Toevallig kwam ik het volgende probleem tegen. Ik heb 2 stationssporen achterelkaar liggen. (De sporen worden gescheiden door een korte wisselstraat met overloopwissels naar parallel lopende sporen.) Zowel A & B zijn net lang genoeg om bijv. een Sprinter of Plan-V te laten stoppen. Samen zijn ze lang genoeg om een getrokken trein met 5 à 6 rijtuigen te laten stoppen. Maar hierbij ontstaat het fenomeen, dat het blok en de wisselstraat vóór het station (dus de "inrit") nu óók bezet wordt gehouden. Hierdoor wordt de toegang van het station volledig geblokkeerd zolang de lange trein in het station staat. (Extra info: ik werk niet met bezetmeldingen, maar met de veelal verguisde reed-contacten; overigens zonder verdere problemen !)
Er is vrijwel zeker een instelling, vinkje o.i.d. wat ik over het hoofd zie.
Als je werkt met reed-contacten dan heb je alleen de mogelijkheid van het langer bezet houden van een vorig blok bij een te lange trein.
Stel dat je 2 stationsblokken ieden 80 cm. zijn en de wissels tussen deze blokken zijn 25 cm.
Dan zou er theoretisch een trein kunnen staan van 2 x 80 + 25 = 185 cm. daar echter bij langer bezet houden van het vorige blok alleen de lengte van de blokken tellen is voor jou de maximum lengte 160 cm. is deze langer dan wordt de wisselstraat ook bezet gehouden.
Werk je met volledige detectie dan kan je een trein kwijt van 185 cm. omdat dan de wisselstraat vrijgegeven kan worden als de bezetmelder van de wissel vrij is.
Er is verder geen instelling je moet zorgen dat de lengte van de trein niet langer is dan de 2 blokken samen.