Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 182 / Bezoekers Vandaag: 13253
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vraagje over schaduwstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jakeman103

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 08 aug 2010 :  19:30:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen, zou iemand mij evt kunnen helpen met het volgende:

Ik wil een schaduwstation aanleggen met C-Rails. Vanwege de stroomafname van de wissels ben ik aan het twijfelen of ik elke wissel een losse decoder moet geven of dat ik beter per 4 wissels een K84 schakeldecoder moet gebruiken. zowieso zal ik de wisselaandrijvingen stroom moeten geven via een aparte trafo of booster voor wissels en seinen?? Ik kan erg voordelig een stel losse wisseldecoders kopen, maar weet dus niet wat het beste is. Ik wil minimaal 15 treinen automatisch laten rijden op de baan in blokken met seinen zodat ze op elkaar wachten als er eentje harder rijdt dan de trein voor hem, en automatisch laten schakelen en opstellen in het schaduwstation. Toch wel de helft van de treinen zullen met binnenverlichting gaan rijden en 4 treinen hebben sound. Dat lijkt me toch wel behoorlijk wat vermogen dat nodig is, vandaar deze vraag.

Het leek me iig het beste om de wissels apart stroom te geven via een aparte stroombron dan via de baan. Ik wil de Ecos2 als basiscentrale gebruiken en dan de rest vd baan gaan aansturen met koploper.
Weet iemand hoeveel boosters ik het beste kan gebruiken?
Tot nu toe zal het hoofdspoor toch wel zo'n 10 blokken krijgen, met daarbij 5 blokken (sporen) in het hoofdstation, 2 blokken in het bergstation en 15 blokken in het schaduwstation.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties, wat de beste manier is om je schaduwstation en wissels aan te sturen qua stroom en boosters!

Alvast dank!

Groeten, jake

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 08 aug 2010 :  19:34:56  Toon profiel  Reageer met citaat
gewoon aparte decoders van viessman gebruiken.Dan kun je de wisselschakelingen apart voeden.Als je de Ecos 2 koopt neem er dan gewoon hun boosters bij ook.Spaart veel problemen.Ik heb voor mijn wissels/seinen de ecos zelf genomen en daar de powermodule van viessman bijgeplaatst.Geen enkel probleem meer.Voor de hoofdbaan reken ik een booster van 8 Amp per 10 blokken waarvan 4 rijdende treinen.Kost mss wat meer in aanschaf maar dan heb je later reserve.Velen vergeten aanvankelijk dat je later dikwijls binnenverlichting enzo aanbrengt.
Kijk mss eens naar mijn baanplan.Ik heb momenteel 1 X 4 amp (wissels/seinen op Ecos 2 uitgang) ,1 X 4 amp booster voor zijlijn en 2 X 8 amp (hoofd en schaduw) lopen.Alles rijdt zonder problemen.Zelfs de stijgende en dalende.
Kijk vooral eens op inetrnet.Dar kan je soms goedkoop nieuwe bosters kopen van ECos.Ik heb voor mijn 8 Amp slecht 220 euro betaald.Nagelnieuw.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T

Bewerkt door bellejt op 08 aug 2010 19:39:10
Ga naar bovenaan de pagina

jakeman103

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 08 aug 2010 :  20:04:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny T, thnx! ik ben even aan het kijken naar je baanplan.

Nu moet ik nog uitzoeken hoe ik het beste de rails kan onderbreken tbv het maken van blokken voor automatische baanbesturing.
Moet ik de C-Rails doorslijpen op de gewenste plek of wat kan ik het beste doen? Ik denk dat een stop-blok 1x een 24188 en 1x een 24194 moet zijn klopt dat? Want een sneltreinloc zoals de E18,BR50 of E103 zal net over een 24188 heen kunnen schieten? Of is dat niet zo als er vanaf een bezetmelder eerder al afgeremd wordt? (Ik wil m'n treinen graag overeenkomstig de werkelijke snelheid laten rijden dus absoluut niet de maximumsnelheid). De K-rails op het zichtbare gedeelte vd baan kan ik het beste verbinden met plastic railassen en doorslijpen op de middenrail?

Ik wil hier graag rekening mee houden ivm de aanschaf van de juiste rails en het baanontwerp.

Alvast superbedankt!!

Groeten Jake
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 08 aug 2010 :  20:13:23  Toon profiel  Reageer met citaat
voor je c-rails ,die kan je best knippen.Er zijn enkel topics lopende.Voor je stopsecties hou je best 3 raillengtes aan.Voor je K-rails hoef je niet te slijpen hoor.Gewoon de rechter railstaaf isoleren.Je gebruikt de middenrail en linkse rail als voeding.De rechtse als terugmelding.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 09 aug 2010 :  11:38:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Allereerst moet je voor de aandrijving van wissels een K83 gebruiken en geen K84. Beter en goedkoper is een 5211 van Viessmann. Verder zou ik de stroom die noodzakelijk is voor het omzetten van de wissels nooit van de rijstroom halen. De stroom daarvoor hoeft ook niet van een booster te komen. Als je een extra trafo neemt en een powermodule van Viessmaan (paar tientjes) sluit je de stroom die hier via de trafo vandaan komt aan op de k83/5211 of eventueel de gele draad van de ingebrouwde decoders in je wissels. Als je de boel nog moet aanschaffen zou ik in plaats van de Marklindecoder die van Viessmann nemen. Goedkoper en de truc met de powermodule is hiermee mogelijk. Die powermodule zorgt er ook nog eens voor dat de wissels krachtiger omzetten.

Heb je al K83 dan is daar ook een truc voor om ze aan de powermodule te zetten.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

jakeman103

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 09 aug 2010 :  15:23:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tom,
bedankt voor je tips!!

Dus ik moet geen losse standaard Marklin wisseldecoders in de wissels zetten/deze niet kopen? Maar in plaats daarvan een K83 wisseldecoder en de stroom van de aandrijvingen op een aparte trafo.

groeten Eeg
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina