Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 377 / Bezoekers Vandaag: 1679
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 815
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Loc start in verkeerde richting
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

nicploeg

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 02 apr 2008 :  22:20:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb een Fleischmann Plan V nr.824472 met een Marklin 5* motor en een Marklin 60901/60902 decoder.
Dit is een zgn. Motorola 2 decoder en daarmee wordt een richtingbit meegezonden.
Ik rij met IB aangestuurd met Koploper.
Het is op mijn baan de enige trein met als type treinstel. Regelmatig bij het opstarten of na een noodstop start deze loc in de verkeerde richting met alle vervelende gevolgen van dien. Zeker als dit in m'n schaduwstation gebeurd, is dat erg lastig.

Via, via heb ik vernomen dat jij ooit voor zo'n dergelijk probleem, maar dan voor een 6021 Central Unit een oplossing had bedacht.
Ik kan jouw oplossing op dit forum nergens vinden.

Op het 3-rail forum gaf iemand al de suggestie dat het misschien beter is om een andere decoder in te bouwen, maar dat vind ik vooralsnog erg drastisch

Heb jij, of misschien een andere deskundige een suggestie hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Alvast bedankt

Nico

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 02 apr 2008 :  23:05:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Ik denk dat je vraag hierop slaat en staat te lezen in de Helpfile.
quote:
De default rijrichting
De oude decoders van Märklin verliezen hun richting als zij een poosje geen stroom krijgen. Ze staan bij inschakelen weer in de default rijrichting. De tijd dat een decoder zijn richting onthoudt, verschilt per decoder. De default rijrichting is de richting waarin de sleper voor is. Bij een stoomlocomotief is de default rijrichting met de schoorsteen naar voren. Het is voor Koploper belangrijk om te weten wat de default rijrichting is. Als volgens Koploper de locomotief achteruit rijdt, terwijl de locomotief op de baan vooruit rijdt, kun je met de knop 'default' de richtingsindicatie omwisselen zonder dat er echt een omkeeropdracht naar de locomotief wordt gezonden.
De 60901/60902 is van een nieuwere generatie waarbij er inderdaad een richtingbit wordt meegezonden. Hierdoor kan bij een langere spanningsonderbreking normaal geen sprake zijn van verkeerde rijrichting.

Met vriendelijke groet,
Hub

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 apr 2008 :  06:56:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico/Hub,

Als het goed is dan is voor die loc in het rijwindow GEEN default knop zichtbaar. Als deze er wel staat dan is in de Intellibox een verkeerd decodertype opgegeven.

Na noodstop verkeerd weg rijden heb ik nog nooit gehoord. Wel hoor ik dat treinstellen soms niet keren. Dit heeft meestal te maken met het feit dat in onderhouden blokken een indicatie niet is gezet "Keer loc".

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

nicploeg

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 03 apr 2008 :  22:02:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul en Hub,

In de rijwindow van deze loc. is géén default rijrichting knop te zien, dus zal wel het juiste decodertype zijn ingesteld.

Inderdaad Paul, na een noodstop gaat deze loc wel in de goede richting verder. Het spontaan wisselen van rijrichting gebeurd bij het opstarten, nadat Koploper een tijdje uitgestaan heeft.
Het ziet er dan toch naar uit dat deze decoder na een stroomloze periode zijn rijrichting niet meer herkent.

Betekent dit dat er toch een nieuwe decoder in moet, of heeft iemand nog een andere suggestie?

In ieder geval bedankt voor het meedenken

Groeten

Nico
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 apr 2008 :  22:33:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Er heeft in een oude versie van de Intelliboxsoftware ook een bug gezeten inzake de motorola nieuw formaat. Ik weet niet meer precies wat het was en hoe je het fout kreeg.
Er zijn twee mogelijkheden:
- in instellingen per database / systeem specifiek aangeven dat alle locs in de vooruit worden geplaatst bij het uitzetten van Koploper
- even controleren of je de laatste software versie van de IB hebt en zo niet dan een update hiervoor uitvoeren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

nicploeg

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 07 apr 2008 :  22:20:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb de IB upgrade (versie 1.55) ingevoerd, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Na het uit- en later weer aanzetten van Koploper, start hij soms nog steeds in de tegenovergestelde richting.

