Auteur |
Onderwerp |
|
PeterNS
Netherlands
14 berichten |
Geplaatst - 23 dec 2018 : 16:35:23
|
Goedemiddag,
Ik ben een baan aan het bouwen van Fleischmann profirails heb de Intellibox als centrale en wil Koploper als besturingsprogramma installeren. Nu zit ik in dubio om de blokken of te voorzien van een inrijsectie, ongedetecteerd stuk en dan de stopsectie of 1 lange inrijsectie en daar aan gekoppeld de stopsectie dus zonder het ongedectecteerde stuk. Volgens mij stoppen de treinen dan natuurlijker aangezien deze op het ongedetecteerde gedeelte kruipend naar de stopsectie rijden ten minste dat is wat ik denk.
Ik zal het met een voorbeeld uitleggen stel het blok is 2 meter de inrijsectie is 20 cm en de stopsectie is ook 20cm dan is het ongedetecteerde gedeelte 160cm gaat de trein dan over die 160cm kruipend naar de stopsectie?
Peter Hoen |
Bewerkt door PeterNS op 23 dec 2018 16:50:04 |
|
Wim Ros
Netherlands
6227 Posts |
Geplaatst - 23 dec 2018 : 17:09:38
|
De proef is in de pudding.
Als je met geijkte snelheden werkt, wat wel een must is voor een mooi rijgedrag, kun je gewoon met 2 secties werken en een ongedetecteerde middensectie. In het leren remmen proces kun je opgegeven 'zo laat mogelijk remmen' en als je dat leren remmen proces zijn gang laat gaan zal je verbaasd zijn hoe mooi je treinen zullen stoppen en afremmen. Gewoon een testbaantje maken en niet alles theoretisch bedenken zoals jij verzint hoe het zou kunnen werken. Als je een ongedecteerde middensecties gebruikt en je rijdt met stroomdetectie, sluit dan wel alle middensecties aan via een diodeschakeling,anders gaan de bezetmelders niet op de juiste manier werken.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
PeterNS
Netherlands
14 Posts |
Geplaatst - 23 dec 2018 : 17:34:02
|
Wim,
Hartstikke bedankt voor je snelle reactie, dan doe ik het met de ongedetecteerde middensectie ik wist van de diodeschakeling maar bedankt voor je tip. Wel zal ik langs het station 3 secties maken om korte treinen ook netjes langs het station te kunnen laten stoppen
Peter Hoen |
Bewerkt door PeterNS op 23 dec 2018 17:34:56 |
|
|
phdirk
Netherlands
2525 Posts |
Geplaatst - 23 dec 2018 : 22:33:43
|
Hallo Peter,
Ter aanvulling op wat Wim heeft gezegd nog wat empirische resultaten. Ik rij eigenlijk altijd met niet gedetecteerde stukken in mijn lange blokken. Dat gaat prima. De treinen rijden erg mooi, ook als ze (nog) niet geijkte snelheden hebben. Ik gebruik wel de diodeschakeling voor de niet gedetecteerde stukken.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
prehorst
Netherlands
600 Posts |
Geplaatst - 24 dec 2018 : 15:25:01
|
Hallo peter.
Je kan ook de aankomstmelder en het middenstuk koppelen dan hou je toch twee melders per blok en is je hele blok gedetecteerd. Zoals te zien op pagina 77 van de handleiding, alleen bij blokken die in twee richtingen bereden worden zal je dan drie melders moeten gebruiken.
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.3 )
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6227 Posts |
Geplaatst - 24 dec 2018 : 17:08:27
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door prehorst [br alleen bij blokken die in twee richtingen bereden worden zal je dan drie melders moeten gebruiken.
Nee, echt niet dat kan gewoon met 2 melders. En je kunt eventueel van het midden stuk een virtuele melder maken.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
|
Onderwerp |
|