Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 158 / Bezoekers Vandaag: 2577
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Omlopen probleempje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartT

Netherlands
135 berichten

Geplaatst - 13 okt 2010 :  23:50:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,

Schematisch is hieronder het omloopgedeelte weergegeven:

/--------------melder 6----------melder 4 --melder 7 - melder 8 - melder 16 -- melder 9 - vrije baan

Links van bezetmelder 4 is een stootblok, melders 7,8,16 behoren tot een blok.

Situatie:

Lok komt met wagons van vrije baan (rechts) en lok stopt geheel op bezetmelder 7 en koppelt af (dmv automatische koppeling). De wagons staan nu geheel op melder 8 (maar worden niet gedetecteerd). Treinlengte wordt in blok opgeslagen.
Lok loopt om via melder 4, 6, 9 , 16, 8 en stopt tenslotte zodra melder 7 de lok detecteert.
Hierbij worden de gereedstaande wagons een eind weggeduwd door de lok.
Het varieren van de treinlengte in het lokvenster heeft geen effect op de terugduwafstand. Hoe realiseer ik dat de wagons (vrijwel) niet in beweging komen bij het aankoppelen?
Het omlopen op zich lukt prima, echter het wegduwen van de wagons is onacceptabel. De lengte van de trein moet trouwens ook vrij te varieren zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bart

DB 1980 - 1983

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 14 okt 2010 :  00:08:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Doorrijden in cm. op melder 8.

Dit gaat echter alleen als de trein altijd dezelfde lengte heeft.

Om variabele lengtes te kunnen gebruiken moet je de wagons detecteren, dan zou je namelijk de binnenkomende trein kunnen laten stoppen op vrij komen van een bezet melder, dan staat de achterkant altijd op dezelfde plaats en dat is de plaats waar aangekoppeld moet worden en dat is dan doorrijden in cm. die altijd gelijk is.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 14 okt 2010 :  23:44:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie.

Sorry dat mijn baanplan er onbegrijpelijk uitzag, maar op mijn scherm was het voor het versturen wel duidelijk.

Het blok waar de trein moet ontkoppelt worden bestaat uit melder 16, 8 en 7. Via blok 4 (kopspoor) keert de lok en rijdt via blok 6 naar blok 9 waar de lok weer keert om de trein weer te bereiken.

Ik snap je gedachte maar weet niet hoe ik moet realiseren want ik heb geen volledige detectie. Dit heeft me toch aan het denken gezet.

Ik wil het nu als volgt implementeren en de eerste testen zijn bemoedigend. Als de lok de trein terug gaat aankoppelen laat ik hem stoppen op alternatieve stopplaats 1 (= melder 16).
Per voorkomende treinlengte maak ik dan een zelfde vaste treinroute met als enige verschil de extra doorrij-lengte, welke ik proefondervindelijk moet uitproberen en ingeven.

Jammer dat koploper niets doet met de ingegeven treinlengte in het lokvenster. Hier zou handig gebruik van gemaakt kunnen worden zodat de extra doorrij-lengte automatisch bepaald kan worden?

Zijn er bezwaren aan mijn oplossing?

mvg,

Bart



DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 15 okt 2010 :  09:42:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Als een trein altijd dezelfde lengte heeft zal het goed werken het wordt anders als een trein van lengte veranderd dan moet hij ook van vaste route veranderen.
Dat laatste gaat niet automatisch. Ik heb namelijk nergens iets kunnen vinden, ook niet bij logische acties, waar dat mee zou kunnen.

Om het te verfijnen kan je ook bij aankoppelen doorrijden in cm. gebruiken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina