Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 113 / Bezoekers Vandaag: 2109
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 132
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 doorrijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Schuif

Netherlands
75 berichten

Geplaatst - 26 nov 2024 :  13:28:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

2 van mijn treinen weigeren te "leren remmen", ze blijven na op de bm te zijn terechtgekomen gewoon een aantal centimeters (20-25) doorrijden/kruipen met alle gevolgen van dien.

PTT en Plan V

Ik heb diverse CV instellingen geprobeerd, ook -/- doorrijden in KL aangegeven in de blokken waar de BM kort voor de wissel zit, helaas ze rijden vrolijk té ver door.

Wat kan ik doen om deze loc's toch netjes op de bm tot stilstand te laten komen?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Erik Schraven

Download Attachment: Baan2.zip
27,46 KB

Bonaza

Belgium
786 Posts

Geplaatst - 26 nov 2024 :  14:46:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Heb jij de CV4 instelling van de locs op bvb 2 gezet ? Meestal staat deze instelling veel te hoog. CV4 is namelijk de rem instelling. Als dit te hoog staat krijgt koploper de locs niet op tijd afgeremd.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
558 Posts

Geplaatst - 26 nov 2024 :  15:30:58  Toon profiel  Reageer met citaat
En niet onbelangrijk.
Gebeurd dat in ieder blok ?
En zo nee, in welk(e) blok(ken) gebeurd het ?

Jos

Bewerkt door JPJ op 26 nov 2024 15:31:50
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 26 nov 2024 :  16:28:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor de volledigheid, leren remmen doet alleen iets tot de stopmelder.
Daar moet de loc op minimumsnelheid aankomen en daarvoor maximaal een bepaald aantal seconde op die snelheid rijden. Te hard, dan gaat de snelheidsopdracht direct naar nul, anders wordt er verder netjes afgeremd en kan de decoderinstelling inderdaad problemen veroorzaken.


Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 26 nov 2024 :  17:05:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

dank voor de reacties;

CV 4 staat op 2

LP 5 ESU instellingen voor motor ook conform opgave ESU aangepast

gebeurd in alle baanvakken

zie op de ESU centrale de draaiknop ook héél langzaam naar 0 gaan

loc's zijn geijkt, en tijdens ijken remmen ze wel snel genoeg

heb beide loc's ge reset,cv's conform ESU tabel aangepast, geijkt en opnieuw in centrale en koploper gezet op de nieuwe adressen

helaas géén verbeteringen;

als ik de loc's vie de centrale bedien remmen ze wel!

hééééél apart;

meer suggesties? andere decoders inbouwen en proberen?

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Groeten,
Erik
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
558 Posts

Geplaatst - 26 nov 2024 :  18:13:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Kun je niet voor die 2 locs een apart treintype aanmaken.
En dan de massasimulatie ervan lager zetten.
Bijvoorbeeld van 50 naar 0 in 1 of 2 seconden.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
938 Posts

Geplaatst - 26 nov 2024 :  19:14:07  Toon profiel  Reageer met citaat
En in aanvulling op bovenstaand: minimum snelheid treintype "personentrein" staat op 1km/hr. Da's echt niet de bedoeling.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 26 nov 2024 :  19:15:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beperkend tot Koploper zou ik om te beginnen de minimumsnelheid in de treintypes op een waarde zetten die ook door de locs gereden kunnen worden.
Als je snelheden goed geijkt zijn, zou dat bij jou minstens 20 km/u moeten zijn, misschien zelfs nog hoger. En dan in ieder geval ijken tot onder die minimumsnelheid. Nu is het vrijwel uitgesloten dat het leren remmen goed gaat, omdat een loc bijna per definitie te hard in de stopsectie aankomt. De communicatielogging kan je dat vertellen.

Bij een loc die blijft doorrijden, wat geeft het rijwindow dan aan als ingestelde snelheid?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

60 Posts

Geplaatst - 26 nov 2024 :  19:42:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Ik raad je aan om eens in de helpfile te zoeken naar het onderwerp "leerproces van het remmen".



Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2583 Posts

Geplaatst - 26 nov 2024 :  21:01:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erik,

LokPilots 5 hebben soms de vervelende eigenschap niet te doen wat de centrale opgeeft. Ik heb daar in een aantal blokken ook last van. Hoewel Koploper en de IBII (vroeger het TwinCenter) keurig de trein laat afremmen en stoppen, sukkelt de lok gewoon heel langzaam door. Ik vermoed dat het bij mij kwam door overspraak van de 18V en de digitale ringleiding. Sinds ik die beter uit elkaar heb gehaald, lijkt het probleem weg. Vanwege deze kuren gebruik ik nu liever een Zimo decoder of een LokPilot 4. Die rijden zonder problemen.

Je zou eens in Koploper en je centrale kunnen kijken of de snelheid netjes wordt afgebouwd. Als dat zo is, ligt het aan de LokPilot 5.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 27 nov 2024 :  17:11:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

met behulp van jullie tips&tricks rijdt, en remt het nu een stuk beter, omdat ik in verschillende blokken de remgegevens had verwijderd geeft de "communicatie logging" nog vaak aan dat er "leren remmen" en "te hard" , "remmen verhogen" en "intinitële.... enz enz maar ik neem aan dat dat na een aantal uren gereden te hebben een en ander goed komt.

Tipje van mijn kant: als je met een SD kaart werkt en ook C dan vergeet niet op beiden regelmatig weg te schrijven als je tevreden bent met een en ander.

Bedankt.

Groeten,
Erik
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina