Auteur |
Onderwerp |
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 berichten |
Geplaatst - 18 dec 2007 : 18:12:53
|
Hallo,
Ik zou graag d.m.v. één schakelaar (aangesloten op een terugmelder) meerdere sporen van mijn schaduwstation een "toestemming vertrek" wilen geven. Als ik aan die betreffende sporen hetzelfde terugmeldernummer toe ken, geeft koploper de melding, dat die terugmelder meerdere malen gebruikt is. Doe ik iets fout, of is dit helemaal niet mogelijk ? Is er dan een andere manier om een (heel) schaduwstation "toestemming vertrek" te geven ?
Mijn uiteindelijk doel is nl. om loc's van een bepaalde periode te groeperen op voorbestemde schaduwsporen, zodat ik m.b.v. bovengenoemde schakelaar a.h.w. de "periode wissel".
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-DCC |
Bewerkt door J.Heuschkiel op 18 dec 2007 18:36:21 |
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2007 : 19:43:01
|
Hallo Jo,
Koploper gaat ervan uit dat elk bezetmeldpunt maar één keer voorkomt. Op die wijze weet Koploper waar de treinen zijn en waar gestopt moet worden. Het meermalen gebruiken van één bezetmeldpunt werkt dus niet. Het gelijktijdig laten vertrekken is een wat ingewikkelder zaak. Ik heb daar nog geen ervaring mee, maar denk dat met speciale en logische acties, geïnitieerd door de betreffende bezetmelder wel wat te doen moet zijn. Wellicht dat andere Forummers je hiermee kunnen helpen. Op zich is zo'n tijdperkschakelaar wel een leuk idee. Succes ermee.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2007 : 20:39:57
|
Hallo Jo,
Ik heb bewust niet meteen antwoord gegeven. Ik zag zal ook niet meteen oplossing. Echter die blijkt er toch wel te zijn.
Je kan per periode groep een extern tableau aanleggen. Dit tableau kan je koppelen aan 1 bezetmeld om dit tableau te activeren. Bij het tableau kan je opgeven vanuit welke blokken er niet automatisch vertrokken kan worden als het tableau actief is. Je moet dan alleen zelf regelen middels variabele treinroutes dat de juiste treinen wel op de juiste 'periode sporen' zullen komen. Per periode dus 1 bezetmeldpunt en 1 extern tableau.
Mvg, Paul. |
|
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 Posts |
Geplaatst - 20 dec 2007 : 18:54:42
|
Hallo Paul, Dirk en alle anderen die meelezen,
Paul, jouw oplossing heeft me nog op een andere manier attent gemaakt voor mijn "probleem". Ik heb 't vanmiddag uitgeprobeerd door te experimenteren met de speciale actie en ik ben tot nog toe geen problemen tegen gekomen.
Per schaduwspoor is een speciale actie gemaakt, waarbij - Eén bezetmelder voor meerdere sporen gebruikt mag/kan worden (Dit is a.h.w. de periode-schakelaar) - Als actie geef ik op, dat er een rij-richting geblokkeerd moet worden d.m.v. de blokkeerkeuze. (Helaas kunnen hier niet meerdere blokken worden gemarkeerd; daarom voor elk spoor een eigen actie)
D.m.v. de schakelaar, die op de betreffende terugmelder is aangesloten geef ik nu niet een "toestemming vertrek" maar blokkeer ik de rijrichtingen, zodat vertrekken a.h.w. onmogelijk is. (Ik moet wel nog vertellen, dat mijn schaduwsporen per groep ook maar via één spoor vertrekken, anders waren er nog meer acties nodig.) Om de stand van de (externe) schakelaar in het baanplan zichtbaar te maken, gebruik ik jouw oplossing op mijn andere vraag in een ander draadje.
Als er in bovenstaand verhaal iets niet deugt hoor ik dat graag.
Dit bewijst maar weer eens: Wat is 't toch fijn, om een Koploper-gebruiker te zijn. Zeker met zo'n geweldige ondersteuning.
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-DCC |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
|
|
Onderwerp |
|