Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 113 / Bezoekers Vandaag: 1305
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 175
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 spookverschijnselen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

paul

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 24 okt 2008 :  13:31:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,ik werk al vele jaren met koploper en selectrix. Central control, booster, 8 select. funktiedecoders, 7 sel bezetmelders en 3 Mutt, loks met sel decoders. Koploper recent geupdated van 6.1 naar 6.5. Op baan spoorbomen via funktiedec. dmv speciale akties.
Spoorbomen werken nu ook indien loks op heel andere punten aankomen via autom tyreinenloop. Na verwijdering spec akties gaat alles gewoon door. Er zijn geen akties gekoppeld aan de loks. Controlelampjes op andere vrije funktiedec aansluitingen geven ook spookmeldingen op weer andere lokpunten. Wanneer dit nu precies is begonnen weet ik niet.
Zijn er onder jullie met soortgel. ervaringen. Hoe kan je selectrix testen op defecten.
Ben erg benieuwd.

Paul Stuifzand


p.g.stuifzand

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 okt 2008 :  15:42:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Leuk dat jij nog steeds wat doet met je treinbaan; je behoort zeker tot de 'oude' getrouwen.

Kan jij even een backup maken van je database en deze uploaden? Ik wil dan even kijken of ik daarin vreemde dingen tegen kom.

Selectrix testen of het werkt of niet? Het klinkt vreemd maar ik zou niet weten hoe.
Wat je wel zou kunnen doen is even met het testprogramma in Koploper kijken naar de verschillende adressen. Als ik jouw verhaal lees zouden deze ook moeten staan te flikkeren. Kijk ook eens op het adres waarop jij de functiedecoder hebt aangesloten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 24 okt 2008 :  23:52:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door paul

Hallo koplopers,

Zijn er onder jullie met soortgel. ervaringen. Hoe kan je selectrix testen op defecten.
Ben erg benieuwd.




Paul,
Ik heb de laatste maand, ook onder 6.5 en SX,(maar met een kortere geschiedenis met koploper) het eigenaardige verschijnsel dat er soms terwijl er "weinig" gebeurt op de baan, een paar wissels een paar maal omschakelen.
Dit gebeurt zo snel dat ik het niet op het scherm zie. Ik moet eraan denken het communicatie rapport steeds aan te zetten, kan ik zien of het van koploper komt...alhoewel koploper toont misschien alleen de signalen die "bewust" verzonden worden ? Paul ?

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 okt 2008 :  06:57:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Voor selectrix durf ik wel te zeggen: er worden geen onverwachte zaken gezonden door Koploper. Ook als iets slechts de laatste maand optreedt en daarvoor blijkbaar niet, ga ik Koploper zeker niet verdenken.

Zijn het steeds dezelfde wissels of zijn het andere? Niet toevallig ergens een dubbel adres gebruikt op een plek die jij al lang vergeten bent?

Als die wissels schakelen worden die dan vermeld in de communicatielogging?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 okt 2008 :  11:21:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT



Zijn het steeds dezelfde wissels of zijn het andere? Niet toevallig ergens een dubbel adres gebruikt op een plek die jij al lang vergeten bent?

Als die wissels schakelen worden die dan vermeld in de communicatielogging?




Ik lig nu nog even plat (paar wissels bijgevoegd) ik tracht met communicatielogging te kijken .

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  08:02:39  Toon profiel  Reageer met citaat


Hallo Paul,

Heb jij mij wel de juiste database gestuurd? Ik zie hier geen speciale acties inzitten voor de overweg. Ook is decoderuitgang 48 nergens gebruikt in jouw database. Ik heb dus echt het idee dat ik ergens zit te kijken wat niet de juiste gegevens zijn.

Er staat wel een wissel 24 op het scherm, maar die staat geheel los en doet nergens mee. Wat is de bedoeling hiervan en zet jij deze uitgang ook wel eens buiten Koploper om?

De geluiden zoals jij het beschrijft: ik zou maar eens de communicatielogging aanzetten en dan alleen diverse meldingen loggen. Je kan dan precies zien welke geluiden door welke loc worden aangestuurd. Daar dit mechanisme van geluiden gelijk is aan mechanisme voor locdecoder functieaansturing en ik hier nooit iets dergelijks over heb gehoord, denk ik dat jij nog eens goed moet kijken. Als jij ergens een voorbeeld kan vinden wat volgens jou fout is, dan graag even welke lok en dan ook rijdend in welk blok en ook even vermelden uit welk blok deze trein is komen rijden.

Ik sluit jouw database even bij: misschien zien anderen zaken die ik niet zie.

Database Paul Stuifzand: EigenData.bck
167,39 KB

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  10:52:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Paul, Paul S schreef dat hij de speciale actie had verwijderd.
Heb de database bekeken en dezelfde dingen geconstateerd wat Paul H ook beschreef. Mijn advies is om de database van 6.1 als je die nog hebt, opnieuw in 6.5 te laden en ook opnieuw de conversie slag te maken. Dan is alles weer terug zoals het was. Dit omdat ik denk dat het niet aan koploper ligt, maar eerder aan wat er hardware matig is verandert.
De logischa akties zou ik verwijderen, deze hebben geen doel.
Ook zie ik in het baan overzicht een blok 22, ik ga er even vanuit dat dit een opbouw fase is.
Ga even na wat je als laatste harware matig verandert hebt, en maak dit even ongedaan. Of controleer dit grondig.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  11:13:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul S,

Nog een belangrijke controle wat doen je controle lampjes e.d. als koploper gewoon uitstaat?
Is het vrij geakkelijk om je bezetmelders los te koppelen, van de centrale, wat zie je dan.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

paul

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  13:27:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door paul

Hallo koplopers,ik werk al vele jaren met koploper en selectrix. Central control, booster, 8 select. funktiedecoders, 7 sel bezetmelders en 3 Mutt, loks met sel decoders. Koploper recent geupdated van 6.1 naar 6.5. Op baan spoorbomen via funktiedec. dmv speciale akties.
Spoorbomen werken nu ook indien loks op heel andere punten aankomen via autom tyreinenloop. Na verwijdering spec akties gaat alles gewoon door. Er zijn geen akties gekoppeld aan de loks. Controlelampjes op andere vrije funktiedec aansluitingen geven ook spookmeldingen op weer andere lokpunten. Wanneer dit nu precies is begonnen weet ik niet.
Zijn er onder jullie met soortgel. ervaringen. Hoe kan je selectrix testen op defecten.
Ben erg benieuwd.

Paul Stuifzand


p.g.stuifzand



p.g.stuifzand
Ga naar bovenaan de pagina

paul

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  13:36:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT



Hallo Paul,

Heb jij mij wel de juiste database gestuurd? Ik zie hier geen speciale acties inzitten voor de overweg. Ook is decoderuitgang 48 nergens gebruikt in jouw database. Ik heb dus echt het idee dat ik ergens zit te kijken wat niet de juiste gegevens zijn.

Er staat wel een wissel 24 op het scherm, maar die staat geheel los en doet nergens mee. Wat is de bedoeling hiervan en zet jij deze uitgang ook wel eens buiten Koploper om?

De geluiden zoals jij het beschrijft: ik zou maar eens de communicatielogging aanzetten en dan alleen diverse meldingen loggen. Je kan dan precies zien welke geluiden door welke loc worden aangestuurd. Daar dit mechanisme van geluiden gelijk is aan mechanisme voor locdecoder functieaansturing en ik hier nooit iets dergelijks over heb gehoord, denk ik dat jij nog eens goed moet kijken. Als jij ergens een voorbeeld kan vinden wat volgens jou fout is, dan graag even welke lok en dan ook rijdend in welk blok en ook even vermelden uit welk blok deze trein is komen rijden.

Ik sluit jouw database even bij: misschien zien anderen zaken die ik niet zie.

Database Paul Stuifzand: EigenData.bck
167,39 KB

Mvg,
Paul.



Hallo Paul,
Speciale aktie spoorweg heb ik juist verwijderd om na te gaan of alles weer neutraal werd. Maar dat is nu het gekke het gaat met die spoorweg gewoon door, ook als er treinen op andere plekken rijden. Zoals ik al vermeldde: Rheingold van 7 naar 12, reaktie van funktiedecoder adres 48. 24 heb ik experimenteel gemaakt, en zonder aanleiding reageert funktiedec uitg 24 als de Rheingold vanuit 7 naar 13 gaat. Ik heb hem even getekent om te kijken of hij op aanklikken reageert, en dat doet hij. Mogelijk maak ik nu wat beter duidelijk hoe het zit.

Paul St

p.g.stuifzand
Ga naar bovenaan de pagina

paul

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  14:09:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Aan Ab Boezerooy,

Ab, dank voor je reaktie.Ik heb nog een backup van maart 2005 onder kopl 6.1. Kan ik die nu ook onder 6.5 restoren om eens te kijken ?

Aan de hardware heb ik zeker 5 jaar niets meer veranderd, behalve dan de aansluiting van de 2 controlelampjes op decoderuitgangen 24 en 48.

Aanzetten baanspanning zonder opstart koploper veroorzaakt geen reakties, alleen de lichtseinen branden rood.

Groeten

Paul St.

p.g.stuifzand
Ga naar bovenaan de pagina

paul

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  14:54:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab,

Nog even Paul ST. De oude backup lijkt me toch niet meer bruikbaar, want van mei 2001 onder koploper 5.1.4

Groeten

Paul

p.g.stuifzand
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  15:47:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door paul

Ab,

Nog even Paul ST. De oude backup lijkt me toch niet meer bruikbaar, want van mei 2001 onder koploper 5.1.4




Jou storing lijkt soms op "inductie".. kijk eens na of "alle" stekkers van de selectrix bus nog goed "zitten".

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  15:47:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul St en anderen,

Zelf maak ik regelmatig backups van mijn database, en doe een update van koploper zodra dit mogelijk is.
Als je een database van 6.1 wil gebruiken om naar versie 6.5 te gaan, moet je in ieder geval een conversie toepassen, door even naar onderhoud blokken te gaan, en dan op opslaan klikken. Daarna moet alles goed gaan.
Als het verschil tussen de versie's groot is, en of dat goed gaat kan ik geen zinnig antwoord geven, omdat ik dat nooit heb toegepast.
Daar kan misschien Paul wel een antwoord op geven.


Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  17:45:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Of het restoren van een backup vanuit een zo oude versie nog wil werken durf ik niet met 100% zekerheid te garanderen.

Wel durf ik te garanderen, dat een database met een 'oude' versie van Koploper (desnoods 3.0) nog steeds probleemloos in de huidige versie van Koploper is in te lezen. Kijk wel even in de readme.txt bestand in de directory van Koploper. Er zijn een paar conversies die ik soms niet geheel heb kunnen doen, maar daar hebben alle andere gebruikers ook al "last" van gehad.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 okt 2008 :  00:16:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT





Als die wissels schakelen worden die dan vermeld in de communicatielogging?




Ik lig nu nog even plat (paar wissels bijgevoegd) ik tracht met communicatielogging te kijken .

Theo vanop de heide



Paul,

Het komt NIET in de communicatielogging....

Theo

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 okt 2008 :  06:58:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Aanvullende vraagjes:
- Gebeurt het in het begin (net na het opstarten) of het jij bijvoorbeeld langer dan 5 minuten gereden?
- laat jij de wissels meteen initialiseren?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 okt 2008 :  19:58:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Aanvullende vraagjes:
- Gebeurt het in het begin (net na het opstarten) of het jij bijvoorbeeld langer dan 5 minuten gereden?
- laat jij de wissels meteen initialiseren?




Het gebeurt "soms" van bij de opstart, twee wissels snel heen en weer paar minuten later weer, paar minuten later weer, zelfs als er geen trein beweegt.
In databes wissels en seinen staat gekozen:
-initialiseer eenmalig na laden database
-save stand van de wissels
-verlaat initialiseren

Dan nog: vrijgeven na geheel gedetecteerde trein en alle treinen worden gedetecteerd.

Ergens geef ik ook:
-rustperiode tussen opdrachten algemeen 400 milli
-wissels default bekrachtigingstijd 500 milli
-minimale tijd tussen omzetten 1 sec.
(als ik dat nu rustig lees, kan deze combinatie wel ??)
ter info: 30 wissels.

Bedankt voor het "meedenken".



Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 okt 2008 :  20:23:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Kan jij de optie verlaat initialiseren eens uitzetten. Heeft 1 nadeel het duurt iets langer voordat je treinen gaan rijden.

Ik ben nieuwsgierig of het probleem zich dan nog steeds voordoet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 okt 2008 :  00:25:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Kan jij de optie verlaat initialiseren eens uitzetten. Heeft 1 nadeel het duurt iets langer voordat je treinen gaan rijden.

Ik ben nieuwsgierig of het probleem zich dan nog steeds voordoet.




OK wordt morgen geprobeerd.
Ik heb zelf nog iets opgemerkt, het zijn blijkbaar steeds wissels van de laatst toegevoegde wisseldecoder die geschakeld worden en dan "direkt" terug.
Ik ga de SX kabel naar die decoder vervangen door mijn reservekabels. Zou slecht kontakt kunnen zijn dat dan weer direkt door centrale "overschreven" wordt ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 nov 2008 :  21:31:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Daar Theo het zelf niet vermeld, wil ik toch even vermelden dat zijn probleem een slechte verbinding was in de Sx-bus van Selectrix. Dit gaf bij hem de storing.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina