Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 170 / Bezoekers Vandaag: 4103
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 421
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 BMD16N (3-rail) melders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ben

Netherlands
564 berichten

Geplaatst - 31 jul 2008 :  17:33:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Spoorvrienden,

Voor wie dit interesseert: mijn S88 decoders van LDT heb ik verkocht en vervangen door BMD16N met netwerkkabels en verloopje t.b.v. Intellibox (3-rail met massadetectie). Tot op heden (3 dagen) nog geen resets gehad van de IB.

Ook kan ik nu met Koploper voluit met spookdetectie werken, geen valse spookmeldingen meer gehad.

Ben blij, ik kan deze toepassing van Huib Maaskant - Eddy de Boer van harte aanbevelen!

Mvrgr.,Ben.

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 31 jul 2008 :  20:16:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Ik denk dat de verbetering hoofdzakelijk te danken is aan de andere bekabeling. De modules van LDT en de BMD16 zijn nl. elektronisch identiek. Dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
564 Posts

Geplaatst - 31 jul 2008 :  20:34:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt Klaas, andere bekabeling was ook de reden voor vervanging.
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 31 jul 2008 :  23:43:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik al enkele jaren tot volle tevredenheid de LDT S88 melders met een Intellibox. De spontane resets en spookmeldingen zijn vrijwel nihil na gebruik van een grote ferrietkern bij de IB en gebruik van cat-5 kabel voor de langere afstanden.
Ik heb kleine paneeltjes gemaakt met 2-3 LDT modules (in combinatie met de HCCM detectieprint. De modules worden op dit paneel met de bijgeleverde (ingekorte) kabeltjes verbonden en naar het volgende paneel met een cat-5 kabel. Hiervoor heb ik zelf een klein overgangsprintje gemaakt met een RJ45 female printconnector en een 6-pens connector voor het aansluiten van de LDT kabel.
Door de pennen 3 en 4 en de pennen 5 en 6 van de RJ45 connector door te verbinden kun je de 6-pins S88 aansluiting en de 8-pins RJ45 op elkaar aansluiten. Daarna kan een normale cat-5 kabel worden gebruikt als verbinding. Problemen door stoorsignalen heb ik sindsdien niet meer gehad.

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

twilight102

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 01 aug 2008 :  13:53:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van twilight102  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ook ik heb deze fenomenen gehad.
Bekabeling afgeschermd en twisted was de oplossing bij mij voor spookmeldingen.
IB reset was bij mij tedanken, aan het onderuit halen van de IB door verschillende voedingsspanningen qua niveau, daarvoor heb ik nu een trafo van 10A, en alle gezamelijke bruinedraden gezekerd.
Ik rij nu storingsvrij en blij tegelijk.
Door bedrading in kleur te gebruiken is het overzicht nu ook duidelijk.
Overigens gebruik ik 2 boosters voor het rijden, en de IB-box alleen voor terugmelden trein en sturen van wissels over de gehele baan.
Ook zo is de scheiding optimaal tussen de componenten.

vrgr Ebro de Wit.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
564 Posts

Geplaatst - 01 aug 2008 :  14:25:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door twilight102

IB reset was bij mij tedanken, aan het onderuit halen van de IB door verschillende voedingsspanningen qua niveau, daarvoor heb ik nu een trafo van 10A, en alle gezamelijke bruinedraden gezekerd.

Hallo Ebro,

Ik heb een HBO opleiding Toegepaste Electronica maar bovenstaand ontgaat me een beetje. Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar leg nog eens uit, al was het maar dat we er allen van kunnen leren.

Mvrgr.,Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 01 aug 2008 :  15:27:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Aansluitend daarop zou ik willen weten waarom je juist de bruine draden hebt gezekerd. Bruin is de massa, en het is heel ongebruikelijk om zekeringen in de massadraad te zetten.
Ga naar bovenaan de pagina

twilight102

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 01 aug 2008 :  18:58:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van twilight102  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Bij de bovenstaande beweringen zijn waar.
Het is alleen een beetje moeilijk uitleggen wat je dan in gedachten heb.
Op Ben en Klaasz hun vragen wil ik het volgende toevoegen.
Ik had een voeding voor de IB, en andere voedingen voor de terugmelding en wisselsturing.
De niveau van de spanningen waren niet gelijk.
En in eerste instantie niet in fase gelijk.
Ik heb toen een massa schema gemaakt om de lussen en fouten teherkennen, de fouten eruit gehaald en vereenvoudigd.
Toen de fases gelijkwaren gemaakt ging het goed, alleen de IB reset af en toe, ik denk dat de S88 of de booster de voeding van uit de IB onderuit trok.
Of dat het spanningsniveau of vermogen van de trafo's telaag is geweest.
Nu met 1 voedingstrafo 17V/10A heb ik daar geen last meer van, het vereenvoudigd ook uitbreidingen.
Ik heb wat printen van LDT en Tams en de IB.
Allen hebben verschillende manieren van het gelijkrichting van de voeding, een brug een 2 of 1 diode gelijkrichting.
Daardoor gaat de bruinedraad (massa) een ander potentiaal krijgen.
Hier kan ik niets aan veranderen, ik heb mijn IB open gemaakt en zag dat er een massa printspoor was weggebrand.
Toen was ik er wel klaar mee, ik heb het printspoor hersteld en voor elke bruinedraad een zekering geplaats.
Nu gebeurd het nog wel eens dat er een zekering van mijn terugmelding stuk gaat omdat er een massa lus via een print aanwezig is, waardat in zit weet ik nog niet, maar het is een zekering die nu stuk gaat en niet een printspoor.

Deze maatregelen gaven mij de oplossing voor het resetten.
En het is ook overzichtelijk voor uitbreiding, en beveiligd voor uitbreidings foutjes.
Hier mee wil ik aangeven dat het bedraden een zaak van opletten is.

vrgr Ebro de Wit.
Ook een Electrotechnische opleiding van gemiddeld niveau.



Bewerkt door twilight102 op 01 aug 2008 19:24:01
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 01 aug 2008 :  20:51:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Ebro,

ik kan nog geen goed beeld krijgen van wat je hebt gedaan. Om te beginnen ga ik alleen op deze opmerking in:
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door twilight102

Ik had een voeding voor de IB, en andere voedingen voor de terugmelding en wisselsturing.
Dat van die voeding voor de terugmelding, dat snap ik niet. Ik neem aan dat de terugmeldingen via s88 verlopen. Die wordt toch gevoed uit de IB? Hoe kan dat dan een andere voeding zijn?
Ga naar bovenaan de pagina

twilight102

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 01 aug 2008 :  22:30:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van twilight102  Reageer met citaat
KlaasZ,

Mijn voedingen zijn voor de boosters en de wisselsturing allen apart geweest, tevens is het zo dat ik in de S88 een booster heb zitten van Tams, die een aparte voeding heeft.
Bij diverse printen zit de bruinedraad (massa) aan elkaar, en dat is opletten!
Maar eigenlijk wil ik dit item kort houden als je het niet erg vind.
Wat ik met mijn reactie wil zeggen, dat bedradings fouten enz., en printen van verschillende firma's, vreemde storingen kunnen veroorzaken.
Het resetten van de IB is bij mij zo verleden tijd geworden, dat is mijn ervaring welke ik hier als advies wil meegeven.
Bij dit soort fenomenen, kijk ik eerst naar de bedrading of situatie van het rijdende materiaal.
Een bug in de software van de IB denk ik in dit geval niet aan, hoelang is de IB al niet verkrijgbaar, en het resetten niet verklaarbaar door uhlenbrock!
Zo kijk ik er tegen aan, een persoonlijk advies.

Het is lastig vind ik om de situatie compleet te omschrijven merk ik nu.
Het word een lang verhaal als het een volledige en duidelijke omschrijving moet zijn,
mijn elektrische schema totaal uitleggen en dan omschrijven wat ik als oplossing heb toegepast wordt een A4 vol, en tevens moet ik er dan voor een goede omschrijving er ook weer inkomen hoe het precies zit.
De kern van het verhaal had ik dacht ik goed omschreven.

vrgr Ebro de Wit.

Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 01 aug 2008 :  23:55:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Ebro,

ik vind je verhaal nog steeds warrig. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het zelf niet helemaal begrijpt. En dat terwijl de standaard aansluitingen toch vrij recht-toe-recht-aan zijn.
Maar wellicht is het inderdaad beter om er maar mee op te houden.
Ga naar bovenaan de pagina

twilight102

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 02 aug 2008 :  10:21:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van twilight102  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door KlaasZ

Ebro,

ik vind je verhaal nog steeds warrig. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het zelf niet helemaal begrijpt. En dat terwijl de standaard aansluitingen toch vrij recht-toe-recht-aan zijn.
Maar wellicht is het inderdaad beter om er maar mee op te houden.



Hoi Klaas,

We zitten wel op een lijn hoor.
Het is inderdaad zo dat alle aansluitingen recht toe recht aan zitten.
Maar het blijft opletten geblazen, een fout zit er zo in bij een grote baan.
Ik heb ze in iedergeval ook gemaakt, en er weer uitgehaald.
Het verhaal is misschien wel warrig en onleesbaar, maar hoe ik het anders uit moet leggen weet ik even niet, ja met schema's enz. maar dat kost mij teveel hobbytijd.
Het is sterk gebonden aan hoe alles is geconfigureerd.
En laten we het hier inderdaad maar bij houden hoor
Bedankt voor de reacties, en tot het volgende onderwerp.

vrgr Ebro de Wit.
Ga naar bovenaan de pagina

huib

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 02 aug 2008 :  12:04:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door KlaasZ

Ik denk dat de verbetering hoofdzakelijk te danken is aan de andere bekabeling. De modules van LDT en de BMD16 zijn nl. elektronisch identiek. Dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.



Beste Klaas,

Dat klopt tegenwoordig niet helemaal meer. Bij de nieuwe s88-N versies hebben Eddy en ik wat dingen toegevoegd. Ten eerste een RC-filter op het kloksignaal. Dit zou met name storingen door vreemde pulsen in het kloksignaal (mogelijk ontstaan in de kabels) moeten tegengaan. Verder hebben we op voorstel van Jan Huchshorn het rest circuit verbeterd door een extra weerstand en een BC517 te gebruiken. Volgens Jan heeft dat bij hem ook tot een vermindering van het aantal storingen geleid.

Fijn te horen dat mensen blij met de decoders zijn!

Met vriendelijke groet,

Huib Maaskant

Avontuur in Miniatuur - www.floodland.nl/aim
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 02 aug 2008 :  12:59:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Huib,

op jouw site heb ik inderdaad gezien dat er kennelijk wat storingsonderdrukkende verbeteringen zijn aangebracht. Alleen kan ik nergens een schema van jullie print vinden, en daardoor is het lastig om deze verbeteringen op waarde te schatten.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 aug 2008 :  14:21:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Dit wordt inmiddels een discussie die volgens mij niets meer met Koploper te maken heeft. Gaarne discussie elders voorzetten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina