Auteur |
Onderwerp |
|
jan817
Netherlands
3 berichten |
Geplaatst - 09 aug 2008 : 13:36:33
|
Ik heb een baan met m rails,maar wil daar digitaal op gaan rijden. kan dat! en kun je ook analoge seinen gebruiken met een decoder zodat de treinen daar ook op stoppen.
j |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 09 aug 2008 : 13:44:57
|
Hallo J
analoge seinen, kunnen inderdaad met een wisseldecoder door Koploper geschakeld worden, dus ook met stroomonderbreking. Het soort rails, maakt niet uit voor digitale besturing, dus dit kan ook M rails zijn.
Echter dit is niet de kracht van Koploper, omdat Koploper het beste functioneert met een logische treinvolging, en Koploper de treinen volgt over de baan door middel van wisselstanden en terugmeldingen. Hierdoor kan Koploper treinen langzaam af laten remmen voor een virtueel rood sein, die niet eens echt op de baan hoeft te staan, en ook zonder stroomonderbreking in te bouwen. Als het sein op groen springt kan de trein ook weer langzaam optrekken.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
mels
Netherlands
145 Posts |
Geplaatst - 10 aug 2008 : 08:34:21
|
Hai Jan,
Ook met M-rail is het goed digitaal rijden, zelf jaren gedaan. Detectie via een simpele stroom detector naar de S88. De detectie is zowel in de middenleider als via de massa te doen. De rijstroom onderbreking bij seinen kunnen eruit, zo krijgt Koploper de volledige controle over de treinbewegingen.
gr, Mels
|
|
|
corne_mo
186 Posts |
Geplaatst - 10 aug 2008 : 10:03:38
|
Detectie via de massa op M-rails? Ik neem aan dat je het dan niet over directe S88 massadetectie hebt? Die spoorstaven zijn toch niet fatsoenlijk te isoleren?
Met vriendelijke groet, Corné
Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz) |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 10 aug 2008 : 11:43:49
|
Hallo Jan,
Ikzelf heb mijn proefbaan in Koploper volledig met M-rails gebouwd. Mijn ervaring is dat de dedectie het best gebeurd met kontactrails 5104 ( gebogen ) of 5105 ( recht ). Daarentegen is het volledig af te raden de schakelrails 5146 ( schakelen met sleper ) te gebruiken. Het is het eeuwige Märklinprobleem dat dit schakelrail mechanisch niet goed functioneert en aldus valse meldingen geeft. De kontactrails daarentegen werken met massamelding. De stopmelder in een blok wel op ongeveer 40 cm te plaatsen van het volgende blok of voor een wissel.
Mvg Luc Märklin M- en K-rails; Intellibox en S-88 melders |
|
|
mels
Netherlands
145 Posts |
Geplaatst - 11 aug 2008 : 16:52:51
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door corne_mo
Detectie via de massa op M-rails? Ik neem aan dat je het dan niet over directe S88 massadetectie hebt? Die spoorstaven zijn toch niet fatsoenlijk te isoleren?
Met vriendelijke groet, Corné
Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Klopt, ik schreef toch stroom detectie. |
|
|
corne_mo
186 Posts |
Geplaatst - 11 aug 2008 : 18:25:42
|
Mels, het was even voor de duidelijkheid dat ik er de nadruk op wou leggen.
Met vriendelijke groet, Corné
Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz) |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 11 aug 2008 : 19:20:46
|
Hallo allen,
Ik sluit mij aan bij LucR, de contactrails 5104, 5105, 5114, 5115 zijn prima inzetbaan voor massadetectie, jaren heb ik gereden met een baan met een baan waar een stuk of 50 van deze rails zaten.
Ondertussen heb ik al mijn M rails vervangen door K rails met volledige spoorbezetmelding over 1 railstaaf.
Schakelrails en Reedrelais geven een veel slechter resultaat en deze zijn ook met M rails niet aan te bevelen.
Ook stroomdetectie is prima toepasbaar, nadeel duurdere bezetmelders en alleen stroomverbruikers worden gedecteerd. Denk hiebij bv. aan het achteruit rangeren van een goederentrein.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|