Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 53 / Bezoekers Vandaag: 2086
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Update's
 Versie 6.6
 Prog Koploper wordt heel traag na installatie 6.6
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

gwijnholds

Netherlands
25 berichten

Geplaatst - 02 jan 2009 :  13:34:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,de beste wensen nog.Ik heb 6.6 geinstalleerd en als in de groene spiegelei actief maak dan wordt koploper heel traag,of krijg tekst reageert niet meer.Is het evt een optie alles te deinstalleren en dan alles op nieuw te installeren?mvg Gerhard Wijnholds.

Download Attachment: Wilger.bck
167,62 KB(ps ik gebruik een Tams easy Contol)

Bewerkt door gwijnholds op 02 jan 2009 13:44:46

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  13:43:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard,

Ik kan jouw database installeren en uittesten op een IB. Dit geeft totaal geen vertraging.

Jouw opmerking over deinstalleren en weer opnieuw installeren hoor ik vaak. Echter ik durf echt met 100% te zeggen: als jij Koploper kan opstarten zonder dat er 'enge' meldingen over virussen of iets dergelijks verschijnen jij 100% zeker bent dat de koploper.exe juist is.

Nog even gekeken in mijn testlog. Ik zie daarin dat gewoon de tester voor de Tams heerlijk heeft kunnen rijden.
Heb jij alles gecontroleerd inzake commpoorten? Ook de kabel nagekeken/gemeten? Het lijkt mij erop dat het CTS signaal niet (meer) goed wordt doorgegeven.

Hoe is de ervaring van ANDERE TAMS gebruikers?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  13:49:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,bedankt voor je snelle reactie,op 6.5 werkte alles perfect.als ik het nu opstart dan werkt het goed tot ik verbinding maak met de Easy Control.Deze zet op een serieele poort 1.Als ik op
help en info druk en kijk bij digitaal systeem ,dan staat er,intellibox geg kunnen niet worden bepaald 2400.gr Gerhard

Bewerkt door gwijnholds op 02 jan 2009 14:04:55
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  14:22:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard,

De Tams zit blijker toch ergens in een hoekje waar de testers van Koploper met een Tams niet echt komen. Lijkt me wel sterk maar alles is mogelijk.

Ik moet even eens versies 6.5 en 6.6 voor de Tams naast elkaar leggen om te kijken of ik iets kan vinden. Wordt vervolgt...

PS: weet jij zeker dat het opvragen van de INFO bij help ook in versie 6.5 goed werkte?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  14:53:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul onder 6.5 werkte alles perfect.ik weet niet meer wat er dan bij info stond.Even ter info ,als koploper actief is dan werkt alles traag(bv iets aanklikken 2 sec vertraging).ik heb alles compleet opnieuw geinstalleerd ,heeft geen succes gehad.mvr Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  15:33:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard,

Ik heb wat sources zitten vergelijken en ik kom nog niets iets verdachts tegen. Tevens heb ik even in mijn testgroep de Tams testers opgeroepen om te laten weten of het bij hun nog gewoon werkt.

Van het opnieuw installeren dat had ik al verwacht.

Als jij een lege database aanmaakt met Tams als digitaal systeem, gaat het dan ook fout?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  17:25:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,zoals ik het nu in een nw lege database ,ingesteld op tams,dan werkt het wel goed,alles reageert direct.Toen ik terug ging naar mijn eigen database (wilger)was het direct mis.gr Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  17:34:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag een aanvulling, toen ik loks ging inporteren in die lege database,toen was het weer mis.mvg Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  18:01:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Gerhard,

Kijk dan heb ik in ieder geval een richting waarin ik kan zoeken. Wordt vervolgd....

Ik vind het wel erg dat jij weer het 'slachtoffer' lijkt te zijn. In juli 2007, was jij dat ook al.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  19:30:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard,

Ik ben er niet uit, maar heb wel even een aanvullende vraag:

Kan je op de Tams Easy Control voor de locomotief decoders opgeven wat het default formaat is waarmee een locdecoder wordt aangestuurd? Zo ja: hoe staat deze bij jouw ingesteld?

Als aanvulling: ik heb bericht van een tester van Tams die wel gewoon kan opstarten zonder problemen. Het wordt dus wel vaaaaaaag.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 02 jan 2009 19:31:16
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  19:44:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard,

Mijn tester schrijft het volgende hierover:
quote:
Met 6.6 is er geen vertraging, locs rijden, wisselstraten worden geschakeld, bezetmelders worden herkend
Met een andere database met locgegevens ingeladen exact hetzelfde resultaat.
Oude databases die niet met de testversie zijn gemaakt en zelfs voor 6.5, laden gewoon in en werken.
Ik zou dus even niet weten waar ik moet zoeken. Heb ook nog zitten kijken naar loc gegevens en dan het communiceren met de centrale. Ik kan daar ook geen aanwijzing ontvangen waarom het fout gaat.

Heb jij nog versie 6.5 in je bezit? Eigenlijk zou ik even willen weten of het met deze Pc / Tams en dan dus alleen andere Koploperversie wel goed gaat.

Ik zou ook zeggen: kom even langs dan kunnen we het probleem hopelijk meteen en goed oplossen. Alleen uit mijn hoofd gesproken woon jij een behoorlijk eind uit de randstad vandaag.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  20:02:53  Toon profiel  Reageer met citaat

Dag Paul,Ik had al geprobeerd terug te gaan naar 6.5,maar met de database vroeg dan 6.6 natuurlijk.(als we terug kunnen naar 6.5 dan hoor ik het wel.Het lokformat staat ingesteld op MM 2 27a.Ja inderdaad in woon in Winschoten.Maar als het moet dan kom ik.mvg Gerhard.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  20:28:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerhard,

Oke als jij nog versie 6.5 hebt is mijn voorstel als volgt:

Eerst kijken in 6.6:
- lege database (dit blijkt te werken en te communiceren)
- voeg nu even handmatig 1 treintype en een loc toe
- als ik jouw begrijp werkt het nu niet meer.

Als het inderdaad niet meer werkt doe dan even hetvolgende:
- ga weer terug naar versie 6.5 doe daar eigenlijk dezelfde 3 stappen als bij 6.6 en laat even per stap weten of het daar wel werkt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  10:06:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,Ik heb net onder 6.6 geprobeerd een nw database aangemaakt,
toen ik een verzonnen treintype aanmaakte alles ok.

Toen ik 1 nw vezonnen lok aanmaakte alles ok,toen nog 2 alles ok.

Bij nr 4 werd het een beetje trager.

Bij nr 5 was het compleet mis ,Koploper windows melding "reageert niet meer". Ik ga nu proberen het zelde onder 6.5.mvg Gerhard


Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  10:49:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Gerhard, Paul,

de baudrate staat bij instellen van Koploper met de Easy Control standaard op 19200 baud net zoals bij de IB, deze baudrate is echter in de instellingen per database van Koploper te verhogen naar 57600 baud. Misschien lost dit het probleem op?

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 03 jan 2009 10:50:18
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  13:30:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul ,Walter,Ik 6.5 geinstalleerd,en het zefde gedaan als bij 6.6 (zie vorig Bericht)en alles werkt ok.Ik heb toen back up database geladen die ik op andere schijf heb staan,ik kreeg wel
veel meldingen Van verkeerde decoder stap instellingen,verkeerde min decoder instellingen,toen dat goed stond was alles ok.Dus ik heb
spul weer draaien onder 6.5..

Ik de baudrate van de pc en tamscontrol verhoogd naar 57600,maar toen gebeurde er niets ,kreeg melding dat geen digitaal app ,cq verbinding kon vinden.


Ik laat het nu even op 6.5 ,dan kunnen we rustig naar een oplossing zoeken.

Bedankt alvast.mvg Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  16:38:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard,

Was vandaag tijd bij Railz om ze daar ook versie 6.6 te geven. Vandaar heb ik even niet gereageerd.

Inmiddels heb ik van verschillende gebruikers van Tams wel gehoord dat het gewoon werkt. Wat er dus bij jouw aan de hand is: ik zou het echt niet weten.

Een verandering van baudrate heeft alleen zin als je dit aan twee kanten doet: dus zowel veranderen aan de Pc kant als aan de kant van de interface (Tams in jouw geval).

Ook is een Tams tester van mij met jouw database aan de slag. Zijn eigen database geeft geen problemen, doch wanneer hij jouw database gebruikt heeft hij wel problemen. Kan niet zeggen dat dit verhelderend werkt op het geheel. Waarom het dan eventueel in jouw database zou zitten weet ik ook niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  18:51:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,ik weet het ook niet meer ,het draait eerst weer onder 6.5.

1 vraagje is er in 6.6 iets in de programatuur van de commumicatie, tussen pc en tamscontrol?mvg Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  19:02:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerhard,

De gehele communicatie tussen Ib en Pc is op de schop gegaan. Hiervan maakt ook Tams dus gebruik.
Wat ik echter niet kan verklaren: waarom hebben mijn beide Tams rijders hier geen last van en ook inmiddels al een aantal andere gebruikers rijden inmiddels zonder problemen?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  20:59:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, het wonder is geschied,koploper draait op 6.6 .

Ik heb alles erweer afgehaald ,en eerst geinstalleerd op een externe drive en dat ging goed.

toe op mijn normale schijf op een andere plek en het draait normaal.
Nu kunnen we rustig slapen,zeer bedankt allemaal voor de moeite.mvg Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  22:20:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerhard,

Maar dan nog snap ik niet wat er mis gaat in de 'oude' situatie. Ik heb inmiddels thuis een Tams en zal deze morgen ook eens even aan de tand voelen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 jan 2009 :  08:11:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard,

Oke het probleem is boven water. Alleen snap ik niets waarom sommige gebruikers er wel mee kunnen rijden.

Ik heb een verandering kunnen vinden die de oorzaak van het probleem is. Wat doe ik versie 6.6:
- Bij een Intellibox (en dus ook Tams) wil ik nu eerst weten hoe de decoder staat ingesteld op de centrale (ter vergelijking met Koploper).
- In versie 6.6 is het nu 'hard' afgevangen dat Koploper nog geen locopdrachten stuurt, als de centrale nog niet heeft gereageerd op de aanvraag van de instellingen van de decoder.
- In versie 6.5 werden wel alvast lokopdrachten gezonden.

Bovenstaande verschil van het wel en niet zenden van locopdrachten is precies de oorzaak. Het blijkt dat in bij een Easy Control pas locdecoder gegevens kan opvragen als er een snelheids commando is gezonden! Op dit punt reageert de TAMS dus anders dan een Intellibox.

Het zou mij ook niet verbazen als dit ook nog een verschil in de software van de Easy control zou kunnen zijn. Op mijn leen centrale is dit een vrij 'oude' versie: 1.4.3 terwijl Tams eigenlijk al op 1.4.5 zit.

Als ik nu eerst ook een locopdracht zend dan kan ik wel de decoderinstellingen vanuit de Easy Control terugontvangen. Ik ga hier vandaag nog even mee experimenteren en verwacht zeer snel hiervoor een echte patch uit te kunnen geven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 04 jan 2009 :  11:59:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul ,ok bedankt voor je reactie,we wachten af.mvg Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 jan 2009 :  14:26:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard (en anderen),

Tijdens het testen kom ik er ook achter dat Koploper communiceert op 2400baud. Grappig dat het nog nooit is opgevallen en dat iedereen altijd maar roemt over hogere snelheden. Op 2400b gaat het dus ook prima.

Ik zal dit ook aanpassen dat het weer wordt overgenomen vanaf de Easy Control.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 04 jan 2009 :  17:53:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul ,ok we hadden het al eerder gehad wat er bij nu 6.6,help-info digtaalsysteem staat.
Daar staat nog steeds "intellibox gegevens konden niet worden bepaald 2400".

Dat het dan nu op 2400 bij draait,zal ook wel komen ,dat ik een vrij
kleine baan heb,met weinig aktie.mvg Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 jan 2009 :  22:37:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard (en anderen),

Ik wil iedereen bedanken die heeft meegeholpen om het probleem van de Tams Easy Control op te lossen. Met name Tom Prins voor het beschikbaar stellen van zijn Easy Control.

Inmiddels is op mijn site versie 6.6 buildnummer 602 geplaatst. Hierin zijn de problemen met deze centrale van de baan.

Het is al getest door Gerhard en het werkt prima.

Ook iedereen bedankt voor het geduld.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina