Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 598 / Bezoekers Vandaag: 9517
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Schaduwstation besturen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Molly63

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 23 mrt 2019 :  16:37:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben al een ruime tijd bezig met mijn baan.
Heb Märklin m rail en mijn schaduwstation is analoog.
Nu wil ik mijn schaduwstation ook via koploper gaan besturen,hoe kan ik dit het beste doen.
De rest van de baan heb ik wel bezetmelders geplaatst van rosoft en die gaat via stroomdetectie.
Ik bestuur de treinen nu met de ecos 50200.
Is het beste dat ik in het schaduwstation ook bezetmelders plaats?

Bonaza

Belgium
716 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2019 :  17:08:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerrie,

Als je alles via koploper wil besturen zal je inderdaad in je schaduwstation ook bezetmelder moeten plaatsen. Eigenlijk gewoon de rest van de baan uitbreiden.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Molly63

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2019 :  09:55:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Marcel,
Eigenlijk dacht ik dat al maar misschien was er nog een andere oplossing.
Gelukkig kan ik goed bij mijn schaduwstation,s .
Weer een leuke klus erbij.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2019 :  14:06:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerrie

Er zijn verschillende opties om je schaduwstation vorm te geven.

1
Je kan ze als gewone sporen aanmaken met de optie van opstelspoor bij blokeigenschappen, dan moet ieder blok 2 bezetmelders hebben namelijk een aankomst-, en een stopmelder.

2
Je kan er ook een blokgroep van maken waardoor je meer sturing aan je schaduwstation kan geven zoals b.v. fifo, dus op volgorde in en uitrijden en nog meer mogenlijkheden die met een blokgroep gerealiseerd kunnen worden, hierbij zijn maar 2 bezetmelders nodig n.m. voor het in en uitrijden. deze kunnen dan geplaats worden in de in en uitgaande wisselstraten.

3
Als je lange sporen in je schaduwstation heb kan je ook keizen voor dynamischeblokken zodat er 2 treinen op iederspoor achter elkaar kunnen staan, koploper regeld dan wel welke trein waar achter past i.v.m. de lengte ook hier maar 2 bezetmelders nodig voor het in en uitrijden dit moeten dan wel lichtsluizen zijn

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

Molly63

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2019 :  15:06:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel piet,

Mijn sporen zijn niet zo lang dat er 2 treinen kunnen staan.
Ik heb 2 schaduwstation,s zal de eerste eens onderhanden nemen.
Het grote probleem nu is dat die Schakelrail niet altijd goed werkt, daarom wil ik het schaduwstation ook besturen via koploper.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2019 :  20:54:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerrie

Dan zou ik gaan voor de optie met een blokgroep, als melders kan je dan een lichtsluis gebruiken dan hoef je niets aaan je sporen te doen en ze werken altijd

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2019 :  21:23:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Gerrie,
Ik zou gaan voor een blokgroep (optie 2 van Piet Rehorst).
Of je nou lange of korte sporen hebt (Optie 3 van Piet), 2 hele korten, bijv railbus en losse lok, kan je nog steeds erin zetten. Voor de hardware maakt dat trouwens geen moer uit, het dynamisch blok wordt alleen in Koploper aangemaakt, niet op de baan.

Als je schaduwstation geen visuele belangen heeft (dus uit't zicht van je scenery), zijn 2 lichtsluisjes als melder het handigste. Heb je geen problemen met schakelrails en meteen volledige detectie. Je hoeft ook niets in/aan de rails te doen, uitsluitend ledje en ontvanger ernaast plaatsen.

Ik heb zelf m'n eigen lichtsluisjes gemaakt, maar er is ook een nederlands product te koop: http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm Lees even goed door, waarschijnlijk als Märklin rijder kan je het relais en de diode laten vervallen (laatste plaatje op de site).
(Op verzoek neem ik de moeite van de mijne een foto en schema op te sturen, nu niet bij de hand, maar dat moet je dan zelf opbouwen, geen print beschikbaar)

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 24 mrt 2019 21:24:42
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2019 :  17:09:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerrie

Als je gebruik gaat maken van lichtsluizen en je plaatst ze zoals in het handboek omschreven onder een hoek van 45 graden dan verlies je veel raillengte, zoals ik begrepen heb, in je niet al te lange opstelsporen.

Om de volle lengte van de sporen te gebruiken kun je ze ook gewoon haaks op de rails plaatsen zoals op bijgaande foto's.
Je moet dan twee lichtsluizen naast elkaar plaatsen met ongeveer 4 a 5 cm. tussen ruimte en deze in serie schakelen om te voorkomen dat de bezetmelder vrij gegeven wordt als de infrarood straal tussen twee wagons doorschijnt, de melder wordt pas vrij gegeven als alle bij de lichtsluizen vrij zijn.

De witte opstaande vlakjes die je ziet zijn nodig om te voorkomen dat de lichtsluizen elkaar beinvloeden

Download Attachment: DSC02339.JPG
1379,26 KB

Download Attachment: DSC02338.JPG
1426,63 KB

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2019 :  21:10:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst

Gerrie
Om de volle lengte van de sporen te gebruiken kun je ze ook gewoon haaks op de rails plaatsen zoals op bijgaande foto's.
Je moet dan twee lichtsluizen naast elkaar plaatsen met ongeveer 4 a 5 cm. tussen ruimte en deze in serie schakelen om te voorkomen d



Beste Piet en Gerrie,
Ik heb NOOIT problemen op m'n lichtsluizen, ondanks dat ik er maar één aan beide einden heb, onder een hoek van hooguit 15°, ingegeven door de wisselstraat zelf (sommige sporen zijn gewoon langer dan anderen, afhankelijk of je een wisselladder of een kerstboom hebt)
Onder instellingen per database, Algemeen-2, heb ik voor vrijgave bezetmelder 500ms staan. Blijkbaar rijdt er geen enkele trein zo langzaam doorheen, dat ik meer dan een halve seconde ertussendoor kijk.
Het helpt natuurlijk ook, dat ik de lichtsluis precies op bufferhoogte heb staan. Er zitten 4 sporen tussen, zo'n 25 cm tussen zender (IR-led) en ontvanger. Bijgaand m'n zelfgemaakte schema, in ieder geval getest top op 30cm afstand, en dat is dan niet synchroon pulsend. (Zoals die van Huib Maaskant met de IS417F op ongeveer 5kHz wel is, dat vergroot het nuttig bereik en spaart energie)



Download Attachment: Infrared_gate_30cm_range.pdf
195,51 KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2019 :  22:02:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees

Ik rij tegenwoordig spoor-N en daar is de bufferbalk niet groot genoeg om de lichtstraal te onderbreken, en de afstand van de lichtsluis is bij mij 65 cm. waardoor deze elkaar wel beinvloeden

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2019 :  22:33:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst

de afstand van de lichtsluis is bij mij 65 cm.

Bedoel je daarmee van begin tot einde spoor of heb je zo'n 10 sporen naast elkaar liggen?

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2019 :  23:08:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees

Ik heb over de afstand tussen zender en ontvanger, de lichtsluis overbrugt 15 sporen

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2019 :  21:10:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Piet,

In dat geval zou ik:
  • Òf 2 lichtsluizen achter elkaar, op dezelfde bezetmelder aangesloten (dus 1 van spoor 1-7 en en van 8-15), en dat aan beide kanten van het schaduwstation
  • òf een bezetmelder op binnenkomende en een op uitgaande wisselstraat. De hele wisselstraat isoleren van de opstelblokken, en de meting op de wisselstraat gebruiken als randmelders voor de schaduwsporen

Wat betreft Koploper verandert er niks. Je krijgt 15 schaduwsporen, die je zonder extra hardware ook kan konfigureren als 30 dynamische blokken.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

Molly63

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2019 :  16:39:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank allemaal zal mij eens verdiepen in die lichtsluizen.
Als ik dat wil toepassen moet ik dan elk spoor z,n lichtsluis plaatsen.
Mijn schaduwstation,s bestaan uit 4 sporen van ongeveer 1'50 meter lang.
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2019 :  20:38:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Molly63

H
Als ik dat wil toepassen moet ik dan elk spoor z,n lichtsluis plaatsen.

De lichtsluizen heb je alleen nodig:
  • Één aan het begin van je schaduwstation
  • Één aan het einde van je schaduwstation
  • De lichtsluizen plaats je over de hele breedte van je schaduw, dus over 4 sporen heen.
    In lengterichting: zo plaatsen, dat als de lichtsluis vrij is, alle treinen ook ver genoeg van je wissel staan (schaal afhankelijk minstens 5-15cm van het hartstuk)

Let wèl op als je bijna haaks op de rails staat (hangt o.a. van je wisselstraat af): Òf toch 2 sluisjes per kant, zoals Piet, òf voldoende tijd voor vrijgave bezetmelder instellen.
Hier een foto van mijn oplossing (met eigen schakeling, H0):


Met 2 lichtsluizen "bedien" ik 4 sporen, die aangemaakt zijn als 8 dynamische blokken.
Werkt als een trein!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 30 mrt 2019 20:57:22
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2019 :  20:48:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst

De witte opstaande vlakjes die je ziet zijn nodig om te voorkomen dat de lichtsluizen elkaar beinvloeden



Beste Piet, puur mathematisch bekeken is één wit vlakje in het midden voldoende om gekruiste beïnvloeding te voorkomen.
Is die hele rij vlakjes empirisch uitgevonden, zit er een theorie achter of zomaar toevallig een beetje overkill gebouwd?

Groeten,
Kees



Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2019 :  12:58:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees

Je heb helemaal gelijk dat 1 vlakje in het midden voldoende zou moeten zijn, en zo had ik het in eerste instantie ook zo.
Maar om een of andere voor mij onduidelijke reden bleven de lichtsluizen elkaar beinvloeden, dit was over toen ik meerdere vlakjes had geplaatst zo als het nu is.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2019 :  14:40:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst

om een of andere voor mij onduidelijke reden bleven de lichtsluizen elkaar beinvloeden


Dat is het deels leuke en deels ergelijke aan deze hobby: Je weet niet altijd waar het probleem vandaan komt, en toch is het meestal op te lossen!
Het zal wel met reflecties (bodemplaat, zijkanten van rails?) te maken hebben gehad.


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 31 mrt 2019 14:42:17
Ga naar bovenaan de pagina

Molly63

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2019 :  16:33:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees, hartelijk dank voor deze perfect uitleg met foto.
Maar nog 1 vraag,de wissels worden nu geschakeld via de Schakelrail.
Misschien een domme vraag maar,
Moet ik deze nu laten schakelen via de schakeldrecorder.
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 01 apr 2019 :  15:58:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Molly63

Moet ik deze nu laten schakelen via de schakeldecorder.


Hoi Gerrie,
Domme vragen bestaan niet!
Je bedoelt waarschijnlijk de uitgaande wissels, want binnenkomst moet natuurlijk wel gekozen worden?
Uitgaande wissels kan je automatisch laten schakelen of openrijden.
In Koploper wel netjes tekenen en de wisselstraat laten bewegen, maar als ze opengereden kunnen worden (mechanisch of geschakeld), dan gewoon het wisseladres op nul laten staan.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina