Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 337 / Bezoekers Vandaag: 399
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 337
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein achteruit en loskoppelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 09 apr 2013 :  23:01:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik wil met een trein een speciale vaste route rijden. Ik heb een backup bijgevoegd.

Het gaat om een korte stoomtrein en de volgende route.

Vanuit blok 801 moet trein 64 rijden naar blok 1005/711. Dan achteruit blok 710 in. Dan wagens loskoppelen en naar blok 705, hier 3 minuten wachten (kolen inslaan), via draaischijf (777) naar 704. Ook hier wachten (1 minuut voor zand en water). Dan weer naar 210 om de wagens op te pikken en vertrekken via 1005.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik het niet voor elkaar krijg om de loc en wagens zo te rijden dat ze recht boven de ontkoppelrail staan in blok 710. Ik heb het met doorrijden geprobeerd, maar dat werkt niet als de trein een andere lengte heeft. Iets wat kan voorkomen.
Ook wil ik de loc in blok 704 eerst laten stoppen op de 1ste bezetmelder en dan op de 2de. Hoe doe ik dat. Bij eerste stoppen lukt, maar hoe dan bij de tweede?

Hoe kan ik dit het beste oplossen.

Groet,
Bart

Download Attachment: Sloterkade.bck
470,51 KB

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 11 apr 2013 :  16:45:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ik zal eens in je database duiken. Als schot voor de boeg de vraag waaorm je niet met digitale koppelingen gaat werken. Dan ben je het probleem van de verschillende treinlengtes in ieder geval kwijt.
Rijd je trouwens met volledig gedetecteerde treinen, dus waarin de wagons en rijtuigen ook worden gedetecteerd?



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

RdJ

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 11 apr 2013 :  17:19:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Om in blok 704 twee keer te kunnen stoppen, zou ik dit blok met 2 bezetmelders vervangen door 2 blokken met elk 1 bezetmelder.
Het betreft hier toch een spoor waarop niet harder dan met minimum snelheid gereden wordt neem ik aan.

Groeten,
Ron
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 11 apr 2013 :  19:44:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Zoals Dirk al aangaf bij wisselende lengtes kan je beter digitale koppelingen gebruiken en andere optie is een vaste treinroute te maken afhankelijk van het treintype maar dan moet je per lengte een treintype maken en doorrijden in cm. Via een logische actie te activeren.
Vaste route afhankelijk van de lengte kan niet, daar is geen optie voor in een logische actie of op welke manier dan ook op te vragen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 11 apr 2013 :  23:54:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Even wat antwoorden en opmerkingen:

Ik rijd niet met volledige detective. Geen ervaring mee, maar leer graag.
Twee blokken maken heb ik aangedacht, maar hoopte op andere oplossing.
Bedoelen jullie met digitale koppelingen TELEX koppelingen (ik rij met Marklin)?

Ik ben zelf ook nog een aantal dingen aan het proberen. Mocht hiervan iets lukken dan zal ik dat laten weten.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 11 apr 2013 :  23:56:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Ik maak gebruik van volledige detectie, ook alle wagons.

Ik rij achter uit een spoor op (richting stootjuk waarbij de loc drukt) waarbij ik gebruik maak van een bezetmelder die weer vrij komt als stopmelder.

De loc rijdt dan nog x cm door (ingesteld per loc bij "Aanvulling blokeigenschappen").

Hierdoor kan ik per loc exact bepalen waar hij moet stoppen en dat zou dus boven een ontkoppelrail kunnen zijn.

Als de trein dus het blok in rijd wordt de eerste melder bezet en deze wordt door alle wagons en de loc bezet gehouden.

Komt hij weer vrij (2e melder = zelfde bezetmelder maar op basis van vrijkomen) dan rijdt hij nu nog x cm door en stopt.

Het maakt dus niet uit hoelang de trein is, de loc stopt altijd op dezelfde plaats.

Door per loc meer of minder door te rijden is het zo ingesteld dat de scheiding tussen loc en eerste wagon altijd op dezelfde plaats komt.

Als ik de wagons weer ophaal, gebruik ik een Vaste Route waarbij op een alternatieve melder wordt gestopt (1e melder op basis van bezet worden) en in de vast route op geef hoever doorgereden moet worden om bij de eerste wagon te komen en aan te koppelen.

Deze afstand is voor alle locs nagenoeg gelijk en de eerste wagon staat altijd op dezelfde plaats dus er wordt minmaal opgedrukt.

Misschien kan je hier iets mee.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 12 apr 2013 :  16:47:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Als je niet voor TELEX-koppelingen wilt kiezen zou ik ook gaan voor de oplossing van Jack. Eventueel kun je nog proberen per trein(lengte) een verschillend treintype te maken. Je kunt namelijk het doorrijden in cm wel instellen per treintype. Van blok 704 zou ik ook twee blokken met elk één bezetmelder maken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  08:53:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Dank voor jullie suggesties.

Ik heb inderdaad geen TELEX koppelingen op de loc die dit gaat doen. Ik ga de manier van Jack uitwerken. Moet volgens mij lukken.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  18:51:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Ik gebruik wel Krois digitale koppelingen en Roco universeel koppelingen op de wagons, deze koppelen namelijk heel makkelijk.
De hoofdreden om deze methode toe te passen is dat ik het niet mooi vind als er bij het aankoppelen ver wordt opgedrukt en daarom de eerste wagon altijd op een vaste plaats wil hebben.

Om het aankoppelen dus altijd vrijwel exact op dezelfde plaats te krijgen moeten de locs goed geijkt zijn. Ook rijdt hij tijdens het aankoppelen maar 5 km/u en is de gebruikte snelheidsstap heel goed afgesteld en geijkt.

Alles stopt binnen een tolerantie van 1 cm, ondanks koude of warme motoren. Bij het opdrukken zit dit rond de 3 cm door verschillen in de maat tussen koppeling en eertse as van de locs.

Overigens gebruik ik bij het gewoon voorwaarts stoppen (melders die bezet worden) in blokken waar afgekoppeld kan worden dezelfde doorrij in cm methode waardoor ook dan de eerste wagon altijd op dezelfde plaats staat. Dit ook weer om ver opdrukken door de loc die na een locwissel de wagens weer ophaalt te voorkomen.

Veel succes bij het uitproberen.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 13 apr 2013 19:01:01
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  19:24:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik werk ook met Kroiskoppelingen. Dat werkt erg mooi is geeft veel flexibiliteit voor wat betreft het ontkoppelen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina