Auteur |
Onderwerp |
|
luc r.
Belgium
64 berichten |
Geplaatst - 26 nov 2007 : 18:33:53
|
Hallo Koplopers,
Niet direct een probleem van het werken met Koploper. Na geruime tijd gewerkt te hebben met een proefbaan, ben ik overgegaan tot het vervaardigen van bezetmelders voor mijn definitieve baan op zolder. Dit met Märklin K-sporen. Op diverse plaatsen heb ik reeds inlichtingen gewonnen. Het doorslijpen van een spoor, levert geen enkel probleem op. Het solderen van de bezetmeldersdraad is een ander verhaal. Nochtans heb ik reeds vaker gesoldeerd ( zelfs decoders ingebouwd). Ik vermoed dat het aan het materiaal van de rails ligt. Ik krijg geen degelijke aanhechting aan de rails. Zodanig dat na de plaatsing van het spoor de draad praktisch altijd loskomt. Kan iemand van de koplopers mij raad geven, of zeggen welk soldeermateriaal dat ik moet gebruiken? Mvg, Luc r.
Märklin M- en K-sporen, IB, S88 melders |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2007 : 19:04:10
|
Hallo Luc,
de enige plek waar je goed kan solderen zijn de raillassen, de rails van nieuwzilver is nauwelijks te solderen,
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2007 : 19:06:47
|
Luc,
Volgens iedereen is het volgende verboden: Soldeerpistool, wordt echt heet. Soldeertin. Soldeervet. (en nu gaat iedereen steigeren)
Maar het werkt wel en gaat nooit meer los.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
KlaasZ
Netherlands
179 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2007 : 19:48:59
|
De spoorstaven van K-rail zijn niet van nieuwzilver, maar van roestvrij staal. Dat is zeer lastig te solderen, dit in tegenstelling tot nieuwzilver dat juist heel makkelijk te solderen is.
Het enige mij bekende vloeimiddel waar het mee lukt is S39-RVS, maar dat is tamelijk agressief spul. |
|
|
Bukkemummelen
Netherlands
20 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2007 : 19:52:41
|
Luc,
wat Wim schrijft klopt,maar kijk uit met soldeervet als je kurk onder je rails hebt liggen voor kortsluiting. Als je wat veel vet gebruikt trekt dit soms door de kurklaag.
M.Vr. Gr. Jan |
|
|
mozzi54
Netherlands
34 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2007 : 20:21:22
|
Hallo Luc,
Mijn baan bestaat ook uit K-rail en heeft 90 terugmeldcontacten. ik had hetzelfde probleem en heb het opgelost door van heel dun koperplaat klemmetjes te maken die ik met een tang als een soort railschoentje om de railstaaf heen knijp. Draad aan het klemmetje solderen en klaar. Werkt al een paar jaar feilloos op mijn baan.
Met vriendelijke groet,
Aldert |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2007 : 18:47:51
|
Hallo koplopers,
Wim Romijn had het bij het rechte eind! Waarvoor dank. Mijn oude soldeerbout uit de tachtiger jaren bovengehaald, soldeertin en -vet. De zijkant van de rails op de aansluitplaats eerst licht opschuren,de draad in het soldeervet wentelen en bevestigen met een metalen klem op de zijkant van de rails. De bout heet tegen de draad en de rails houden en soldeertin toevoegen. En jawel, de verbinding komt niet meer los, en is netjes uitgevoerd! Lekker solderen zoals in "de good old days"!!
Mvg Luc r. |
|
|
KlaasZ
Netherlands
179 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2007 : 19:14:04
|
Luc, dan ben ik wel benieuwd naar wat voor soort soldeervet dat is. |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2007 : 20:00:46
|
Klaas,
Hiermee kan ik je helaas niet helpen. Het soldeervet heb ik reeds in een afgesloten potje van in de tachtiger jaren. Ik zou echt niet meer weten van welk merk of vanwaar. Ik herinner mij echter dat voor een soldering op een massief metalen voorwerp, in dit geval de rails, er vroeger altijd soldeervet gebruikt werd samen met een hete bout om een goeie vloeiing en aanhechting van het sodeertin te bekomen. Belangrijk is inderdaad om met een redelijk fijne punt, zeker een tiental seconden op de draad en de railzijkant te verwarmen, tot er lichte rookvorming ontstaat. Door plaatsing van de metalen klem op de draad naast het soldeerpunt, ben je zeker dat overtollige warmte afgevoerd wordt. Persoonlijk gebruik ik een soldeerbout van 100W. En het helpt inderdaad! Mvg. Luc r. |
|
|
KlaasZ
Netherlands
179 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2007 : 00:03:35
|
Okee, ik snap hoe je het doet. Maar dat verhaal van die metalen klem snap ik niet. Je zet er een tamelijk zware bout op, en je verwarmt vrij lang. Dan lijkt het mij een beetje tegenstrijdig om met een metalen klem warmte af te voeren. |
|
|
patricklaan
Netherlands
16 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2007 : 08:55:56
|
Hallo Luc
Wat ik doe, ik heb zelf rails van Fleischman met een boortje 0,6 een gaatje boren daarin een ijzerdraadje steken en met de soldeerbout tegen het ijzerdraad houden dat het warm genoeg is, soldeertin er tegen en vast als een huis.
Patrick
Fleischmann Intellibox koploper |
Bewerkt door patricklaan op 30 nov 2007 08:57:11 |
|
|
asselt4
Netherlands
90 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2007 : 11:20:14
|
Beste lucR Ik doe het met plastic rail lassen dus 2 x2200 aan beide zijden een pl.rail las heb je in de midden een rail las waar je goed aan solderen kan heb je mooi een bezetmelder van 36cm werkt perfect Mvg Jaap
J v Asselt |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2007 : 19:39:53
|
Klaas,
Met het metalen klemmetje ( ook een oud ding uit de jaren '80, tegenwoordig zijn deze allemaal uit plastiek ), wil ik voorkomen dat er teveel warmte op de rail zou komen en de plastieken dwarsliggers beschadigen. Het is allemaal een kwestie van wat ervaring op te doen met het verschillende soldeerwerk.
Mvg. Luc r. |
|
|
hkkh1908
Belgium
32 Posts |
Geplaatst - 02 dec 2007 : 09:55:33
|
Luc
Ik gebruik twee stukken rail. Beide stukken worden doorgeslepen en de bezetmelddraad soldeer ik met een klein soldeerboutje aan het koppelschoentje tussen de twee rails. Werkt tot nu toe (6 maanden) feilloos!!
Met vriendelijke groeten
Hendrik |
|
|
Martink
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 12 dec 2007 : 17:38:27
|
Hi Luc,
Een beetje late reaktie maar ik was even druk met heel andere zaken.
Heb reeds twee (grote) banen gebouwd en bij beiden 0.6 mm schakeldraad (Display Elektronika) gebruikt. Draad een stukje strippen, vertinnen en simpelweg tussen de spoorstaaf en de onderligger schuiven/persen (evt. met een klein tangetje). Als het draad wat te los zit dan simpelweg iets meer tin erop en dan zit het helemaal vast.
Werkt prima en kost niks exta's (en geen roest vanwege allerlei chemische troep of gesmolten rails vanwege enorme hitte van giga soldeerbouten). Je kunt het draadje tussen de bielzen via een gaatje in je railbedding wel laten lopen en daarna onzichtbaar maken met de ballast.
Veel succes,
Martin |
|
|
|
Onderwerp |
|