Auteur |
Onderwerp |
|
mgosen
Netherlands
10 berichten |
Geplaatst - 10 jan 2009 : 10:33:14
|
Dag allen,
Bijgaande tekening toont mijn baanontwerp met daarop twee vierkanten om baanstukken met wissels.
Mijn vraag is hoe kan ik hier blokken / bezetmeldingen maken of moet ik de wissels met daartussen enkele railstukken zien als wisselstraat en dus niet detecteren?
Graag jullie advies...
groetjes Michel Gosen
Download Attachment: Ontwerp.jpg 81,38 KB |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2009 : 10:48:23
|
Hallo Michel,
1 van de definities van een blok is, dat een blok geen wissels bevat, de wissels behoren dus altijd tot een wisselstraat, die op zijn beurt de blokken met elkaar verbindt, kortom de vierkantjes die jij getekend hebt zijn dus wisselstraten. Terwijl alles wat door jou niet grijs gekleurd is (uitgezonderd goedersporen) als blok kunnen worden gebruikt, de verdeling ziet er dan ook prima uit,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
|
|
C_Jabaaij
214 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2009 : 11:32:50
|
Hallo Michel
quote: Oorspronkelijk geplaatst door mgosen
Dag allen,
......... of moet ik de wissels met daartussen enkele railstukken zien als wisselstraat en dus niet detecteren?
Graag jullie advies...
groetjes Michel Gosen
Download Attachment: Ontwerp.jpg 81,38 KB
Waar komt nu toch altijd het gerucht vandaan dat je wisselstraten niet moet of mag detecten? Het mag best, alleen het hoeft niet. Het voordeel als je de wisselstraat ook met bezetmelders gebruikt dat de treinenloop mooier wordt, dan moet wel de gehele trein (dus alle wagens) voorzien zijn van detecteerbare assen, en als een trein met het achtereind nog in een wisselstraat staat de wisselstraat bezet blijft. Het is in ieder geval een keuze en niet: het mag niet.
Koos Jabaaij. |
Bewerkt door C_Jabaaij op 10 jan 2009 11:35:30 |
|
|
mgosen
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2009 : 10:14:34
|
Dank voor de uitleg. Ik ga gelijk aan de slag!
Michel |
|
|
GRUspoor
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2009 : 13:11:20
|
Hallo Michel,
Als je meer "speel"mogelijkheden wilt hebben kun je overwegen in de railstukken 24130(2x)+24172 in beide omlijnde gedeelten als een apart blok aan te sluiten, je kunt hier dan even een lok parkeren voor omlopen of lokwissel. Ik heb het zelf ook gedaan en het geeft een extra dementie in de mogelijkheden. (dit blok heeft maar 1 sectie nodig omdat bij normaal gebruik een stopverbod geld en bij omlopen altijd minimum snelheid wordt gereden.) Persoonlijk zou ik in ieder geval de railscheidingen aanbrengen, dan kun je achteraf altijd nog eenvoudig een blok toevoegen.
Groetjes Gert
H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje. |
|
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2009 : 16:23:56
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door GRUspoor .....Ik heb het zelf ook gedaan en het geeft een extra dementie in de mogelijkheden........
Dat hoop ik toch niet voor je. Het geeft wel een extra dimensie in de mogelijkheden.
Gr. Eric
|
|
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2009 : 16:38:59
|
Michel,
De indeling van de blokken mag dan wel kloppen maar ik zou je baanplan nog maar eens goed bekijken. Je tekent her en der sporen over elkaar. Dat betekend dat je met niveaus gaat werken. Daar heb je hellingen voor nodig en die worden in dit geval wel erg steil. Denk aan de 3% regel (3 cm stijgen per meter rails). Zoals ik het nu zie ga je dat nooit halen.
Gr. Eric |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2009 : 18:38:48
|
Hallo Eric,
ik dank dat het geen probleem is omdat de baan uit 3 lagen bestaat als ik het goed zie, onderin ligt een keerlus (paars) met inhaalspoor (lila en lichtblauw), deze gaat aan de linkerkant (rood en bruin) naar beneden. Op het middelste nivo ligt een station met goederensporen, Via de rechter kant naar de achterkant ligt nog een stijgend doodlopend bergspoor (donkerblauw).
Ik hoop in iedern geval dat ik niet de plank ion Michel zijn baanontwerp mis sla.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
|
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2009 : 20:27:04
|
Walter,
Daar links zit volgens mij ook het probleem. Dat bruine spoor wat over gaat in het donker paarse spoor moet zo steil naar beneden om onder het lichtpaarse (goederen)spoor door te gaan en daarna na de twee opstelsporen weer via het rode spoor omhoog dat dat problemen gaat opleveren. dat worden zeer steile hellingen. Rechts zouden inderdaad twee bergsporen (roze en blauw) kunnen zijn die omhoog lopen maar dan liggen er twee boogwissels in een steile helling. Of dat goed gaat werken? Ik heb er zo'n mijn twijfels bij.
Maar misschien kan de vraagsteller wat toelichting geven op zijn baanplan.
Gr. Eric |
|
|
mgosen
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2009 : 14:46:37
|
Collega's
De baan gaat aan de rechterkant naar beneden naar het schaduwstation Aan de linkerkant gaat hij omhoog naar het bovenspoortje. Is idd wat aan de steile kant, maar daar heb ik alle vertrouwen in.... Volgens mij wordt ie < 4%
Hoogte van het bovenspoor +/- 9 cm dus 3 meter steigrail nodig
groetjes Michel |
|
|
|
Onderwerp |
|