Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 316 / Bezoekers Vandaag: 4984
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ontkoppelmisterie van loc 363
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

phdirk

Netherlands
2547 berichten

Geplaatst - 04 jun 2011 :  20:47:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploperisten,

Ik heb op mijn baan nu een test lopen voor het ontkoppelen van een trein. Hoewel dat op zich goed gaat, zie ik twee vreemde zaken:

De ontkoppelroute begint in blok 21.
Als de trein aankomt in blok 8 wordt de lok ontkoppeld. Hierbij treedt het eerste vreemde verschijnsel op:
De lok ontkoppelt twee keer. Als de trein is gestopt, ontkoppelt de toc netjes door even terug te rijden en te ontkoppelen en daarna een stukje naar voren te rijden. Vervolgens doet de loc dit rituele dansje nog een keer. Hij blijft daarbij ontkoppelt. De loc heeft een ESU LokPilot 4.0, waarbij AUX1 is ingesteld op ontkoppelen.
Vervolgens rijdt de loc als losse loc naar opstelspoor 24, waar hij netjes op de tweede bezetmelder (2.14) stopt. Koploper geeft nu ook aan dat de loc in blok 24 staat en de afgekoppelde trein in blok 8
Op een gegeven ogenblik gaat de lopc terug naar blok 8 om de trein weer op te pakken. Zodra echter de loc op de eerste melder van blok 24 (bezetmelder 2.13) komt, stopt Koploper door een spookmelding op deze bezetmelder. De loc staat nu volgens Koploper alweer in blok 8. Als de spookmelding wordt opgeheven, gaat alles rustig verder en wordt de trein weer opgehaald, waarna hij zijn weg vervolgt.
Bij gewoon gebruik van blok 24 treedt dit probleem niet op. Ook zie ik er geen rare dingen aan.
Ik zal ongetwijfeld iets kleins over het hoofd zien en hoor graag jullie tips. De database is bijgevoegd.



Download Attachment: RailplanDordtmei2011.bck
137,35 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Update 1, 5 juni 2011
Het probleem van het dubbel ontkoppelen is inmiddels opgelost. Het ontkoppelen stond op "gaat rijden (gewenst)". Door dit op "gaat rijden (werkelijk)" te zetten, wordt nu één maal ontkoppeld. Zo te zien werkt alles wel als je de losse loc laat stoppen in de eerste bezetmelder met behulp van een alternatieve stopplaats. Nadeel is dan weer dat de loc (nog) niet ver genoeg doorrijdt.

Bewerkt door phdirk op 05 jun 2011 21:49:45

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 07 jun 2011 :  20:06:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Kun je niet op geven dat de loc bv. 15cm moet doorrijden op deze stopplaats?

Groeten Adrie

Bewerkt door Syntus op 07 jun 2011 20:07:44
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 07 jun 2011 :  22:40:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Adrie (nu de naam wel goed,

Bedankt voor je reactie. Ik heb dat al geprobeerd, maar gewoon doorijden in cm werkt niet. Ik moet dus op zoek naar een andere truc. Ik vind het alleen vreemd dat, na ontkoppelen, de loc niet meer normaal kan rijden naar een volgend blok, maar nu moet stoppen in de eerste bezetmelder.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Update 12 juni 2011.
Het doorrijden bij het stoppen op een andere bezetmelder stel je in in de vaste route met "extra cm doorrijden". Dat werkt dus nu ook en het gehele proces komt tot een goed einde. Alleen de loc bij het aankoppelen precies goed laten stoppen, werkt nog niet 100 %. Ik denk dat het allemaal te maken heeft met het feit dat de stopbezetmelder bezet is en dan meteen meldt dat het blok weer bezet is als de trein zich in beweging zet. Daar moeten we dus nog een truc voor vinden.

Bewerkt door phdirk op 12 jun 2011 21:37:51
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina