Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 122 / Bezoekers Vandaag: 4934
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Station Lelybaan, database met LA, ter lering en vermaak
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

KdeB

Netherlands
152 berichten

Geplaatst - 16 mei 2015 :  17:21:15  Toon profiel  Reageer met citaat

Download Attachment: StationLelybaan.jpg
50,25 KB

Hallo allemaal

Voor een grote aanpassing van mijn baan maak ik altijd eerst een proefdatabase
Ik heb 4 perronsporen verdeeld in A en B, bij een leeg spoor wordt er altijd naar het eind gereden.
Alle perronsporen zijn bereikbaar vanuit blok 15 en blok 18.
De variabele routes zijn voor treinen <170cm, >170cm en voor beiden >0, er wordt geen gebruik gemaakt van vaste routes.
Er zijn nogal wat variabele routes nodig (en logische acties) voor het treinverloop, sturing en voorkoming van deadlock situaties enz.
Bijvoorbeeld;
1) Lange treinen mogen alleen stoppen als het perronspoor A en B vrij zijn, wanneer al deze sporen bezet zijn rijdt de trein verder over het goederen spoor, 18>5 en 15>8.
2) een korte trein rijdt van 15 > 11 en stopt, de volgende van 15 > 12 en stopt ook, nu vertrekt de trein uit 11 dan mag er uit 18 geen trein naar blok 11, deadlock.
wanneer de trein uit 12 vertrekt mag hij niet meer stoppen in blok 11 (stopverbod bij stilstand)
Voor de kortere treinen geldt ook wanneer er niet gestopt kan worden bij een perronspoor dat er doorgereden wordt over het goederenspoor, (Noot; ik heb er bewust voor gekozen dat er niet via het goederenspoor naar een vrij perronspoor kan worden gereden, wel bij vertrek vanuit A als B bezet is.)
3) Perronspoor 2B of 3B staat een trein, waar vandaan maakt niet uit, trein komt aan op perronspoor A en heeft een kortere wachttijd dan de trein in B, dan zal de trein vertrekken over het goederenspoor.
etc,etc

Commentaar, verbeteringen, aanvullingen enz. Graag

de database;
Download Attachment: StationLelybaan.bck
52,33 KB

Mvg
Koos


Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 mei 2015 :  11:37:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Koos,

Op de voorwaarde van punt 1 loopt het hier mis. Een te lange trein stopt op B als A bezet is, en veroorzaakt een opstopping.
Verder vraag ik me af wat het nut is van de blokgroepen. Deze gaan nooit werken als een groep als de sporen van de groep achter elkaar liggen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 17 mei 2015 :  12:32:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim

net nog een halfuur test gereden met alleen lange treinen en combinatie korte en lange treinen, voorwaarde 1 doet zich bij mij net voor?

De blokgroepen heb ik alleen voor de testmodus om Koploper met een vertraging de tijd te geven om te kijken of blokken vrij of bezet zijn,
had ook 'minimale vrije tijd' bij blokgegevens kunnen in stellen.

Bedankt voor je reactie en het kijken naar deze DB

Mvg
Koos


Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina