Auteur |
Onderwerp |
|
Maarten
Netherlands
10 berichten |
Geplaatst - 04 jun 2006 : 14:12:07
|
Beste Paul en mede koplopers,
Sinds kort ben ik koploper aan het uitproberen en wil me in de toekomst zeker laten registeren. Ik moet eerlijk zeggen dat het programma bijna alles kan en dat dan ook nog eens met een fraai interface, mijn complimenten. Hiervoor heb ik met enkele andere besturingsprogramma’s gewerkt en één daarvan had wel een heel bijzondere eigenschap, één bezetmelder per blok. Dit werkte bij dat programma perfect alleen andere instellingen lieten te wensen over dus vandaar de overstap naar koploper. Sommige blokken in mijn bestaande baan zijn nog steeds voorzien van één bezetmelder en als koploper mij verder goed bevalt ( weet ik bijna wel zeker) dan zal ik ook deze blokken maar moeten onderverdelen met twee bezetmelders.
Het voordeel van zo’n dergelijk systeem is dan ook dat je niet zoveel bezetmelders nodig hebt en dat scheelt je natuurlijk een hoop geld. Nogmaals bij mij werkte dit perfect, netjes afremmen en optrekken alles was uitvoerbaar, op dit punt dan. Ik heb ook een redelijke grote baan in werking gezien die ook bestuurd werd met zo’n “één bezetmelder per blok besturingssysteem” en dat werkte fantasties.
Is er in de toekomst plaats voor zo’n systeem in koploper of is dat absoluut niet mogelijk?
Met vriendelijke groeten,
Maarten van Zon N-spoor Selectrixrijder.
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2006 : 16:39:06
|
Maarten,
Ik weet niet welk programma jij hiervoor hebt gebruikt. Echter mijn gedachte over trein automatisering gaat uit van een gebeurtenis waarvan ik (dus Koploper eigenlijk) zeker weet dat er iets gebeurd.
Dit is slechts bij 1 item het geval: namelijk het bezet worden van een bezetmelder. Het vrijkomen van een bezetmelder valt hier ook niet onder want het zou vieze wielen of zo kunnen zijn.
Door deze gedachte ga ik uit van een binnenkomst melder en een stopmelder. Vandaar minimaal 2 bezetmeldpunten.
Daar Koploper ook meerdere digitale systemen ondersteunt en er ook nog steeds systemen/locdecoders zijn zonder cruisecontrole is 1 bezetmeldpunt voor het blok in mijn ogen geen haalbare kaart.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Maarten
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2006 : 20:06:14
|
Beste Paul,
Het programma wat ik gebruikt heb is DKE en wat ik gezien heb is MES, beide overigens van Rautenhaus. Het MES programma is een heel mooi programma als je selectrix rijdt maar is vrij kostbaar qua aanschaf en draait nog onder dos en is dus niet zo mooi in grafisch beeld vind ik zelf. Ik had wel een vermoede dat mijn vraag géén haalbare kaart was maar goed je weet nooit in de vere toekomst. Rest me toch nog een aantal kleine vragen betreffende koploper,
1/ Mijn twee bezetmelders in één blok zitten aan elkaar waarvan de eerst melder (bij mij de meeste blokken overigens) een korte inrijdmelding heeft, zo'n 35 cm. Moet ik dan bij elk blok en bij elke loc leren remen? Als ik de remvertraging op 12 sec. zet ( bij treintype) dan remt hij wel maar komt niet in dit korste stuk tot zijn minimale snelheid en heeft tot gevolg dan hij bij de tweede bezetmelder meteen tot stilstaand komt en dat wil ik niet. Als ik hem op 3 sec. zet dan doet hij het goed en als ik deze secondes langzaam opvoer dan leert hij inderdaad in dit korte inrijdmeldpunt remmen zodat hij mooi uitrijdt in de tweede bezetmeldpunt tot het het einde ( met instellen aantal cm doorrijden). Deze 12 sec. heb ik overigens echt minimaal nodig voor het mooi laten remmen in bijvoorbeeld het stationblok en de zichbare blokken.
2/ moet hij echt altijd tot de minimale snelheid rijden om in de tweede bezetmeldpunt mooi tot stil te komen? of kun je dit ergens nog instellen.?
Bedankt alvast voor je ( of jullie ) antwoord.
Groetjes,
Maarten n-spoor selectrixrijder |
|
|
Leendert
Netherlands
89 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2006 : 20:28:54
|
Hallo Maarten,
Als je gebruik maakt van Koploper, dan hoef je zelf niks in te stellen bij KL, anders dan 'leren remmen'. Bij (minimaal) twee bezetmelders 'leert' KL, naar mate de loc 1 of meerdere keren in een blok gekomen is. Niks verder zelf in te stellen. En na een paar keer in het blok aangekomen te zijn, zie je dat de loc net stopt, iets over de 2e bezetmelder. Ik kan er maar niet aan wennen, zo mooi vind ik dat. Bij 1 bezetmelder kan dit leren nooit tot stand komen, want was het net even een vies wiel, of was het nou het einde van de trein en het begin van het aankomen op het tweede deel van het blok? Dat valt niet eenduidig te onderscheiden.
KL kan trouwens wel een blok aan met 1 melding. Dan wordt er niks geleerd qua remmen en zo. Ik gebruik dat bij de draaischijf, waarbij de brug op de draaischijf 1 blok is. Omdat je net begint met Koploper, zal ik je niet verder met dit soort info, maar kon het even niet nalaten de veelzijdigheid van KL te noemen.
Groet, Leendert
|
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2006 : 22:28:18
|
Leendert,
blokken met 1 bezetmeld kunnen wel, maar dan is de maximumsnelheid in het blok zo laag dat de loc toch op minimum snelheid aankomt bij de stopmelder. Dan werkt het dus ook weer gewoon netjes.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Maarten
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 05 jun 2006 : 11:59:21
|
Bedankt alvast voor jullie antwoorden en ik ga zeker alles verder uittesten. Mochten er nog wat vragen zijn van mij kant dan zal ik deze op een ander forum plaatsen waar ze thuis horen.
Groet,
Maarten
|
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|