Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 145 / Bezoekers Vandaag: 8885
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vertek uit kopspoor na nieuwe start
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

J.Heuschkiel

Netherlands
131 berichten

Geplaatst - 18 mei 2006 :  19:54:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Als ik het systeem opstart vertrekken de treinen vanuit mijn schaduw-kopsporen telkens in de verkeerde richting nl. richting stootblok.
Mijn loc's rijden met Lenz-decoders (LE1035, Silver en Gold).

Deze kwestie is ongetwijfeld in het verleden al eens aan de orde geweest, maar ik kan het bewuste "draadje" niet meer vinden. Ik heb de Koploper-handleiding al meerdere malen doorgebladerd zonder succes. Ik denk dat het een elementaire denkfout is die ik maak, of een instelling die ik mis of verkeerd heb ingesteld.

Wie kan mij zeggen waar of wat ik moet zoeken ?

Alvast bedankt !

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
IB & 2-rail=

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 mei 2006 :  20:12:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jo,

Voor Marklin Motorola is het inderdaad aan de orde geweest (en eigenlijk nog steeds). Echter voor DCC is het voor mij echt onbekend en kan me het ook bijna niet voorstellen.

Hoe vertrek jij vanuit het schaduw/kopspoor? Rijden de treinen dan al automatisch of moet jij ze weer aan de gang brengen om automatisch te gaan rijden?

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 18 mei 2006 :  23:37:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ja, ik zet ze weer op "automatiek" om te vertrekken.
Op die manier selecteer ik met welke trein ik wil gaan rijden.
Vandaar ook mijn eerdere vraag over dat "knopje".

Maar ik heb al zo'n vermoeden waar de kneep zit......
Op automatisch laten staan en op een andere manier (bijv. extern tableau) aan het proces onttrekken ?

Ik had al zo'n vermoeden, dat ik iets deed wat niet normaal is.

Zou je me in het kort kunnen aangeven op welke manier ik mijn manier van rijden dan volgens de normale regels zou kunnen oplossen ?
D.w.z. alle treinen op schaduwsporen en naar keuze één of enkele treinen laten vertrekken.

Bijvoorbaat dank.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
IB & 2-rail=
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 mei 2006 :  06:58:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jo,

Als een trein handmatig staat en je start dan automatisch rijden moet altijd gecontroleerd worden of de richting de juiste is. Zo niet, dan vertrekt de loc naar de verkeerde kant. Het is dus verklaarbaar wat er gebeurd op je baan.

De manier waarop jij wil rijden wordt denk ik niet door heel veel mensen gebruikt. Anders had ik er wel meer vragen over gekregen. Het makkelijkste kan je het voor elkaar krijgen door bij de opstelsporen de indicatie 'alleen vertrek bij bestemming' aan te zetten in de aanvullende blokgegevens.
Wanneer je blokgegevens dan goed zijn ingevuld blijft de trein automatisch rijden als deze aankomt op het opstelspoor, maar zal niet vertrekken als er geen bestemming is. Door de loc een bestemming te geven vertrekt de loc weer uit het opstelspoor.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 19 mei 2006 :  11:14:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Dank voor je uitleg.
Ik heb inmiddels enkele drukknopjes op een printje gesoldeerd en aangesloten op een S88-terugmeldmodule.
Vervolgens een extern tableau gedefinieerd met "Alleen stopopheffen".
Ieder schaduw(kop)spoor heeft zijn eigen drukknop.
Ik kan nu naar eigen believen treinen laten vertrekken door op de daarbijbehorende knop te drukken. Werkt (tot nu toe) naar tevredenheid.
Zoals al vele malen gezegd, je programma werkt fenominaal, maar soms heb je als Koploper-machinist een duwtje in de goede richting nodig.
Bedankt voor dat duwtje !

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
IB & 2-rail=
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina