Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 120 / Bezoekers Vandaag: 6830
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Twee banen op één koploper?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rbeek

Spain
161 berichten

Geplaatst - 05 nov 2008 :  11:49:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden, Paul,

Na een paar jaar inactiviteit weer gestart met de hobby! Met de treinbaan gaat alles goed via Koploper; maar nu komt er een kleine trambaan bij in de opgebouwde stad.
Moet hiervoor een tweede koplopersysteem actief worden? zo ja, gaat dat op dezelfde PC, of zijn er andere oplossingen?
De trambaan is een eenvoudig ringspoor van pakweg 10 meter zonder wissels maar zal (uiteraard) wel voorzien moeten worden van blokken!

met vriendelijke groeten,

René van der Beek

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  12:29:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Wordt dit vanuit zelfde digitale systeem aangestuurd?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  14:22:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Rene,

Wordt dit vanuit zelfde digitale systeem aangestuurd?

Mvg,
Paul.


Nee Paul,

De tram is gelijkstroom en de treinen Marklin wisselstroom.

groeten René
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  15:19:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

René,

Wat Paul bedoelt: wil jij met één centrale werken of met twee?

In "digitaal" is geen sprake meer van gelijk of wisselstroom. Op je baan staat een spanning met digitale informatie.

Als je één centrale hebt kun je gewoon beide banen aansturen. Dat de ene 3-rail is (marklin) en de ander 2-rail maakt niet uit.

Gr, Ben.


Hallo Ben,

Sorry, dan ben ik niet duidelijk geweest. Het zijn gescheiden banen met een gescheiden voeding. Maar, dat is dan uiteraard mijn onkunde; jouw begrip van 'centrale' zegt mij dan te weinig denk ik. Ik heb alles van Marklin voor mijn treinbaan; trafo's, boosters en het interface naar de PC met Koploper. Geen 'Lenz' o.i.d. als je daar een centrale mee bedoeld.

groeten René
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  15:47:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Ok, je digitale systeem wat je hebt opgegeven in Koploper is dan "Marklin" kennelijk?

Je trambaan kun je ook op dit digitale systeem aansluiten mits de decoders die in je tram's zitten ook "luisteren" naar het Marklin protocol.


Oké Ben,

Dus gewoon de voeding van MArklin gebruiken, in Koploper een nieuwe, niet op de andere sporen aangesloten ovaal tekenen en met de benodige blokken invoeren, zorgen voor decoders in de trams die naar het Marklin protocol luisteren en alles moet draaien!

Het enige dat ik dan jammer vindt is dat alle 'locs' in een lijst staan en er dus geen onderscheid is te maken. Ook storingen hebben dan invloed op zowel de trein als de tramfunctie.
Maar als dat de oplossing is, dan zij het zo.
Dank voor je bijdrage!

René
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  16:45:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Twee verschillende Koploper op 1 Pc gaat niet. Dus 1 Koploper die twee banen aanstuurt via 1 digitaal systeem kan wel. Ik zou gewoon twee verschillende tabbladen gaan tekenen in het baanoverzicht.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  17:00:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hallo René,

Twee verschillende Koploper op 1 Pc gaat niet. Dus 1 Koploper die twee banen aanstuurt via 1 digitaal systeem kan wel. Ik zou gewoon twee verschillende tabbladen gaan tekenen in het baanoverzicht.

Mvg,
Paul.


Dat is inderdaad een goed advies; een apart tabblad; zover was ik nog niet gekomen (nog nooit nodig gehad).
Dankjewel!

René
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina