Auteur |
Onderwerp |
|
modelspoorarnhem
Netherlands
4 berichten |
Geplaatst - 24 sep 2008 : 17:49:06
|
Hallo allen,
We hebben meerdere forums doorzocht om een oplossing voor ons probleem te vinden, maar tot op heden geen resultaat.
We hebben een Tams EasyControl, met 4x Viessmann 5233 bezetmelders gekoppeld aan Koploper 6.5 op een Pentium III met 800mhz.
Het probleem zit hem in de bezetmelding. Koploper 'verliest' vaak de positie van de trein op de baan (niet structureel zelfde blok, at random) en geeft daarna geen bezetmeldng meer aan. Tams Easycontrol geeft echter wel correcte bezetmelding aan. Na enkele minuten herpakt Koploper zich weer of hij zet het systeem op een noodstop. Bij de statistieken van koploper staat na elke 'vastloper' dat het lezen van de bezetmelding 'te lang duurt'.
We hebben meerdere acties ondernomen om het probleem op te lossen: - Firmware Easy Tams geupdate naar laatste versie; - Koploper van 6.4 naar 6.5 geupdate; - Electrische draden extra geisoleerd en zelfs (tijdelijk) extra geaard; - Datakabel tussen Easy Control en PC vervangen; - (Mobiele) telefoon niet in de buurt van de treinbaan; - Baudrate verlaagd naar 19200 (zou niet nodig moeten zijn met USB-aansluiting); - Andere (modernere) laptop gebruikt; - OM32 afgekoppeld (zou niets uit moeten maken);
Helaas hebben al deze acties geen resultaat. Nog steeds 'verliest' koploper de locomotief op de baan binnen enkele minuten op een willekeurig punt op de baan. Een enkele keer herpakt hij zichzelf, maar vaker leidt het tot een noodstop en moet Koploper opnieuw opgestart worden (van Groen bord naar Rood en weer terug naar Groen).
Bij voorbaat excuses voor het ietswat ontechnische verhaal, maar ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Zonder goede bezetmelding kunnen we de baan verder niet opbouwen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!! |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 24 sep 2008 : 17:55:14
|
Hallo Modelspoorarnhem,
misschien handig om ook je database na te lopen, zeker als dit probleem steeds in dezelfde blokken ontstaat, dan ligt het aan de instellingen van je terugmeldingen in de database, en niet zozeer aan de hardware. Upload ook eens een backup *.bck bestand van je database naar het forum, zodat wij je hiermee kunnen helpen,
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 24 sep 2008 : 19:05:28
|
Hallo Modelspoorders in Arnhem,
Dat het aan jullie PC ligt, lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik heb zelf een tijdje gedraaid op een oude Compaq, waar amper Windows98 op draaide, samen met een TC, vier 5233's en een aantal wisseldecoders en dat draaide zonder problemen. Het lijkt er meer op dat er iets met de bezetmelding zelf niet goed gaat. Wat ik bij de (nieuwe) 5233 heb gemerkt, is dat je echt beide stroomaansluitingen moet gebruiken, dus zowel de "rode" als de "bruine" draad. Als je, zoals vaak wordt aangegeven, de bruine draad niet gebruikt, omdat er ook nog een "aarde"-lijn in de S88-kabel zit, gaat bij mij de 5233 als een flip-flop werken. Als de trein op het bezetmeldstuk arriveert wordt een bezetmelding gegeven, die pas weer uitgaat, als er weer een trein op het bezetmeldstuk komt. Wat jullie beschrijven, kan ook op een probleem in deze richting duiden. Ik denk dat het goed is nog eens goed na te lopen wat de bezetmelders exact doen als er een trein op arriveert. Succes ermee.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 24 sep 2008 19:06:38 |
|
|
n/a
196 Posts |
Geplaatst - 25 sep 2008 : 09:26:17
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door modelspoorarnhem
Hallo allen, - Baudrate verlaagd naar 19200 (zou niet nodig moeten zijn met USB-aansluiting); - Andere (modernere) laptop gebruikt;
Hallo Modelspoorders in Arnhem, De bezetmeldingen komen op de Tams centrale goed door. Ook Koploper verdenk ik niet. Suggestie: Installeer Koploper op een PC met een com poort en sluit daar de Tams centrale op aan. Als het probleem dan is opgelost ga dan op zoek naar de goede drivers voor de USB poort. Groet, Rob
Edits Pro Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, Lens LS150, HO, 2 rail. |
|
|
Agebe
Netherlands
402 Posts |
Geplaatst - 25 sep 2008 : 12:30:15
|
Gebruik eens de test mogelijkheid in koploper om de S88 te controleren. Zelf doe ik dat met een klein kort lokje b.v. de hippel. Die laat ik dan handgestuurd rond rijden. En houd de bezetmelders in de gaten. In iedergeval is het ook hoorbaar. Als alle bezetmelders een goede repons geven weet je dat koploper deze goed ontvangt. Als alle bezetmelders een goede response geven er er geen false meldingen komen, dan weet je ook dat koploper de S88 goed ontvangt.
Is er ook geprobeerd om de compoorten om te wisselen? Als de treinen goed aangestuurd worden denk ik eigenlijk niet dat daar het probleem ligt.
Als alle bezet melders goed doorkomen adviseer ik ook de optie die Walter aangeeft, om de database op te sturen.
Mvg Ab Boezerooij
Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS) |
Bewerkt door Agebe op 25 sep 2008 20:44:02 |
|
|
davevdlocht
Netherlands
153 Posts |
Geplaatst - 25 sep 2008 : 17:45:58
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door RobE
Installeer Koploper op een PC met een com poort en sluit daar de Tams centrale op aan. Als het probleem dan is opgelost ga dan op zoek naar de goede drivers voor de USB poort. Groet, Rob
Dat had ik ook reeds aangegeven op het andere forum (Beneluxspoor.net) om dat eens onder de loep te nemen. Geen idee of dat reeds geprobeerd is of niet. Maar het lijkt verdacht veel op een communicatie-probleem (zoals ook al eerder aangegeven aldaar).
Groetjes, Dave
Groetjes, Dave |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 25 sep 2008 : 22:01:31
|
Hallo Marijn,
zonder dat jij je database backup plaatst is het onmogelijk om te vertellen of het een probleem in jouw database betreft, bovendien zal het testprogramma van koploper uitsluitsel kunnen geven of het een hardware of software probleem betreft zie Beneluxspoor. Met de door jou gegeven informatie is het onmogelijk voor ons om te bepalen of het een hardware of software probleem betreft. Want dit probleem dat koploper een trein kwijt raakt komt ook voor bij een verkeerde volgorde van de ingegeven bezetmelders.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
modelspoorarnhem
Netherlands
4 Posts |
Geplaatst - 29 sep 2008 : 20:00:13
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wissels
Hallo Marijn,
zonder dat jij je database backup plaatst is het onmogelijk om te vertellen of het een probleem in jouw database betreft, bovendien zal het testprogramma van koploper uitsluitsel kunnen geven of het een hardware of software probleem betreft zie Beneluxspoor. Met de door jou gegeven informatie is het onmogelijk voor ons om te bepalen of het een hardware of software probleem betreft. Want dit probleem dat koploper een trein kwijt raakt komt ook voor bij een verkeerde volgorde van de ingegeven bezetmelders.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen
Hallo allen, de meeste reacties gaan toch over de COM-poort, dus dit zullen we zeker gaan testen. Ook zal ik kijken of ik de database can uploaden.
Ik wil jullie allen bedanken voor jullie reacties tot nu toe.
|
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 29 sep 2008 : 20:30:51
|
Hallo Marijn,
ik dacht dat je reeds meerdere pc's had ingezet, daarom zou ik het probleem juist niet in de compoort en de drivers van de pc meer zoeken.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
Bewerkt door Wissels op 29 sep 2008 20:32:24 |
|
|
davevdlocht
Netherlands
153 Posts |
Geplaatst - 29 sep 2008 : 21:18:45
|
ik dacht dat je reeds meerdere pc's had ingezet, daarom zou ik het probleem juist niet in de compoort en de drivers van de pc meer zoeken.
Juist wel... Zover ik het begrijp heeft hij alleen getest met meerdere PC's en de USB-aansluiting van de Tams. Dus nog niet op een echte COM-poort. Als je op meerdere PC's dezelfde (mogelijk meegeleverde en brakke) USB driver gebruikt hou je namelijk ook hetzelfde probleem. Is hetzelfde als telkens een andere auto kopen omdat deze niet start terwijl je telkens dezelfde defecte accu gebruikt.
Vandaar dat ik ook aangaf de Tams te testen op een echte COM-poort, en niet op een USB poort met een driver voor aansturing en de virtuele COM-poort. Werkt dat goed, dan achterhalen welke USB <-> RS-232 bridge gebruikt wordt in de Tams en van die fabrikant de laatste drivers downloaden en uitproberen maar. (Achterhalen van fabrikant kan ik je wel wegwijs in maken via Apparaatbeheer van de PC indien nodig.)
Dergelijke problemen met USB <-> RS-232 bridges/converters zijn bijna dagelijkse koek op 't werk, ik weet dus waar ik over praat.
Maargoed, zolang hij dat niet probeerd weten we nog niets. Problemen met de communicatie i.c.m. Koploper en een virtuele USB-poort (of elk ander programma wat gebruik kan maken van een COM-poort) zijn in 99% van de gevallen te wijten aan brakke USB <-> RS-232 drivers.
Groetjes, Dave |
Bewerkt door davevdlocht op 29 sep 2008 21:23:31 |
|
|
modelspoorarnhem
Netherlands
4 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2008 : 19:06:32
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door davevdlocht
Juist wel... Zover ik het begrijp heeft hij alleen getest met meerdere PC's en de USB-aansluiting van de Tams. Dus nog niet op een echte COM-poort. Als je op meerdere PC's dezelfde (mogelijk meegeleverde en brakke) USB driver gebruikt hou je namelijk ook hetzelfde probleem. Is hetzelfde als telkens een andere auto kopen omdat deze niet start terwijl je telkens dezelfde defecte accu gebruikt.
Vandaar dat ik ook aangaf de Tams te testen op een echte COM-poort, en niet op een USB poort met een driver voor aansturing en de virtuele COM-poort. Werkt dat goed, dan achterhalen welke USB <-> RS-232 bridge gebruikt wordt in de Tams en van die fabrikant de laatste drivers downloaden en uitproberen maar. (Achterhalen van fabrikant kan ik je wel wegwijs in maken via Apparaatbeheer van de PC indien nodig.)
Dergelijke problemen met USB <-> RS-232 bridges/converters zijn bijna dagelijkse koek op 't werk, ik weet dus waar ik over praat.
Maargoed, zolang hij dat niet probeerd weten we nog niets. Problemen met de communicatie i.c.m. Koploper en een virtuele USB-poort (of elk ander programma wat gebruik kan maken van een COM-poort) zijn in 99% van de gevallen te wijten aan brakke USB <-> RS-232 drivers.
Groetjes, Dave
Je aanname is correct: we hebben meerdere pc's gebruikt, maar wel via de USB-poort, nooit via de COM-poort.
Wanneer we de test hebben uitgevoerd zal ik het laten weten. Nogmaals bedankt voor de hulp tot nu toe. |
|
|
modelspoorarnhem
Netherlands
4 Posts |
Geplaatst - 22 okt 2008 : 20:02:24
|
Hallo allen,
Intussen hebben we de test uitgevoerd met een seriele kabel. De problemen zijn daarmee opgelost.
Ook hebben we met nieuwe usb-drivers van Tams getest op een machine met XP, maar deze vertoonde wel problemen.
Oplossing is dus seriële kabel! Nogmaals bedankt voor de hulp!! |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 22 okt 2008 : 22:51:50
|
Bij een USB-kabel is het vooral belangrijk de meest up-to-date driver van de chipset in de kabel op je PC te hebben. Een collega Koploperist had stevige problemen met zijn usb - serieel kabel (regelmatig sysdumps) ondanks het feit dat hij de meegeleverde driver had geïnstalleerd. Dit was echter van 2001. Na update met een driver uit 2007 was het probleem over. Het gekke was overigens wel dat andere PC's probleemlos draaiden met de 2001-driver.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
davevdlocht
Netherlands
153 Posts |
Geplaatst - 23 okt 2008 : 00:13:32
|
Fijn dat het nu werkt op een echte COM-poort. Nu gaan we voor de USB!?
@Dirk: Dan zal die ene PC toch een 'afwijkende factor' hebben vergeleken met de rest, wat die driver de das om doet. Zo gek hoeft dat niet te zijn. Kom het zoals al vaker gezegd regelmatig tegen...
Er zwerft hier overigens ook nog ergens een topic waar ik ook 2 download-linkjes heb geplaatst voor Prolific en FTDI USB <-> RS232 converter drivers (2 meest gebruikte merken).
Groetjes, Dave |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 23 okt 2008 : 09:46:35
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door davevdlocht
Er zwerft hier overigens ook nog ergens een topic waar ik ook 2 download-linkjes heb geplaatst voor Prolific en FTDI USB <-> RS232 converter drivers (2 meest gebruikte merken).
Groetjes, Dave
Klopt Dave, die heb ik geprobeerd en ene ervan heeft ondertussen automatisch nog een update binnengekregen.....maar nog geen succes. Ik kan onder Vista (op Acer) de Rautenhaus interface niet automatisch laten terugmelden. Ik blijf dus maar "pollen".
Theo vanop de heide |
|
|
davevdlocht
Netherlands
153 Posts |
Geplaatst - 23 okt 2008 : 13:57:35
|
Theo,
Met die specifieke drivers heb je nog een aantal configuratie-mogelijkheden (zie apparaatbeheer). Ik heb eigenlijk nog geen enkel apparaat NIET aan de praat kunnen krijgen met de laatste versie van deze drivers (zowel Prolific als FTDI met diverse soorten apparaten en PC's). Mogelijk wel een afwijkende configuratie benodigd, maar 9 van de 10 keer werkt de standaard configuratie al prima.
Dus misschien kun je even een screenshotje daar van maken en naar me mailen (of hier posten): dave.is(at)home.nl
Mogelijk kan ik je dan aangeven wat je nog eens kan proberen.
Groetjes, Dave |
|
|
|
Onderwerp |
|