Auteur |
Onderwerp |
|
treintje
2 berichten |
Geplaatst - 16 dec 2007 : 23:02:33
|
Advies gevraagd over het volgende:
Ik heb een schaduwstation gebouwd met 7 even lange opstelsporen. Per opstelspoor is er ruimte voor één lange trein of twee á 3 korte treinen. Het schaduwstation is in twee richtingen bereidbaar. Op dit moment werkt het, maar koploper zet slechts één trein op een opstelspoor. De beschikbare hoeveelheid opstelspoor wordt daardoor niet erg efficiënt gebruikt. Ik snap dat ik de opstelsporen op één of andere wijze in blokken moet verdelen om hier verandering in te brengen. Momenteel heb ik per spoor 5 bezetmelders geimplementeerd, zodat ik een opstelspoor in twee blokken met een stuk vrije baan er tussenin kan verdelen, zoals hieronder weergeggeven.
\===|===|==========|===|===\
(\=wissel in de wisselstraat,|=sectiescheiding, === sectie = stuk spoor met bezetmeldcontact)
Stel nu dat een middellange trein van rechts naar links het schaduwstation komt binnengereden en stopt op het meest links gelegen blok (bezetmelder 1 en 2, = blok 1), en daarbij ook de middelste bezetmelder (3, het vrije baan blok) bezet houdt. Op het rechter blok zou nu nog een korte trein kunnen stoppen.
Nu heb ik de volgende vragen:
1) Hoe kan ik voor elkaar krijgen dat een trein die een vrij spoor kiest, niet stopt op het eerste vrije blok wat hij tegenkomt, maar doorrijdt tot het einde van het vrije opstelspoor? 2) Is het mogelijk dat een korte trein de resterende ruimte benut op een spoor dat reeds voor een deel bezet is? 3) Hoe zorg ik ervoor dat wanneer er een trein vertrekt, de trein(en) die erachter staan doorschuiven naar de vrijgekomen ruimte? 4) Hoe kan ik de opstelsporen het best in blokken verdelen? Is bovenstaande indeling handig? Of moet het anders?
Alvast bedankt voor de moeite. Robin van der Hoeven |
Bewerkt door treintje op 16 dec 2007 23:05:49 |
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2007 : 15:55:13
|
Robin,
Koploper kent ook de zgn. dynamische bloklengte. Als je een opstelspoor heb van 200 cm en er staat een trein in van 80 cm, dan kun je er nog een trein van 110 cm achter zetten, gesteld dat je een marge van 10 cm tussen de treinen aanhoudt. Het verhaal staat uitgebreid beschreven in de helpfile. Geloof het of niet, maar je hele schaduwstation is dan met twee bezetmelders aan te sturen, bijv 1.1 en 1.2 Het voert te ver om dit nu allemaal uit te leggen, zelf even zoeken onder dynamische bloklengte dus. Er is op dit forum ook een draadje over dit onderwerp. Al jouw vragen worden in de helpfile beantwoord.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
|
Bewerkt door tomprins op 17 dec 2007 18:37:51 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2007 : 16:12:23
|
Tom,
Ik heb hier ook naar zitten kijken maar ik ken dit deel niet zo goed maar ik denk dat er een probleem ontstaat omdat er in 2 richtingen gereden moet worden.
In de helpfile staat daar geen voorbeeld over en wordt het ook niet besproken.
Werkt het dan ook??
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2007 : 18:30:02
|
Wim,
Het is nogal een in elkaar grijpend geheel, die dynamische bloklengte. Je maakt ook gebruik van speciale acties en het lijkt me niet mogelijk een schaduwstation, werkend met dynamische bloklengte in twee richtingen aan de praat te krijgen. Immers alle bezetmelders van alle sporen zijn hetzij aan het begin, hetzij aan het eind met elkaar verbonden en hebben een gezamenlijke functionaliteit. Ik zou dan, als je bijvoorbeeld zeven sporen hebt, twee groepen met dynamische bloklengte aanmaken, in dit voorbeeld een groep van drie sporen van links en een groep van drie sporen van rechts. Het zevende spoor kan een doorgangsspoor zijn of kan van een richting het vierde opstelpoor worden. Robin kan dan volstaan met 2x2 is 4 melders totaal. Dat is eenvoudiger aan te passen in de situatie van Robin, maar zal mogelijk minder efficient gevuld worden als er niet evenveel treinen van links als van rechts komen. Komen de treinen van een kant dan kan het niet gebeuren dat er een vrij spoor is en dat de trein er niet kan komen. Heb je een aantal sporen naar links en een aantal naar rechts dan zou het kunnen voorkomen dat een spoor vrij is, maar de trein er niet naar toe kan omdat hij bedoeld is voor verkeer van of naar de andere kant.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
|
Bewerkt door tomprins op 17 dec 2007 19:21:13 |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2007 : 19:03:54
|
@Wim,
Dynamische bloklengte werkt maar in 1 richting. Ooit wel pogingen ondernomen om het in 2 richtingen voor elkaar te krijgen, maar zijn gestrand en voorlopig (en waarschijnlijk altijd) in de koelkast geparkeerd.
Mvg, Paul. |
|
|
treintje
2 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2007 : 23:57:12
|
Bedankt voor de reacties tot zover. E.e.a. is wel verhelderend.
Dat van die dynamische bloklengte heb ik wel gezien, maar toen had ik de huidige opstelling al gemaakt. (kan nog wel veranderd worden overigens) Ook had ik geen lichtsluizen voorhanden dus heb ik het nog maar even zo gelaten. (In een ander draadje lees ik trouwens dat het ook met bezetmelders kan)
Uit jullie reacties bgrijp ik echter dat het niet mogelijk is om twee treinen op een opstelspoor te krijgen als dat opstelspoor in twee richtingen wordt bereden, klopt dat?
De optie van Tom om twee groepen van elk 3 sporen te maken met dynamische bloklengte zal ik zeker in overweging nemen. Naar verwachting zal het verkeer redelijk "symetrisch" worden, dus evenveel linksom als rechtsom, dus dat is zeker een optie.
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Groetjes, Robin
|
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 18 dec 2007 : 08:39:58
|
Robin,
Het hele system van dynamische blokken werkt niet in 2 richtingen het is echter wel mogelijk om 2 treinen op 1 opstelspoor te krijgen met dynamische blokken.
Je zou ook kunnen kiezen voor optimale lengte: dan kan je een aantal blokken opgeven welke bij elkaar geteld moeten worden. Ook dit staat in de helpfile.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2007 : 11:22:21
|
De optie van Tom om twee groepen van elk 3 sporen te maken met dynamische bloklengte zal ik zeker in overweging nemen. Naar verwachting zal het verkeer redelijk "symetrisch" worden, dus evenveel linksom als rechtsom, dus dat is zeker een optie.
Robin,
Als je die twee groepen hebt aangemaakt, zou ik een tijdje gaan rijden in de testmode. Dan zie je op een gegeven moment wel of het verkeer symnetrisch is of niet. In jouw geval wel van belang en eventueel kun je op basis van die uitslag je zevende spoor nog voor een bepaalde richting instellen. Ik heb op die manier ook ooit eens een domme ontwerpfout opgespoord met een station dat in twee richtingen bereden werd.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
|
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|