Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 124 / Bezoekers Vandaag: 4374
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 636
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Maximum capaciteit DCC
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Wim1956

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 19 jan 2017 :  16:34:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim
Ik denk dat wij het zelfde bedoelen .Bij het aantal treinen noemde ik geen aantal .
Mvg Wim
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
159 Posts

Geplaatst - 20 jan 2017 :  22:08:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Even gestudeerd: http://www.dccwiki.com/Digital_packet
DCC stuurt 8000bit/s, en heeft voor één opdracht typisch 5 byte = 40 bits nodig. Dat betekent hooguit 200 opdrachten/sec, die typisch 4 keer herhaald worden (zie plaatje), dus 50 verschillende opdrachten per seconde.
Tijdens optrekken en remmen worden makkelijk 2 snelheidsstappen per seconde doorlopen (afhankelijk van instellingen) => 25 treinen kunnen tegelijk van snelheid veranderen, ex wissels, functies enzo.
Die ervaring van 18 klopt dan aardig, maar bij lange baanvakken waar op constante snelheid wordt gereden en niet veel wissels worden gezet, moeten er meer lekker kunnen rijden.
Reden voor mij om misschien wat baanvakken samen te voegen.


Download Attachment: Digikeijs_package.jpg
82,33 KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW

Bewerkt door jimmaet op 20 jan 2017 22:16:01
Ga naar bovenaan de pagina

piksov

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 21 jan 2017 :  14:59:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van piksov  Reageer met citaat

Voor de duitssprekenden/lezenden onder ons:

http://opendcc.de/elektronik/opendcc/opendcc.html

Moraal van dat verhaal in mn eigen woorden: je moet een beetje slimme centrale hebben, immers niet alle boodschappen zijn superbelangrijk!

Het versnellen van een lokomotief naar een hogere snelheid mag best wel een seconden later aankomen.

Of een wissel NU of een halve seconden later omgaat is ook niet echt van belang.

Wat wel belangrijk is dat als een lokomotief langzaam naar een roodsignaal kruipt in de stopsectie aankomt dat ie wel redelijk snel stilstaat. Dus boodschappen voor lokomotieven met een lage snelheid zijn wel belangrijk om doorschieten te voorkomen. Die moet dus met een hogere prioriteit worden uitgezonden.

Dit soort inzichten heeft meneer Kufer in z'n opendcc centrale verwerkt.

Ik heb het even in de programma code nagekeken, er is een hi priority queue en een low priority queue. Pas als alles uit de hi priority queue via dcc is verstuurd wordt er naar de lo priority queue gekeken.

Guus
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
159 Posts

Geplaatst - 21 jan 2017 :  17:23:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Interessante vondst, Guus.
Daar zouden centrale-bouwers wel eens een boekje over open kunnen doen. Gewoon eerlijk: Prima, maar... of Het probleem hebben we zo aangepakt: ---
Voor mij kan er niet genoeg eerlijke data ter beschikking staan.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1633 Posts

Geplaatst - 21 jan 2017 :  22:34:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet


Voor mij kan er niet genoeg eerlijke data ter beschikking staan.

Kees Visser




Klopt Kees, maar je mag ook wel een opmerking sturen naar die dccwiki-jongens. Bij de lijst van centrales geven ze daar nog aan 999 loc simultaneous...dat lijkt mij technisch sterk.
Nergens wordt er over computerrijden gesproken, met de hand is de limiet moeilijk haalbaar natuurlijk. Zeker de 999


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
159 Posts

Geplaatst - 22 jan 2017 :  10:24:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, 999 is leuk als je 999 verschillende ovaaltjes hebt, geen wissels, geen baanvakken, dan kan je ze misschien één voor één op gang brengen. De tentoonstelling is wel over voordat ze allemaal rijden, maar ach...

Zal wel gebaseerd zijn op werkgeheugen, hoeveel standen er bijgehouden kunnen worden.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW

Bewerkt door jimmaet op 22 jan 2017 10:25:37
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
113 Posts

Geplaatst - 03 dec 2017 :  15:06:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Als bouwer van mijn eigen centrale volg ik deze discussie met interesse en soms verbazing. Dit met meer dan 10 jaar praktische ervaring met protocollen, snelheden en maximale aantallen.
Interessant om te lezen dat (volgens eigen zegge) “leken” toch de wijsheid in pacht blijken te hebben en die ook te vuur en te zwaard verdedigen. Zeker bij dit soort onderwerpen is goed lezen toch soms wel heel moeilijk.

Met vriendelijke groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

98 Posts

Geplaatst - 04 dec 2017 :  20:26:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Nuttig zo een reaktie na, bijna, een jaar.

Je doet er wel lang over trouwens om deze discussie dan te volgen. En dacht zeker, na 11 manden, laat ik eens een reaktie geven. Als toch niemand meer wat schrijft na al die maanden dan doe ik het wel. Top

Groetjes,
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina