Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 727 / Bezoekers Vandaag: 10225
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 werken met lichtsluis
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

lokloods

Netherlands
26 berichten

Geplaatst - 06 feb 2008 :  16:30:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je met een lichtsluis (dynamische blokken) wilt werken in een schaduwstation op welke afstand dient de lichtsluis dan van de wissels te worden geplaatst om e.e.a. succesvol te laten verlopen.

Wiebe

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  17:56:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebe,

Je kunt van een lichtsluis gebruik maken, maar ook bezetmelders zoals je gewend bent en die draden met elkaar verbinden. Vervolgens verbind je die draden door met een draad naar een bezetmelder, Je weet dat je alleen aan het begin en aan het eind een bezetmelder hoort te hebben. Er loopt hier al een draadje over op dit forum, wellicht is dat informatief.

Het is overigens een prachtuitvinding, die dynamische blokken, maar ik ken er maar weinig die het met een lichtsluis hebben gemaakt. Ik heb het ooit met een lichtsluis zien functioneren en dat werkte wel feilloos. Hij moet dan wat schuin geplaatst worden anders krijg je onderbrekingen door de tussenruimte van de wagons. Bezetmelders werken probleemloos de lichtsluis vereist wat experimenteren. Bij de beginmelder kan het vrij kort na de wissels, bij de eindmelder schiet de loc nog een stukje door en je moet zorgen dat hij voor de wissels stilstaat, voordat hij weer achteruit gaat tot de eindmelder weer vrij is. Het lastige van de lichtsluis vind ik dat de lichtstraal ongewenst onderbroken kan worden en ook dat de afstand tot de lichtgevoelige cel niet te groot moet worden.
Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 06 feb 2008 18:06:42
Ga naar bovenaan de pagina

lokloods

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  18:20:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Tom,

De reden dat ik met een lichtsluis wil gaan werken is dat ik al een bestaande baan heb en niet veel speelruimte om goed te zien waar ik de reedcontacten kan inbouwen. Het moet namelijk in het schaduwstation en het zou lastig boren worden in het centrum van de bielsen. ( ik werk overigens ook niet met spanningsdetectie).
Derhalve de vraag hoe ver ik uit de wissels moet blijven.
De "binnenkomer" kan ik zo'n 10 cm uit het wissel plaatsen en dan zal dat goed gaan, doch ik zit even met het doorrijden tot aan de uitrijwissels. Iemand die dit al heeft gerealiseerd zou mij dan ook een tip kunnen geven.
Ik rijd overigens Ho.

Het eerdere draadje heb ik uitvoerig gelezen hoor doch ik zie daar ook geen afstanden in staan.

Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  18:45:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wiebe,

Er is denk ik ook niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Het hangt af van de snelheid waarmee op de stopsectie (=lichtsluis) wordt gearriveerd. Ook van de schaal en van de locs (met/zonder vliegwiel) kan het afhangen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

lokloods

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  18:48:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,

Is er enige aanwijzing te geven. Dit uiteraard zonder iemand er op vast te pinnen.
Bijna al mijn loks hebben een vliegwiel.
Ik rijd altijd met een matige snelheid de stations binnen, zo ook het schaduwstation.

Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  19:59:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebe,

Je kan het het beste zelf even testen gewoon op een bestaande meldpunt (stopmelder) ergens op je baan. Zorg dat de trein daar komt aanrijden met de snelheid zoals jij die voor ogen hebt en kijk hoeveel die zal doorrijden.
Bij de lichtsluis die als eerste staat (dus bij binnenkomst van het eerste blok) daar heb ik die zelf vlak achter de wissels geplaatst. De trein stopt daar als de laatste wagon door de lichtsluis is gereden.
Bij de tweede lichtsluis moet je dus zelf even (ergens anders is ook prima) kijken hoeveel de trein doorrijdt. Dit is dan je afstand van voor de wisselstraat. Bedenk wel dat de loc hierna zal terugrijden om de lichtsluis weer vrij te maken. Hoe verder je van de wissel de lichtsluis plaats, hoe meer ruimte er verloren gaat.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

lokloods

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 06 feb 2008 :  21:26:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Dank voor het antwoord. Is mij helder en ga er even mee aan de slag.

Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

lokloods

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 24 feb 2008 :  19:47:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Het werkt fantastisch !!

Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

lou

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 18 okt 2009 :  20:27:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wiebe,

Op het forum ben ik aan het zoeken naar mensen die reeds met een lichtsluis werken. Ik kwam jou draadje tegen. Kun jij mij info verschaffen welke lichtsluis geschikt is en waar die eventueel te koop zouden zijn?? Ik zoek een lichtsluis die ongeveer 60 - 7- cm. kan overbruggen 5 sporen incl. tussen ruimte. Ter info ik rijd Marklin C rail.
Ik ben benieuwd naar jou reactie.

Met vriendelijke groet,

Lou Cremers

MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 28 okt 2009 :  12:55:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Is dit wat Wiebe bedoelt?

http://picasaweb.google.nl/ModelspoorVD/MijnVorigProject#5264874409255536914

Als lichtsluis maak ik gebruik van de CNY-37 gekocht bij Conrad.
Deze bestaat uit een zender en ontvanger. Even doorslijpen met een slijpschijfje en je hebt een lichtgevoelige zender en ontvanger paar. De Zender (IR diode) staat in serie met 6 andere Ir-diodes en een stroom begrenzingsweerstand.
De ontvanger heb ik verbonden aan de ingang van een LR-101 melder van Lenz. De ontvanger is eigenlijk een fototransistor die de ingang van de melder naar massa trekt. Er zijn dus verder geen transistor of Ic's meer nodig. Simpel en heel betrouwbaar.

Wel is het belangrijk dat je Koploper opgeeft dat de status van de bezetmeldpunten nu omgekeerd worden gelezen. Immers bij geen trein is de ingang van de melder actief. Rijdt een trein door de lichtbaan dan wordt de melder inactief.
De LR-101 heeft de mogelijkheid om de ingebouwde vertragingstijd te verkleinen door de CV te programmeren Ik heb deze terug gebracht naar 20ms ipv 500ms. Bij het inactieve worden van de melder is er een snellere respons.

mvrgr,
Rob

Rob

LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101
Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.2Ghz, 512MB, RS232
N-spoor
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 okt 2009 :  10:22:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Waarom denk jij dat je die oplossing prive hebt gekregen?

Wil jij dit dan ook prive houden en bovenstaande aanpassen zodat deze optie niet algemeen gebruikt kan worden!!!!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
291 Posts

Geplaatst - 29 okt 2009 :  12:37:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Paul,
Mijn "bijdrage" heb ik inmiddels van de lijst gehaald.
Maar ik had de optie niet van jou gehad en me dus ook niet gerealiseerd dat deze optie (waar ook Rob Stuart het naar mijn idee over heeft) "prive" moet worden gehouden.

Als ik op mijn eerdere vragen een antwoord of een reactie had gehad was ik wellicht niet door blijven zoeken.

m.vr.gr. Marco

ps: Prive zal ik je nog een nadere verklaring mailen.


http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
291 Posts

Geplaatst - 04 nov 2009 :  19:54:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Nog een toevoeging:
Rob Stuart schreef: =====================
Als lichtsluis maak ik gebruik van de CNY-37 gekocht bij Conrad.
Deze bestaat uit een zender en ontvanger. Even doorslijpen met een slijpschijfje en je hebt een lichtgevoelige zender en ontvanger paar. De Zender (IR diode) staat in serie met 6 andere Ir-diodes en een stroom begrenzingsweerstand.
De ontvanger heb ik verbonden aan de ingang van een LR-101 melder van Lenz. De ontvanger is eigenlijk een fototransistor die de ingang van de melder naar massa trekt. Er zijn dus verder geen transistor of Ic's meer nodig. Simpel en heel betrouwbaar.

Wel is het belangrijk dat je Koploper opgeeft dat de status van de bezetmeldpunten nu omgekeerd worden gelezen.
========================================
De laatste zin (het omkeren van de status) betekent dat je Koploper niet op de standaard manier gebruikt. Dat is niet voor een ieder weggelegd.
Als je de CNY37 schakeling iets anders uitvoerd (door oa de toevoeging van een 22k weerstand) werkt deze lichtsluis volgens de standaard. De 22 k weerstand komt tussen S88-ingang en massa en de IR-detector komt tussen +5volt (+ aansluiting) en S88-ingang (D- ansluiting). Eea volgens bijgevoegde schema / stripboard uitvoering.
met vriendelijke groet, Marco

Download Attachment: CNY37.jpg
95,52 KB

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 nov 2009 :  22:54:40  Toon profiel  Reageer met citaat
En als aanvulling op de bijdrage van Marco:

In versie 6.7 zal ook deze functionaliteit zijn vrijgegeven in de uitgebreide versie (het kunnen omdraaien van bezetmeldpunten).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
291 Posts

Geplaatst - 05 nov 2009 :  11:20:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
De oplossing:
De ontvanger heb ik verbonden aan de ingang van een LR-101 melder van Lenz. De ontvanger is eigenlijk een fototransistor die de ingang van de melder naar massa trekt.
werkt (bij mij) met de Viessman / Conrad S88-units niet, vandaar de oplossing mbv een extra weerstand. Wellicht heeft LR-1-1 een gevoeliger ingang.
m.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina