Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 196 / Bezoekers Vandaag: 13050
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Dynamisch blokken aanvragen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

caponordtraveller

Belgium
16 berichten

Geplaatst - 01 jun 2010 :  21:27:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,

daar de eerste testen goed verlopen, had ik graag geweten hoe je nu een langere trein kon twee blokken laten reserveren en dus inrijden ?

Ik vermoed dat dit met de uitgebreide versie is ?

Iemand enig idee aub ?

Met vriendelijke groeten,

Deruytter Steven Flandres - Belgium


Marklin CS1 - Tijdperk 3-4 nmbs

Bewerkt door caponordtraveller op 01 jun 2010 21:28:17

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  22:24:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Steven,

Welkom op het forum. Even ter verduidelijking: Wil je een lange trein door een blok laten rijden dat daarvoor eigenlijk te kort is, dus bijvoorbeeld een trein van 100 cm door een blok van 50 cm. Of wil je verschillende treinen achter elkaar zetten in twee aan elkaar gekoppelde blokken via het principe van de dymamische blokken, waarbij Koploper zelf uitrekent welke treinen er weggezet kunnen worden. Beide oplossingen zijn namelijk verschillend.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

caponordtraveller

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  08:39:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk en anderen,

ik wens dus een trein die te lang is voor een blok van mijn schaduwstation toch laten stoppen . De trein zou als het ware dus de blokken moeten reserveren, volgens zijn lengte. Blok is 3m30 lang, trein is 4m lang, hij zou dus twee blokken moeten nemen.

Kan ik dit en hoe ?
nog even ter duidelijkheid, één spoor is 9.6m lang, onderverdeelt in drie blokken, dus nu rijden en stoppen kortere treinen perfect in elk een blok. Dus er staan nu drie treinen achter elkaar.

Alvast bedankt voor het meedenken, meer info van het baanplan vindt je op onderstaande link, mijn blog.

Tot dan, Steven.

Marklin CS1 - Tijdperk 3-4 NMBS

http://www.bloggen.be/modelbaancaponordtravellers/
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  14:07:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Steven,

Als je een trein in een blok wilt laten rijden dat te kort is voor de trein moet de keuze NAAR dit blok niet ingesteld staan op optimale lengte maar op bijv.kans of volgorde. Als een trein te lang is voor een blok kun je het vorige blok samen met de wisselstraat bezet laten houden, maar dat moet dan gebeuren voor elk blok waar deze trein door heengaat dat korter is dan de trein zelf. Zie hiervoor bij aanvullende blokgegevens van het blok onder:
Actie bij te lange trein.
Persoonlijk zou ik de treinen zo lang/kort maken dat ze altijd in een blok passen en dit soort noodgrepen incidenteel gebruiken. Koploper heeft wel van dit soort grappen ingebouwd en ze werken nog ook maar het zou niet je structurele manier van werken moeten zijn.

Verder zie ik even het verband niet met de titel 'Dynamisch blokken aanvragen'. Een trein die langer ia dan de twee met elkaar verbonden dynamische blokken kan er niet in. De maximum lengte is de ruimte tussen de bezetmelders van het dynamisch blok min een veiligheidsmarge.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 02 jun 2010 15:57:00
Ga naar bovenaan de pagina

caponordtraveller

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  22:43:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi dag Tom prins ,

bedankt alvast voor je uitleg. Je kan inderdaad stellen nu ik alles nog eens overlees dat mijn titel niet zo goed gekozen is.

Mijn gedachte achter " dynamische blokken " was : dat wanneer een te lange trein een bepaalt deel van het schaduwsation in wil, dat die trein dan de nodige blokken reserveert.

Blijkbaar kan dit dus niet met koploper, ik dacht nogtans dat dit een mogelijkheid was van de vele bezetmelders die in één rijstrook ingebouwd zijn.

Ik heb dus nu zes melders per baanvlak en er worden er nog drie bijgeplaatst voor de detectie van achtergebleven wagons.
Dus stel één spoor voor met : A1 A2 A3 B1 B2 B3 C1 C2 C3


laat maar gerust enige reacties komen,

Met vriendelijke groeten

Steven - Flandres - Belgium.

Marklin CS1 - Tijdperk 3-4 NMBS

http://www.bloggen.be/modelbaancaponordtravellers/
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  23:11:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Steven,

dit werkt niet met de Koploper optie dynamische blokken.

Maar wel in een combinatie van alle treinlengten ingeven alle bloklengten ingeven, en in aanvullende blokgegevens wat te doen bij te lange trein, hiermee kan je als de treinlengte de bloklengte overschijdt onder andere het achterliggende blok (of ook meerdere blokken bezet houden) evt. incl. wisselstraten.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 03 jun 2010 :  17:34:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door caponordtraveller

Hoi dag Tom prins ,

bedankt alvast voor je uitleg. Je kan inderdaad stellen nu ik alles nog eens overlees dat mijn titel niet zo goed gekozen is.

Mijn gedachte achter " dynamische blokken " was : dat wanneer een te lange trein een bepaalt deel van het schaduwsation in wil, dat die trein dan de nodige blokken reserveert.

Blijkbaar kan dit dus niet met koploper, ik dacht nogtans dat dit een mogelijkheid was van de vele bezetmelders die in één rijstrook ingebouwd zijn.

Ik heb dus nu zes melders per baanvlak en er worden er nog drie bijgeplaatst voor de detectie van achtergebleven wagons.
Dus stel één spoor voor met : A1 A2 A3 B1 B2 B3 C1 C2 C3


laat maar gerust enige reacties komen,

Met vriendelijke groeten

Steven - Flandres - Belgium.

Marklin CS1 - Tijdperk 3-4 NMBS

http://www.bloggen.be/modelbaancaponordtravellers/




Hoi Steven,

Ik gaf aan, net als Walter, dat het WEL kan maar dat er aan een aantel voorwaarden moet zijn voldaan. En het valt niet onder dynamische blokken, maar is wel te realiseren. Combineer mijn opmerkingen met die van Walter en je bent al een heel eind.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 03 jun 2010 :  21:53:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door caponordtraveller

Hoi dag Tom prins ,

bedankt alvast voor je uitleg. Je kan inderdaad stellen nu ik alles nog eens overlees dat mijn titel niet zo goed gekozen is.

Mijn gedachte achter " dynamische blokken " was : dat wanneer een te lange trein een bepaalt deel van het schaduwsation in wil, dat die trein dan de nodige blokken reserveert.

Blijkbaar kan dit dus niet met koploper, ik dacht nogtans dat dit een mogelijkheid was van de vele bezetmelders die in één rijstrook ingebouwd zijn.

Ik heb dus nu zes melders per baanvlak en er worden er nog drie bijgeplaatst voor de detectie van achtergebleven wagons.
Dus stel één spoor voor met : A1 A2 A3 B1 B2 B3 C1 C2 C3


laat maar gerust enige reacties komen,

Met vriendelijke groeten

Steven - Flandres - Belgium.

Marklin CS1 - Tijdperk 3-4 NMBS

http://www.bloggen.be/modelbaancaponordtravellers/




Hoi Steven,

Ik gaf aan, net als Walter, dat het WEL kan maar dat er aan een aantal voorwaarden moet zijn voldaan. En het valt niet onder dynamische blokken, maar is wel te realiseren. Combineer mijn opmerkingen met die van Walter en je bent al een heel eind.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina