Auteur |
Onderwerp |
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 berichten |
Geplaatst - 30 jul 2007 : 22:59:02
|
Hallo,
Ik ben begonnen met het meten en invoeren van trein- en bloklengtes. (Treinlengte via rijwindow-rijgedrag-Trein lengte; Bloklengte via Aanvulling blokgegevens-Treinlengte maximaal)
Maar helaas...na het eerste vertrek van mijn Thalys (235cm.) wilde hij bij terugkomst niet meer terug in "zijn blok" van 250cm. met de mededeling, dat het blok te kort is. Pas als ik de bloklengte verhoog naar 405cm. (!!!) past 't weer. Die 405cm. wordt óók aangegeven achter de treinlengte in het rijwindow.
Ik ben begonnen met kopsporen ! De treinlengte vrij nauwkeurig gemeten en de bloklengte ruim genomen, waarbij ik ruim achter het wissel begin en ruim voor het stootblok eindig. Ik dacht aan een toevalstreffer, maar het probleem doet zich vaker voor; ook bij andere treinstellen en blokken.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik verkeerd doe of wat de relatie is tussen blok- en treinlengte. Het kan toch niet zo zijn, dat een blok 170cm. langer moet zijn dan de trein die normaal gesproken in zou moeten passen ?
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-DCC |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 31 jul 2007 : 06:59:42
|
Jo,
Die 405 cm die wordt aangegeven achter de treinlengte in het rijwindow is de lengte waarmee Koploper rekent.
De lengte van een thalys zal toch nooit wijzigen? Hier kan je dan beter de lengte vastleggen in onderhouden locomotieven ipv in het rijwindow. De lengte van een loc of bij treinstellen waarvan de lengte nooit wijzigt geeft je op in onderhouden locomotieven. De lengte in het rijwindow is de lengte van de wagons die achter de loc hangen. Het getal wat jij dus ziet in het rijwindow is de lengte uit onderhouden locomotieven plus de opgegeven lengte in het rijwindow.
Mvg, Paul. |
|
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 Posts |
Geplaatst - 31 jul 2007 : 13:50:46
|
Paul,
Wederom hartelijk dank voor de zeer snelle reaktie ! 't Was inderdaad zo, dat bij loc-eigenschappen ook nog een lengte stond ingevuld (van een vroeger experimentje) en dat was bijv. bij de Thalys nou net die 170cm. Jouw voorstel om bij een treinstel de lengte in te vullen als "locomotief-lengte" werkt fantastisch.
Als ik het goed begrepen heb geef je lengte van een "trekkende" locomotief op via "Onderhouden locomotieven" en de sleep wagons/rijtuigen erachter bij "Rijgedrag", of moet daar de loc-lengte "handmatig" worden bijgeteld ?
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-DCC |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 31 jul 2007 : 15:04:41
|
Hallo Jo,
Als jij een loc hebt van 20 cm en deze trekt een trein van 80 cm dan vul jij in: - onderhouden locomotieven 20 cm (lengte loc) - rijwindow 80cm en je ziet dan 100 cm totale lengte
Mvg, Paul. |
|
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 Posts |
Geplaatst - 31 jul 2007 : 15:27:50
|
Dankjewel !
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-DCC |
|
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 Posts |
Geplaatst - 01 aug 2007 : 01:13:49
|
Hallo Paul,
Met bovenstaande wetenschap werkt 't perfect ! Althans.....ik heb nu een ander probleempje: Hoe kiest een trein het spoor dat "het beste past" ? Dit vraag ik naar aanleiding van het volgende: (Als voorbeeld neem ik de Thalys, maar dat geldt eigenlijk voor elke trein en elk spoor.) - Ik heb 13 kopsporen van verschillende lengte - De Thalys past maar in één bepaald kopspoor - Ook een korter treinstel kan dat langste kopspoor bezetten ondanks beschikbaar zijn van kortere sporen - Aangezien er maar één "aanrij-spoor" is ontstaat er een trein-opstopping als de Thalys niet op "zijn thuis-spoor" terecht kan. - Pas als het andere treinstel (door handmatig ingrijpen gedwongen en versneld) weer vertrekt kan de Thalys thuiskomen en lost het file-probleem zich op.
Concrete vraag aan de experts : Is er een truukje om bovenstaande situatie te voorkomen ? D.w.z. kan ik voorkomen, dat een korte trein een véél te lang blok kiest terwijl er kortere sporen beschikbaar zijn ?
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-DCC |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 01 aug 2007 : 07:20:11
|
Jo,
Een volgende keer misschien even een nieuw draadje openen met een andere titel. Is voor de andere lezers dan later makkelijker terug te vinden.
Kan je op 1 manieren doen (beide in onderhouden blokken): - het laten kiezen op basis van volgorde dan dan dus beginnen met volgnummer 1 is het korste blok - het laten kiezen op basis van optimale lengte.
De tweede optie is eigenlijk meer bedoeld voor opstelsporen als er meerdere blokken achter elkaar liggen. Met de eerste optie moet het dus prima kunnen werken (denk ik).
Mvg, Paul. |
|
|
balthazor
Netherlands
117 Posts |
Geplaatst - 01 aug 2007 : 11:46:16
|
Paul, Jo,
Dit probleem heb ik ook al heel lang en toen ook dit advies gekregen (laten kiezen op basis van volgorde) maar het probleem dat ik heb is dat ik minder treinen heb dan opstelsporen (gebouwd op de toekomst) dus de Lange trein komt nooit in het lange blok en blijft dus rondjes rijden
Dus mijn advies is gebruik Laten kiezen op basis van optimale lengte. Dat werkt 90% van de keren goed (heel af en toe moet ik nog een een korte trein handmatig uit een lang blok halen)
M.v.G
Erik.
MBZE: Modelbaan Zonder Eind fleischmann/twincenter/koploper
|
|
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 Posts |
Geplaatst - 02 aug 2007 : 22:21:46
|
Paul, Erik,
Bij mij werkt het nu na uitvoer van jullie tips. Hartelijk dank !
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-DCC |
|
|
waal01
Netherlands
38 Posts |
Geplaatst - 03 aug 2007 : 17:34:16
|
het is eigenlijk erg simpel gewoon nadenken en de helpfile lezen
quote: Oorspronkelijk geplaatst door J.Heuschkiel
Paul, Erik,
Bij mij werkt het nu na uitvoer van jullie tips. Hartelijk dank !
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-DCC
|
Bewerkt door waal01 op 03 aug 2007 17:35:28 |
|
|
balthazor
Netherlands
117 Posts |
Geplaatst - 06 aug 2007 : 11:46:34
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door waal01
het is eigenlijk erg simpel gewoon nadenken en de helpfile lezen
Of hier vragen en dat heeft hij dus gedaan !
Erik.
MBZE: Modelbaan Zonder Eind fleischmann/twincenter/koploper
|
|
|
|
Onderwerp |
|