Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 253 / Bezoekers Vandaag: 525
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Communicatilogging wissels
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jan Huchshorn

Netherlands
342 berichten

Geplaatst - 28 okt 2017 :  12:51:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Afgelopen jaar zijn er drie wisselspoelen doorgebrand op mijn baan.
Hier heb ik de eindschakelaars van verwijderd, dus dat ze dan kapot kunnen gaan, dat snap ik. Dat er één kapot gaat, vind ik ook niet zo erg, als ik de eindschakelaars zou laten zitten was de aandrijving toch al onbruikbaar.

Het betreft steeds de wisselspoel die wissel 4 in de stand rechtuit zet. Een probleem wat bij de C-railwissel zou kunnen gebeuren is een kortsluiting van de middenrail naar de metalen behuizing van de aandrijving. Hier heb ik echter bij alle wissels, extra isolatie aangebracht.

De eerste twee keer hebben ook de eindtrappen op de decoders het begeven. De laatste keer, met de gerepareerde decoder van de eerste keer, alleen de wisselspoel. Soortgelijke decoders en aandrijvingen zijn ook elders op de baan in gebruik.

Tot nu toe heb ik alleen de max. bekrachtigingstijd op de centrale van 5 sec. naar 0,5 sec. gewijzigd. Met het idee, dat als het eind van de bekrachtigingstijd van Koploper (staat op 0,2 sec.) niet doorkomt bij de Centrale, dat de centrale dan zelf de bekrachtiging stopt.

Toch ben ik wel benieuwd waar dit nu door komt. Voor mij staat er nog niets vast.
Om een en ander te kunnen uitsluiten, zou ik graag een logfile laten meelopen, waar ik ook het eind van de bekrachtigingstijd kan zien. Dat is tot op heden mij nog niet gelukt. Misschien kan dat ook niet met deze Centrale. O.K. dan houdt het op.
De problemen hebben zich voorgedaan voor Koploper 9.2.7.

Hier nog een recente database:

Download Attachment: Lieren7_20171021_221145.zip


Eventueel heb ik ook nog wel een oudere database.

Groeten,

Jan

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2017 :  14:28:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Hallo,

Het betreft steeds de wisselspoel die wissel 4 in de stand rechtuit zet. Een probleem wat bij de C-railwissel zou kunnen gebeuren is een kortsluiting van de middenrail naar de metalen behuizing van de aandrijving. Hier heb ik echter bij alle wissels, extra isolatie aangebracht.



Een totaal onzinnige maatregel.
Als dat nodig was geweest dan had de fabrikant dat toch zelf al gedaan.
Geen enkele elektrische verbinding maakt contact met de behuizing van de aandrijving.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2017 :  14:35:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan, de logging is toch eenvoudig te tonen.

Communicatie digitaal (specifiek)
En dat tonen met tijd in milliseconde, krijg je precies wat je wil.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 okt 2017 :  16:22:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Kan best zijn dat ik een onzinnige maatregel heb genomen. Als de fabrikant goede kwaliteit zou leveren, dan zou ik ook geen eindschakelaars hoeven te overbruggen. Dan had ik me er ook niet in hoeven te verdiepen.

Bij communicatielogging specifiek komt er een enorme berg communicatie voorbij. Weet jij misschien hoe je hier het filter moet invullen voor wissel 4. Dat lukt me nog niet.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2017 :  17:51:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan, de fabrikant zegt jouw niet en vraagt je niet om de eindafschakeling te overbruggen, dat is iets wat een work-around is gemaakt en bedacht door mede hobbyisten.
Je bedenkt om je behuizing te isoleren, op een stukje plastic. Niemand anders bedenkt dat.

Verder staat in de helpfile hoe je een filter maakt op een bepaald wissel of meldpunt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 29 okt 2017 :  07:52:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Als ik moet wachten tot die fabrikant wat zegt, zal ik erg veel geduld moeten hebben ben ik bang.

De help heb ik gelezen en deze keer ook de pdf. versie over dit onderwerp. Het toepassen van het filter lukt me wel bij de "Communicatie logging", maar niet bij "Communicatie digitaal (specifiek)". Als het niet kan, ook goed. Dan gebruik ik het niet.

Groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 okt 2017 :  11:18:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,

Je kunt net zoveel filters maken als je wil, maar het probleem zit niet in Koploper, en zit ook niet in de communicatie met je centrale en ook niet in je centrale. Het probleem zit, of in de wisseldecoder, maar naar aller waarschijnlijkheid, gewoon in je aandrijving. Die is gewoon van zeer slechte kwaliteit. Dit los je op door aandrijvingen van andere aanbieders te gebruiken, b.v. Servo's of motorische aandrijvingen, maar niet met de aandrijvingen van Märklin zelf.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 29 okt 2017 :  20:17:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Een andere aandrijving is denk ik een goed idee. Maar net zoals die fabrikant niet tegen mij zegt, dat ik de eindschakelaars eruit moet solderen, zal hij ook niet zeggen dat ik een andere aandrijving van een andere fabrikant moet gaan monteren.

Nu weet ik alleen nog niet hoe je eventueel dat filter moet invullen bij "Communicatie digitaal (specifiek)".

Evengoed bedankt voor je tijd en moeite die je erin gestoken hebt.

Vriendelijke groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 30 okt 2017 :  06:40:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn
Nu weet ik alleen nog niet hoe je eventueel dat filter moet invullen bij "Communicatie digitaal (specifiek)".


Jan kijk eens op blz 325. Staat het gebruik van het filter toegelicht.
Kwestie van even zoeken op "filter" in de handleiding
Soms is het zo simpel.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 30 okt 2017 :  07:19:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Was het maar zo simpel. Op blz. 325 staat over het filter precies hetzelfde als op blz. 318, maar zoals geschreven lukt mij dat dus niet.
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn



De help heb ik gelezen en deze keer ook de pdf. versie over dit onderwerp. Het toepassen van het filter lukt me wel bij de "Communicatie logging", maar niet bij "Communicatie digitaal (specifiek)". Als het niet kan, ook goed. Dan gebruik ik het niet.






Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 30 okt 2017 :  11:11:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Even voor je uitgeprobeerd.
Het volgende staat in de filter regel van de communicatie logging:
wissel |! 167 | wissel 1| wissel 12 | bezetmelder |!18.16 | bezetmelder | 3.05
Wissel 167 wil ik niet zien en bezetmelder 18.16 ook niet.
Maar ik wil wel wissel 1 en wissel 12 zien, maar ook bezetmelder 3.05.
En dit is wat ik ook zie gebeuren.
Gewoon even mee experimenteren: spaties, uitroepteken en pipe line zijn belangrijk.
Het werkt zoals staat beschreven.
Mvg Ab

(Koploper met ECOS of IB met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 30 okt 2017 :  19:58:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab.

Bedankt voor de moeite, die genomen hebt.

Zoals ik al eerder gemeld heb, lukt me dat ook bij de "Communicatie logging", maar niet bij het onderwerp "Communicatie digitaal (specifiek)".

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 31 okt 2017 :  12:03:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Bij digitaal specifiek, zie je geen opdrachten, in begrijpelijke taal.
dus daar moet je de filtering op aanpassen. Je moet ook precies weten wat er gebeurd.
Het is gewoon communicatie van en naar de centrale, vanaf de computer.
En natuurlijk verzonden en ontvangen door koploper.
Even met een monitor programma bv. IB II:
Serial port COM2 opened
‚}‚}ƒ|ƒ| ^‚}‚} ] \ * In HEX 82 7D en 82 7D
Serial port COM2 closed
Hier wordt een start en stop commando gegeven.
Bij de Ecos zie je b.v. het volgende:
Connecting to 192.168.178.9 ...
Connected to 192.168.178.9
set(1,stop)<REPLY set(1,stop)>
<END 0 (OK)>
set(1,go)<REPLY set(1,go)>
<END 0 (OK)>
Dat zie je in digitaal speciefiek ook.
Advies gebruik gewoon de Communicatie logging, daar zie je meer.
En ga er vanuit wat koploper naar de centrale stuurt gewoon goed is.
Verder denk ik dat je het advies van Wim ter harte moet nemen.
Eigenlijk ben ik er nu ook te diep in opgegaan.
Mvg Ab Boezerooij

(Koploper met ECOS of IB met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 01 nov 2017 :  07:46:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab,

Bedankt voor je antwoord. Weer een tipje van de sluier opgelicht.

Die wisselaandrijvingen kunnen wel heel slecht zijn, maar er liggen er nog 21 in de baan en die doen al 15 jaar (met of zonder eindschakelaars) hun werk. Als er nu verdeeld over de baan steeds een kapot gaat, zouden ze misschien aan het eind van hun levensduur zijn. Het is echter steeds dezelfde spoel (wel een andere aandrijving) in hetzelfde wissel.

Ik wil graag dingen gaan uitsluiten en daarom wil ik die logfile mee laten lopen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 28 dec 2020 :  12:30:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
beste Jan,
In jou jaren oude draadje kom ik een herkenbaar probleem tegen.

Bij mij zijn de afgelopen maand twee transistors van een van de 8
eindtrappen van twee wisseldecoders doorgebrand ( IEK MAD 4) en de daaraan vast zittende spoelen van de marklin wissels ook. Ik had laat door dat de decoders het probleem vormden en daardoor is er nóg een vervangende wisselmagneetspoel doorgebrand.

Ik heb flink zitten zoeken in de wissel communicatie. Helaas gaat het kennelijk meestal goed. Wissel aan en wissel uit opdracht of naar rechtdoor of krom. Het lijkt alsof de decoder soms niet het signaal afbreekt naar de magneet spoel. Alsof het commando "verbreek de opdracht" naar de decoder niet doorkomt.

Bij het vervangen neem ik nu een ander merk wisseldecoder. Bij gebrek aan goed begrijpen van het probleem. Daarnaast een handvol tweede hands wisselspoelen gekocht.

Hoe is dit draadje bij jou afgelopen.

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 dec 2020 :  13:42:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hidde,

Als eerste heb ik pulsduurbegrenzing in mijn wisseldecoders gebouwd. Als je het probleem niet bij de kop kunt vatten, dan maar bij de staart.
De wisseldecoders die ik gebruik zijn zelfgebouwde Edits wisseldecoders, of hierop gebaseerd. In het oude Edits boek stonden daar al schemaatjes voor in. Dan doet het er niet meer toe of het commando "einde bekrachtiging" wel of niet komt.
De doorgebrande spoelen van de aandrijvingen heb ik opnieuw gewikkeld, die doen het ook weer.

Verder was er nog een probleem met de Tams MC.
Als na het opheffen van een noodstop in Koploper, de wissels geïnitialiseerd werden gebeurde het een enkele keer dat een aantal wissels (altijd 4 van een decoder) zich niet meer lieten schakelen, niet met Koploper en ook niet op de Tams MC zelf.
Ik vermoed dat dat met de timing van de wissels en seinen in Koploper en op de Tams MC te maken heeft. Het komt er op neer dat je moet zorgen dat dat de timing in Koploper (pulsduur + pauze tussen de opdrachten) moet passen tussen de min. en max. tijden die op de Centrale ingesteld staan. Nadat ik dit beter ingesteld heb, heeft dit laatste probleem zich niet meer voorgedaan.
Of dit ook een rol gespeeld heeft bij het doorbranden van de wisselspoelen?, zou kunnen, ik kan dat niet hard maken.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 04 jan 2021 :  13:56:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Dank voor je antwoord.
Bij mij zijn het de iek MAD 4 wisseldecoders, verder zelfde verhaal. Beperken van de werkduur was ook mijn idee. De pulsduur door koploper heeft helaas geen enkele invloed op werkingsduur van de puls van de decoder. Alleen wat later of vroeger. Duur van de puls is hetzelfde.
Ik zal met Keesm overleggen of we deze afschakeling bij mij voor elkaar kunnen maken. Graag een schema om aan de slag te gaan.

Als de wissel spoelen te heet worden smelt ook het plastic van de spoel en de ijzeren glij-ijzers zitten klem. Weggooien is de enige mogelijkheid. Herwikkelen lijkt mij een illusie.

De wisselelectromagneet heb ik helaas ook in een paar wissels moeten isoleren met een tape. Als de wissel-electro-magneet te heet wordt, als de decoder geen bekrachtiging uit zet, zwelt het wikkelpakket en de stalen behuizing wordt tegen de middenrail plaat gedrukt. Dus kortsluiting in de wissel. Aarde tegen middenstroom.

Ook inwendig in de elektro magneet behuizing heb ik helaas wat tape moeten gebruiken om kortsluiting te voorkomen. Na het overbruggen de vaak kapotte eind afschakeling ligt er veel onafgeschermde verbinding in zicht.
Dit 3 rail perikel nu maar afsluiten.

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 04 jan 2021 :  20:32:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hidde,

Als jouw wisseldecoder de Motorola uitvoering (met programmeer schakelaars) van IEK is, zijn deze op de eindtransistoren gelijk aan de decoders die ik gebruik.
De pulsduurbegrenzing inbouwen in niet moeilijk.

Je soldeert de basisweerstand naar de transistor (die kleine zit tussen de MC145027 en de 4051) eruit.
Hiervoor in de plaats soldeer je een passende condensator 0,1uF.
Dan kras je het printspoor door wat loopt naar de basis van dezelfde transistor. Over deze onderbreking soldeer je een SMD weerstand van 100Kohm. Als laatste soldeer je een SMD van 220Kohm (100Kohm kan ook) tussen de pootjes van de basis en de emitter van weer dezelfde transistor.
De puls is nu zeer kort, maar lang genoeg om de wissels te schakelen of een ontkoppelrail te bedienen (wel koppelingen met voorontkoppeling gebruiken).
Wil je een langere puls, dan zal je een condensator met een grotere capaciteit moeten gebruiken.

Tot nu toe heb ik drie aandrijvingen, vier spoelen gerepareerd.
De plastic spoellichamen lopen ook vaak schade op, dat klopt.
Afhankelijk van de schade verstevig ik de met alleen secondelijm of met secondelijm en papier. Dat klemmen van het anker klopt ook, moet je uitvijlen tot het anker er weer heel soepel doorheen loopt.
En dan 400 wikkelingen wikkeldraad 0,15mm eromheen.
Ik had het wikkeldraad liggen. Ik dacht eens kijken of repareren lukt.
Het is wel monnikenwerk.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 07 jan 2021 :  09:56:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Geweldig.

Ga meteen met Keesm dit uitwerken. Hij heeft veel verstand van elektro problemen en met jou uitleg komen we er wel uit.

Jou oplossing gaat mij veel geld schelen.

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina