Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 271 / Bezoekers Vandaag: 1290
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 805
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Maximum capaciteit DCC
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Wim1956

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 19 jan 2017 :  16:34:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim
Ik denk dat wij het zelfde bedoelen .Bij het aantal treinen noemde ik geen aantal .
Mvg Wim
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
222 Posts

Geplaatst - 20 jan 2017 :  22:08:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Even gestudeerd: http://www.dccwiki.com/Digital_packet
DCC stuurt 8000bit/s, en heeft voor één opdracht typisch 5 byte = 40 bits nodig. Dat betekent hooguit 200 opdrachten/sec, die typisch 4 keer herhaald worden (zie plaatje), dus 50 verschillende opdrachten per seconde.
Tijdens optrekken en remmen worden makkelijk 2 snelheidsstappen per seconde doorlopen (afhankelijk van instellingen) => 25 treinen kunnen tegelijk van snelheid veranderen, ex wissels, functies enzo.
Die ervaring van 18 klopt dan aardig, maar bij lange baanvakken waar op constante snelheid wordt gereden en niet veel wissels worden gezet, moeten er meer lekker kunnen rijden.
Reden voor mij om misschien wat baanvakken samen te voegen.


Download Attachment: Digikeijs_package.jpg
82,33 KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW

Bewerkt door jimmaet op 20 jan 2017 22:16:01
Ga naar bovenaan de pagina

piksov

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 21 jan 2017 :  14:59:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van piksov  Reageer met citaat

Voor de duitssprekenden/lezenden onder ons:

http://opendcc.de/elektronik/opendcc/opendcc.html

Moraal van dat verhaal in mn eigen woorden: je moet een beetje slimme centrale hebben, immers niet alle boodschappen zijn superbelangrijk!

Het versnellen van een lokomotief naar een hogere snelheid mag best wel een seconden later aankomen.

Of een wissel NU of een halve seconden later omgaat is ook niet echt van belang.

Wat wel belangrijk is dat als een lokomotief langzaam naar een roodsignaal kruipt in de stopsectie aankomt dat ie wel redelijk snel stilstaat. Dus boodschappen voor lokomotieven met een lage snelheid zijn wel belangrijk om doorschieten te voorkomen. Die moet dus met een hogere prioriteit worden uitgezonden.

Dit soort inzichten heeft meneer Kufer in z'n opendcc centrale verwerkt.

Ik heb het even in de programma code nagekeken, er is een hi priority queue en een low priority queue. Pas als alles uit de hi priority queue via dcc is verstuurd wordt er naar de lo priority queue gekeken.

Guus
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
222 Posts

Geplaatst - 21 jan 2017 :  17:23:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Interessante vondst, Guus.
Daar zouden centrale-bouwers wel eens een boekje over open kunnen doen. Gewoon eerlijk: Prima, maar... of Het probleem hebben we zo aangepakt: ---
Voor mij kan er niet genoeg eerlijke data ter beschikking staan.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1651 Posts

Geplaatst - 21 jan 2017 :  22:34:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet


Voor mij kan er niet genoeg eerlijke data ter beschikking staan.

Kees Visser




Klopt Kees, maar je mag ook wel een opmerking sturen naar die dccwiki-jongens. Bij de lijst van centrales geven ze daar nog aan 999 loc simultaneous...dat lijkt mij technisch sterk.
Nergens wordt er over computerrijden gesproken, met de hand is de limiet moeilijk haalbaar natuurlijk. Zeker de 999


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
222 Posts

Geplaatst - 22 jan 2017 :  10:24:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, 999 is leuk als je 999 verschillende ovaaltjes hebt, geen wissels, geen baanvakken, dan kan je ze misschien één voor één op gang brengen. De tentoonstelling is wel over voordat ze allemaal rijden, maar ach...

Zal wel gebaseerd zijn op werkgeheugen, hoeveel standen er bijgehouden kunnen worden.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW

Bewerkt door jimmaet op 22 jan 2017 10:25:37
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
134 Posts

Geplaatst - 03 dec 2017 :  15:06:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Als bouwer van mijn eigen centrale volg ik deze discussie met interesse en soms verbazing. Dit met meer dan 10 jaar praktische ervaring met protocollen, snelheden en maximale aantallen.
Interessant om te lezen dat (volgens eigen zegge) “leken” toch de wijsheid in pacht blijken te hebben en die ook te vuur en te zwaard verdedigen. Zeker bij dit soort onderwerpen is goed lezen toch soms wel heel moeilijk.

Met vriendelijke groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

98 Posts

Geplaatst - 04 dec 2017 :  20:26:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Nuttig zo een reaktie na, bijna, een jaar.

Je doet er wel lang over trouwens om deze discussie dan te volgen. En dacht zeker, na 11 manden, laat ik eens een reaktie geven. Als toch niemand meer wat schrijft na al die maanden dan doe ik het wel. Top

Groetjes,
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
222 Posts

Geplaatst - 02 jan 2018 :  01:17:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Maar aantallen ho maar, dat lijkt wel een geloofskwestie.


En Theo, nog wat geworden, had de vrager er iets aan?

Het lijkt erop (via oscilloscoop) dat mijn DR5000 een wisselsignaal 3 keer herhaaldt, en KL bij verwerken wissels er ongeveer 5/sec doorkrijgt. Dat vertelt wat van een beperkte snelheid, maar niet veel. Ik weet bijv niet of KL ook stilstaande locs enig signaal geeft.

De standaard beschrijft een 1-bit als 56µs en een 0-bit als 100µs, en er gaan in een compleet command zo'n 40 bits = 3,1 ms.
+ extra nul-tijd om de DC component op 0V te krijgen.

Hieraan kan je al zien dat er per seconde hooguit 300 signalen gegeven kunnen worden. (zonder terugluisteren, zonder DC-compensatie, zonder overlopen van databuffers tussen PC en centrale ....)
https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf
https://www.nmra.org/sites/default/files/s-92-2004-07.pdf

Rijdende locs zullen regelmatig een nieuw signaal krijgen, tijdens optrekken/remmen wel 2-3/sec, die nog eens (3*?) herhaald worden => Dan zitten we al op een theoretisch maximum van 30 optrekkende locs. Zonder wissels, seinen en alle andere "narigheid"

Gelukkig Nieuwjaar.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
134 Posts

Geplaatst - 02 jan 2018 :  10:43:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Koploper geeft alleen bij veranderingen eenmalig een opdracht. Dat geldt zowel voor wissel-als locomotief-commando’s.
Hoe vaak een commando op de rails wordt gezet is een zaak van de centrale. Dus zoals je al gemeten hebt bepaald cq regelt de DR5000 zelf dat een wisselcommando drie keer op de baan wordt gezet.
Als de centrale “niets te doen” heeft zal deze achter elkaar de laatste loc-commando’s op de baan zetten. Voor de oude MOT loc-decoders is dat zelf een noodzaak. Wanneer deze niet regelmatig een geldig (willekeurig) loc-commando krijgen wordt de snelheid op nul gezet.
Je kan dit testen door een stilstaande loc van de baan te halen en dan de snelheid te verhogen. Als je de loc dan terug plaatst zal deze met de veranderde snelheid gaan rijden. Vanwege het ciclies herhalen van de loc-commando’s kan het wegrijden bij veel actieve locs soms even duren.
Nieuw ontvangen commando’s worden altijd met hoogste prioriteit direct op de baan gezet.

Tav die theoretische 300 commando’s per seconde, hoe groot moet een baan zijn of hoeveel locomotieven moeten er rijden en tegelijk van snelheid veranderen dat die 300 niet toereikend blijkt te zijn. Dus ik zou mee hier maar geen zorgen om maken.

Met vriendelijke groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1651 Posts

Geplaatst - 02 jan 2018 :  11:09:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Ik heb alleen met wat bijlezen gevonden dat uw redenering klopt. Op een baan met bezetmelders, wisseldecoders, seindecoders enz. zou het maximum ergens rond de 20 loks liggen(met één centrale)

Bij hevig toepassing van lokfuncties en railcom zou het onder de twintig dalen... een oplossing zou zijn uw bezetmelders en wisseldecoders via een ander bussysteem te bedienen om DCC te ontlasten.

Het is geen verwijt aan DCC, elk communicatieprotocol heeft nu eenmaal een bepaald debiet als maximum.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
134 Posts

Geplaatst - 02 jan 2018 :  15:44:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo


Ik heb alleen met wat bijlezen gevonden dat uw redenering klopt. Op een baan met bezetmelders, wisseldecoders, seindecoders enz. zou het maximum ergens rond de 20 loks liggen(met één centrale)


Ik heb eea in de praktijk geleerd door mijn eigen centrale (MRdirect) te bouwen. Meer dan 15 jaar ervaring met optimaliseren.
Van Koploper tot wissel/loc-decoders heb je te maken met twee communicatieprotocollen. Een tussen Koploper en de centrale (P50x(B), LocoNet, enz) en het tweede tussen de centrale en de decoders (DCC en/of Motorola). Elk protocol heeft z’n eigen beperkingen.
Ik denk niet dat de elektrische snelheid van bits en bytes bij beide communicaties een eventuele beperking in aantallen commando’s op zal leveren. In ieder geval niet een die je zal opvallen cq zal merken.
Een eventuele beperking zal mi optreden in de verwerkingssnelheid van de centrale. Dus hoe de software daarin optimaal kan functioneren.
quote:

Bij hevig toepassing van lokfuncties en railcom zou het onder de twintig dalen... een oplossing zou zijn uw bezetmelders en wisseldecoders via een ander bussysteem te bedienen om DCC te ontlasten.

Het is geen verwijt aan DCC, elk communicatieprotocol heeft nu eenmaal een bepaald debiet als maximum.


Het lijkt me zinvoller om deze discussie te voeren als er werkelijk sprake is van communicatie / protocol problemen. En niet nu al een niet bestaand probleem proberen te doorgronden. Als het ooit een probleem wordt dan eerst maar eens zoeken waar dat ontstaat, dat kan op drie plaatsen zijn. Tussen Koploper en Centrale (waarbij een vorm van hand-shacking of error-detectie wordt toegepast) of in de Centrale of dat er te weinig ruimte in het baansignaal is om alle DCC signaal-pakketjes te bevatten (waar deze discussie over gaat), Ik denk (weet wel zeker) dat dat laatste niet zal gebeuren.

Met vriendelijke groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1651 Posts

Geplaatst - 02 jan 2018 :  17:47:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Heel deze discussie (?) ging NIET over koploper...enkel over de pure communicatie-capaciteit van DCC. Maar voor mij al lang afgesloten...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
134 Posts

Geplaatst - 02 jan 2018 :  18:43:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Dit weekend op facebook gelezen dat een PC(koploper)>centrale>baan sturing onverwacht tussen de 10 a 20 rijdende loks kuren begint te vertonen.



Niet over Koploper!?
Dan had je het beter op een ander forum kunnen plaatsen, bv BeneluxSpoor.

M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1651 Posts

Geplaatst - 03 jan 2018 :  10:39:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor mij mag dit draadje dicht.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina