Auteur |
Onderwerp |
|
ewenden
Netherlands
12 berichten |
Geplaatst - 30 apr 2008 : 09:50:20
|
Goede dag,
3 vragen m.b.t. remmen:
1) is het mogelijk om onder "Eigenshappen blok/Betzetmeldingen" bij een kort blok (40cm met 1 bezetmelder) onder "te verwachten bezetmelders" als eerste bezetmelder de laatste bezetmelder van het (langere) vorige blok te zetten, m.a.w. dat de trein al in het vorig blok begint te remmen om in het korte blok tot stilstand te komen?
2) bij het remmen schiet soms de trein het blok uit net de wissel op zodat de baan op tilt slaat (kortsluiting): klopt mij conclusie dat dit gedrag door het "leren remmen" op den duur verdwijnt ? (het is me niet precies duidelijk waarom het voor de ene wissel perfect gaat en voor de andere niet, in ieder geval gaat het !! TE HARD !!).
3) aangezien er 50 wissels in de baan zitten, geeft dit voor iedere trein zo'n (maximaal) 150 rem mogelijkheden, in werkelijkheid zullen er dit minder zijn (75 ?, o.a. door de wisselstraten), om het process van het "leren remmen" te versnellen ben ik van plan om een treinroute te maken met een "optrekken tot max snelheid/stoppen" gedrag om de gehele baan snel te dekken. Klopt mij observatie dat na ongeveer 3 keer geremd te hebben ervan uitgegaan kan worden dat de trein netjes in zijn blok blijft (en het gedrag zoals geschreven bij punt 2 niet meer op treedt) ? Of moeten het meer keren zijn ? Heeft iemand nog tips om dit proces te versnellen ?
En nog een vierde vraag op de valreep:
4) kan een treinroute bereden worden door meerdere treinen (als deze route voor het rijwindow gedefinieerd is), dus kan ik 2 treinen te gelijk aan het werk zetten op de route zoals beschreven in punt 3).
Mijn dank voor het antwoord,
Erik van der Wenden |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 30 apr 2008 : 12:35:51
|
Hallo Erik,
Vraag 1: nee onmogelijk. Je zal dan nooit en te nimmer een goede werking krijgen.
Vraag 2: de indicatie "TE HARD" wil zeggen dat loc met een snelheid die hoger is dan de minimumsnelheid op de stopmelder is aangekomen. Koploper zal dan altijd een "noodstop" uitvoeren en de loc dus meteen stil zetten.
Vraag 3: het leren remmen is het deel tussen de melder waar afgeremd zal worden tot minimumsnelheid en de stopmelder. Voor iedere snelheid waarmee de melder wordt bereden waar het afremmen gaat starten wordt het remmen opnieuw geleerd. Laten stoppen en weer optrekken geeft dus een heel ander beeld dan op 'volle' snelheid een blok binnen rijden en dan stoppen.
Vraag 4: snap ik niet helemaal, maar ik denk gewoon dat het kan. Een vaste treinroute is niets anders dan geheel definieren hoe de trein moet rijden en niets aan het toeval overlaten (saai dus).
Ik denk dat jij teveel verwacht van het leren remmen. Het is zoals gezegd het deel voor de stopmelder en heeft geen werking meer als de trein eenmaal de stopsectie heeft bereikt. Het doorschieten van treinen heeft denk ik meer te maken met minimumsnelheid/massasimulatie/lengte stopsectie. Helaas zijn voor deze verschillende items geen algemeen geldende regels te geven.
Mvg, Paul. |
|
|
davevdlocht
Netherlands
153 Posts |
|
ewenden
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 30 apr 2008 : 14:36:31
|
Goede middag,
Mijn hartelijke dank voor de antwoorden en link. M.b.t. 3) mijn bedoeling is om de treinen met maximale snelheid naar de blokken te rijden en dan te laten stoppen.
Groet,
Erik |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 30 apr 2008 : 16:24:17
|
Erik,
Het kan toch in het normale bedrijf ook zijn dat deze niet met de maximale snelheid op de afremmelder komen? Ik zou er zeker niet een te groot punt van maken om het te bevorderen en het sneller te laten leren. Het beste kan je gewoon Koploper zijn werk laten doen.
Wel natuurlijk nog uitzoeken waarom er soms wordt doorgeschoten, maar dit staat echt los van het leren remmen.
Mvg, Paul. |
|
|
ewenden
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 11 mei 2008 : 10:13:15
|
Goede morgen,
Het gaat stukken beter met de snelheden in het algemeen, maar de snelheidsbeperking op de wisselstraat lukt niet, geeft geen enkele reactie. Op de wisselstraten naar blok 60 (bijv 6->60:zie baan) staat nu een beperking van 10 km/uur, dus ik verwacht dat de trein al in blok 6 zou afremmen om in 60 te stoppen, helaas raast tie met volle vaart 60 in. Zou iemand mee kunnen kijken en mij vertellen wat ik fout doe ?
Mijn hartelijke dank,
Erik van der Wenden
Download Attachment: Hop.bck 155,17 KB |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 11 mei 2008 : 10:44:14
|
Ik zie hier keurig de snelheid naar beneden gaan in blok 6 voor treinen richting blok 60. In ieder geval in testmode geeft koploper de juiste opdracht. Laat eens een trein het rondje 6-60-28-32-10-9 rijden (kun je afdwingen door blok 20 t/m 23 en 12 handmatig te blokkeren) en laat de communicatielogging eens meelopen (communicatie loomotieven, leer remmen en te hard in stopsectie aanvinken) en kijk eens wat daar gemeld wordt.
Huub |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 11 mei 2008 : 11:00:51
|
Erik,
Default gaat de wisselstraatsnelheidsbeperking in op de een na laatste te verwachten bezetmelder in het blok voorafgaand aan de wisselstraat. Kon je dit nog volgen?
In jouw geval is dat dus punt 6.06. Dit is aan te passen als je de uitgebreide opties van Koploper activeert.
Mvg, Paul. |
|
|
ewenden
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 11 mei 2008 : 15:57:25
|
Huub, Paul,
Beide bedankt voor de reactie. Ik had gisteren de logging aan staan en zag de snelheid alleen maar oplopen in blok 6 en pas na de wissel de remmen werken in blok 60, vandaar de vraagstelling. Ga nu de combinatie van beide proberen maar zal volgende week pas het resultaat melden: de hobby heeft stricte tijdsensoren en tijdslimieten dus alleen op zaterdag wordt er gereden.
Groet,
Erik
|
|
|
ewenden
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 17 mei 2008 : 18:10:45
|
Goede middag,
Nog even een reactie na een zaterdag rijden: snelheid is onder controle in dat kleine blok.
Bedankt,
Erik van der Wenden |
|
|
|
Onderwerp |
|