Deze loc is van een treinstel en met ook nog een aantal andere locs op mijn baan mogen die in een aantal blokken keren, wat een leuk en verassend rijgedrag geeft.
Als ik bij de instellingen van de database aangeef dat alle locs in de vooruit worden geplaats bij het uitzetten van Koploper en sommige van deze loc zijn achteruit in een blok gereden, ben ik bang dat ik ook een ongewenst rijgedrag krijg.

Weet jij nog andere opties, of wordt het toch een nieuwe decoder die wel zijn rijrichting kan onthouden?

Alvast bedankt voor het meedenken en groeten

Nico
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 apr 2008 :  22:27:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Bij het afsluiten zet Koploper de locs in de rijrichting naar voren. Echter bij het starten van de communicatie (de volgende keer) zet Koploper eerst de locs weer in hun achteruit die achteruit stonden.
Let wel op: de rijrichting vooruit moet ook echt de rijrichting zijn die de loc aanneemt als deze zijn stand is vergeten. Als dat niet het geval is, moet je dit omdraaien met de default knop in het rijwindow.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 08 apr 2008 :  00:31:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Nico,

Ik heb dit probleem ook gehad. Ik heb mijn lok opengemaakt en de groene en de blauwe draad omgewisseld (gesolteerd). Het probleem was bij mij opgelost.(Was wel een andere decoder)
Aangezien je een Fleischmann lok hebt met een marklin decoder ga ik ervan uit dat deze later ingebouwd is.

Meine
Ga naar bovenaan de pagina

nicploeg

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  21:41:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,
Ik heb jouw optie uitgeprobeerd, maar heeft niet geholpen.

Meine,
Bij jou was waarschijnlijk de rijrichting niet goed en heb je opgelost door de aansluitingen op de motor om te draaien. Dat heeft bij mij geen zin, want deze zitten goed.


Paul,
Ik heb in instellingen per database / systeem specifiek aangeven dat alle locs in de vooruit worden geplaatst bij het uitzetten van Koploper. Maar het resultaat blijft hetzelfde.
Ook heb ik de laatste software versie van de IB geinstaleerd en ook zonder resultaat.

Hub,
Het ziet er toch naar uit dat de decoder het probleem is.

Ik begin nu toch wel een beetje radeloos te worden.

Zijn er misschien nog andere Koplopers die dit probleem getackled hebben?

Weet iemand of het plaatsen van een andere decoder bijv. een ESU52610 het probleem zal oplossen?

In ieder geval iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken en ik hou me nog steeds aanbevolen voor suggesties.

Bedankt en groeten
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  19:14:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Nico,

nou ik de wereld weer een beetje nuchter inkijk, heb ik een probleempje gevonden in blok 4 waarbij je Plan V ten onrechte keerde richting schaduwstation, terwijl de trein volgens koploper de andere kant op reed. Ik hoop dat dit indirect jouw probleem was, in ieder geval toch even handig om dit uit te proberen.

De juiste database hangt in je prive mail, het lukte mij niet hem te uploaden,

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

nicploeg

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  22:37:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Inderdaad ging het in dat blok heel vaak mis, dus misschien is dat wel het ei van Columbus.

Ik hou je op de hoogte

Bedankt en blijf vooral voorlopig die nuchtere blik nog even behouden.

Groeten

Nico
Ga naar bovenaan de pagina

nicploeg

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 24 apr 2008 :  22:14:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Het heeft even geduurd,want we wilden eerst even een zonnetje meepikken in Turkije voordat het seizoen begint. Heerlijk!

Ik heb de door jou aangepaste database opgepikt en geinstalleerd en zoals het zich nu laat aanzien zijn al m'n problemen opgelost.
Mijn plan-V gaat tot heden niet meer stiekum zijn eigen gang en als een trein in blok 5 komt, dan gaat hij niet over op handmatig maar zoekt gewoon weer zijn weg.

Ik blijf het ontzettend knap vinden van je. Ik heb er zelf uren op zitten staren en puzzelen en kwam er niet uit.

Bedankt en groeten

Nico
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina