Auteur |
Onderwerp |
|
Cees Leeuwinga
Netherlands
14 berichten |
Geplaatst - 29 jul 2008 : 15:25:36
|
Ik heb reeds door het forum gebladerd en er zal ongetwijfeld veel over "gemeld" (grappig toch) zijn. Vraag: wat is de beste manier om bezetmelders te creeren op je blokken. Ik bedoel soort en wijze waarop, eigenlijk wil ik de rails niet steeds onderbreken om stroomdetektie uit te voeren. Ik heb een LGB buitenbaan welke met koploper aangestuurd gaat worden. Cees
cl |
|
santerdam
Netherlands
54 Posts |
Geplaatst - 29 jul 2008 : 16:09:47
|
Cees,
Globaal zijn de drie belangrijkste manieren : - Stroom detectie - die noemde ja al. Is wel de beste methode. - Magneet detectie : Een magneetje in loc en wagon, reedschakelaar op de rails. Nadeel is dat de afstand magneet-reedcontact niet te groot mag zijn en alle materieel moet van een magneetje worden voorzien. - Optische detectie : Werkt met een lichtbron en een lichtsensor. Dit lijkt me buiten (zonlicht) minder geschikt.
Groeten,
Sander |
|
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 Posts |
Geplaatst - 29 jul 2008 : 17:50:28
|
@Sander Wat betreft jouw informatie over de plaats van een magneet bij MAGNEET DETECTIE, moet ik toevoegen, dat NIET alle materieel voorzien MOET worden van een magneet. Maar: - een getrokken trein : de locomotief (trein rijdt NOOIT achteruit !) - een treinstel : kop en staart van het treinstel - een trek/duw-combinatie : locomotief en stuurstand Dus samengevat: - ALLE locomotieven (1 magneet) - ALLE stuurstandrijtuigen (1 magneet) - ALLE treinstellen (2 magneten)
Er vindt namelijk altijd ALLEEN maar detectie plaats aan de "KOP" van de trein. Ik rijd al jaren met volle tevredenheid met dit systeem, omdat hierbij NIET aan de rails "gezaagd" hoeft te worden en zo'n reed-contact zich makkelijk laat (ver)plaatsen, als de situatie dat vereist.
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-HSI-DCC-Koploper |
|
|
Cees Leeuwinga
Netherlands
14 Posts |
Geplaatst - 29 jul 2008 : 18:56:19
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door J.Heuschkiel
@Sander - een getrokken trein : de locomotief (trein rijdt NOOIT achteruit !)
Bedankt, ik dacht zelf ook al dat magneten op de loko,s voldoende zijn. Echter mijn loco kan-moet wel achteruit rijden bv. in mijn situatie heb ik een eind station met koppelstuk, waarbij ik de loco door rijd en via een omloopspoor (achteruit- voorruit) weer voor de wagens wil zetten.Vervolgens gaat de loc achterwaards trekken en komt via een keerlus weer terug om het zelfde te herhalen.
Cees
cl |
Bewerkt door Cees Leeuwinga op 29 jul 2008 18:57:06 |
|
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 Posts |
Geplaatst - 29 jul 2008 : 19:19:21
|
Hallo Cees,
Je moet wel verschil maken tussen "locomotief" en "trein" ! Een getrokken trein rijdt NOOIT achteruit; d.w.z. loc achter de trein. De loc op zich kan natuurlijk WEL voor- en achteruit rijden, maar rijdt dan wel voorop m.u.v. een trein met stuurstand-rijtuig waarbij de loc in het midden, of aan het eind van de trein geplaatst kan zijn.
Ik moet wel nog aanvullen, dat ik bij mijn eigen loc's indien mogelijk 2 magneetjes bevestig (voor en achter), zodat de loc steeds op dezelfde plek stopt; zowel voor- als achteruit.
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-HSI-DCC-Koploper |
|
|
Cees Leeuwinga
Netherlands
14 Posts |
Geplaatst - 29 jul 2008 : 19:30:24
|
Duidelijk, bedankt! Cees
cl |
|
|
|
Onderwerp |
|