Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 185 / Bezoekers Vandaag: 9362
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Achteruit of vooruit naar een opstelspoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WillemvanOers

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 28 apr 2006 :  00:50:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WillemvanOers  Reageer met citaat
Beste mensen,

Hoe kan ik zorgen dat een geduwde trein naar een opstelspoor stopt op de eerste bezetmelder terwijl een getrokken trein moet stoppen op de tweede bezetmelder van dit opstelspoor.
Ik rij met reedcontakten dus geen constante bezetmelding.
Alvast bedankt.

Willem van Oers

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 apr 2006 :  06:51:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Willem,

Bij mijn weten is dit niet met Koploper te realiseren. Misschien dat er gebruikers zijn die iets subliems hebben verzonnen om dit toch werkend te krijgen. Daar moet je maar op hopen.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Kooiman

45 Posts

Geplaatst - 28 apr 2006 :  09:33:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Willem,

In Koploper weet ik dat ook niet. Het voordeel van reedcontacten is dat je ze in kombinatie met de magneetjes plaatsgebonden kunt maken. Zeker als je HO rijdt. Ook met meerdere reedconten in serie zijn "speciale opdrachten" te verwezenlijken.
met vriendelijke groet,
Henk

Bewerkt door Henk Kooiman op 28 apr 2006 09:34:53
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 28 apr 2006 :  14:04:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Willem,

Als je zoiets wil bereiken dan moet de trukendoos wel heel ver open.

In het verleden heb ik, terwijl dit in Koploper regulier nog niet mogelijk was, het toch voor elkaar gekregen om alternatieve stopplaatsen te maken voor diverse treinlengtes of types.

Je zou dit ook kunnen proberen en het werkt op een wel heel speciale manier.

Stel het opstelspoor is blok 12 en je komt vanuit blok 11 dan moet je in Koploper een tweede blok aanmaken die bestaat niet in werkelijkheid alleen in Koploper.
Dit blok, laten we hem blok 13 noemen, krijgt als stopplaats de tweede melder.

Vanuit blok 11 kan je rijden naar blok 12 en blok 13. Je moet er dan voor zorgen dat blok 12 een deadlock krijgt als blok 13 bezet is en uiteraard blok 13 een deadlock als blok 12 bezet is, anders kan een 2e trein op het zelfde spoor rijden.

Het ene type trein krijgt in de variabele routes een verbod op blok 12 en de andere op blok 13.

Het enige wat beslist niet kan is seinen plaatsen in dit blok want een sein kan niet gekoppeld worden aan blok 12 en blok 13.

Het principe is dat blok 12 en blok 13 in werkelijkheid hetzelfde blok is maar dat hoeft Koploper niet te weten voor hem zijn het 2 aparte blokken.


Mvtgr,

Wim Romijn.
Schaal H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

Marc

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 28 apr 2006 :  14:22:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Willem,

Waarom maak je onder het laatste rijtuig niet een mageetje. Dan stopt de trein altijd op de tweedemelder ongeacht of deze geduwt of getrokken wordt.

Groeten,

Marc Konings
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 28 apr 2006 :  14:59:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Marc,

Ik neem aan dat er onder elke geduwde trein een magneetje aan beide zijde van de trein zal zitten.

Doe je dat niet dan zal een geduwde trein in elk blok nooit op de stopmelder stoppen, ook niet bij een sein.

Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als er in een blok een getrokken trein voor een sein stilstaat en de achterop komende trein een geduwde is, deze zal dan namelijk ver voorbij zijn stopsectie stoppen en dat zal in 99% van de gevallen eerder zijn want dan staat hij namelijk tegen zijn voorganger aan. Die ene procent heb je als ze beide kort genoeg zijn dat het past.

Mvtgr,

Wim Romijn.
Schaal H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

Marc

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 28 apr 2006 :  15:18:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Je hebt helemaal gelijk. Mijn post draagt niet echt bij aan een oplossing.

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 28 apr 2006 :  15:40:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Marc,

Dat weet je nooit of het niet bijdraagt elke opmerking is welkom want dat zet mensen aan het denken en wie weet komt daar iets goeds uit.

Mvtgr,

Wim Romijn.
Schaal H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

willem22

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 28 apr 2006 :  21:49:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van willem22  Reageer met citaat
willem,

Het lijkt mij dat met een lichtsluis aan het einde van het opstelspoor dat dit moet gaan werken.
het maakt dan niet uit of het een geduwde eenheid is of een getrokken.
Deze sluis moet dan als bezetmelder gaan werken.

Wil.
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Kooiman

45 Posts

Geplaatst - 28 apr 2006 :  23:22:47  Toon profiel  Reageer met citaat
,
quote:
Originally posted by WillemvanOers

Beste mensen,

Hoe kan ik zorgen dat een geduwde trein naar een opstelspoor stopt op de eerste bezetmelder terwijl een getrokken trein moet stoppen op de tweede bezetmelder van dit opstelspoor.
Ik rij met reedcontakten dus geen constante bezetmelding.
Alvast bedankt.

Willem van Oers



Dag Willem,

Heb je het over een trek/duwtrein die als zodanig in koploper staat aangevinkt of is het een "gewone" trein die je alleen wilt wegzetten op een opstelspoor en daarbij achteruit rijdt?

Gezien de vraag krijg ik het vermoeden dat het laatste het probleem is. Zo ja lijkt mij de oplossing van Marc afdoende. Dan is het stoppen op de eerste bezetmelder helemaal niet meer nodig.

Wil je echt de trein richtingsafhankelijk verschillende opdrachten laten uitvoeren lijkt mij het plaatsen van een reedcontact aan een zijde van het spoor de oplossing. Doe dit dan wel (net) na de eerste bezetmelder. Koppel vervolgens, electrisch gezien, dit contact aan de 2de bezetmelder. Plaats dan natuurlijk ook een nog magneetje aan een kant onder de trein.

Nu zal, als de lok duwt de eerste bezetmelder bekrachtigd worden (middels het "gewone" contact). Bijna gelijk op de zelfde plaats wordt doordat de "zijkant magneet" het "zijkant contact" bekrachtigd de 2de bezetmelder worden geactiveerd.

Rijdt de trein nu andersom gebeurt er niets omdat de "zijkant magneet" aan de andere kant van de rails zit tov het "zijkant reedcontact"

mvg
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

WillemvanOers

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 29 apr 2006 :  00:13:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WillemvanOers  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Bedankt voor het meedenken over mijn onderwerp.
Voor de lichtsluisjes voel ik wel wat. Ik ga eens kijken wat in de praktijk mogelijk is.
Wil? Heb jij hier toevallig ervaring en of schema's van?
Ik laat mijn ervaringen nog weten.
Groet,

Willem van Oers
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 29 apr 2006 :  09:10:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Willem,

Een ding begrijpen wij eigenlijk nog niet waarom zit er verschil tussen een getrokken en geduwde trein.

Als mijns inziens de lichtsluisjes gaan werken dan heb ik toch het gevoel dat dit hetzelfde is als Marc opmerkte gewoon een magneetje aan voor- en achterzijde van de trein. Wat je overigens altijd bij geduwde treinen moet doen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
Schaal H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 29 apr 2006 :  10:31:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Willem,

Kan je niet gebruik maken van de optie aantal cm's door rijden?
Dan kan je misschien gebruik maken van een bezetmelder. Het aantal cm's door rijden is verschillend in te stellen voor vooruit en achteruit rijden.
Ben ook wel nieuwsgierig waarom er verschil is in geduwd en getrokken. Mijn eerste gedachte ging uit aan een getrokken trein die of vooruit of achteruit binnen komt maar geen trek duw is
heeft dit te maken met omlopen van de lok. (of zit ik er ver naast)

Vriendelijke groeten Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 29 apr 2006 10:32:46
Ga naar bovenaan de pagina

WillemvanOers

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 30 apr 2006 :  13:16:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WillemvanOers  Reageer met citaat
Beste koplopers,

Natuurlijk zal het met een magneet onder de laatste wagon ook werken.
Alleen lijkt mij dit minder practisch i.v.m. wisselende samenstelling van de treinen.
Ik zal eens gaan kijken wat het leukste werkt.
Groet,

Willem van Oers
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 30 apr 2006 :  15:18:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Willem,

Als de samenstelling regelmatig wisselt kan je het beste onder alle wagons een magneet plakken, ben je voor eens en altijd van het probleem verlost.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina