 jan 2009 :  10:47:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van HansK  Reageer met citaat
Hoi,

Walter heeft gelijk, niet nadenken over halve s88's.
2 halve = 1 hele.
Ik heb 16 (hele) s88s in de baan, en allemaal als 16 ports ingesteld op de Ecos.
Wanneer ik in de Ecos s88 #1 op een halve instel, schuift alles door.
2.01 wordt dan 1.09, 2.02 wordt 1.10 etc etc
Tel hoeveel hele S88s je hebt, en stel dat in op de Ecos.

Groet,
Hans

Ecos, Koploper, 2rail.
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 24 jan 2009 :  12:35:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Bart,

Jij gaat fout bij:
quote:
2. het nummer van het event slaat duidelijk op één module van 8 contacten want de hoogste die ik tegenkom (event 108) is 9 (module 10 wordt niet geactiveerd tijdens deze test, dus wordt die ook niet vermeldt)

Als je werkt met S88 ga je per event uit van 2 x 8 poorten. Dus op 100 komt binnen 1.01 tm 1.16.
De eerste halve s88 zou dus op 1.01/1.08 moeten komen en de tweede halve op 1.09 tot 1.16. Echter dat gebeurt bij jouw niet. De tweede halve komt binnen op 2.01/2.08.
quote:
Verder denkwerk doet vermoeden dat het ergens verkeerd gaat tussen de vertaling van de ingekomen data naar de decimale aanduiding in het programma.
En al de gebruikers die er nu reeds wel mee werken? Mijn conclusie was reeds en blijft nog steeds dat jij op de Ecos iets anders doet dan iedereen. Jij durft wel echt een harde aanname te doen hier.

Ik ga er niet meer tijd in stoppen en antwoorden tenzij iemand mij echt kan bewijzen dat ik bovenstaande fout interpreteer.

Advies: als de andere software het wel goed doet kan ik ik je maar 1 advies geven: ga die gebruiken!

Mvg,
Paul.



hoi paul,

je hoeft op deze reactie niet te antwoorden maar ik ontleed de logging waarschijnlijk op een andere manier.

In mijn Ecos zijn de modules als 8-contacts ingevoerd en daar zal het schoentje wringen, De ecos zal dan waarcshijnlijk voor elke module de eerste 8 contacten zenden en telkens hernummeren vanaf 1.

Deze namiddag zal ik de ecos eens anders instellen en zien wat gebeurt.

beleefde groeten, bart.




greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 24 jan 2009 :  18:39:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
beste ,

door in de ecos de terugmeldecoders per twee als 1 x 16 contact toe te wijzen is het probleem opgelost!

dank aan walter!!

Waarom ging het in het ander programma dan wel? wel, eenvoudig omdat je daar kunt kiezen tussen 8 en 16 contacten per module en als die in het programma en in de ecos gelijk zijn, is er dus geen probleem! Misschien een tip voor de volgende versie?

groeten, bart


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina