Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 150 / Bezoekers Vandaag: 355
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 doorrijden in cm
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 27 dec 2017 :  22:23:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Tja, het is gewoon goed Nederlands en ik schrijf geen onmogelijk lange zinnen. Maar als je denkt dat het zo wat leesbaarder wordt .... voilà:

Goedenavond.
Ik heb een bergspoor dat bestaat uit drie delen: aan ieder einde een stopsectie met één fysiek bezetmeldpunt en een tussenliggende "vrije baan".
Om toch volgens het principe van Koploper te kunnen rijden heb ik aan iedere kant een virtueel bezetmeldpunt toegevoegd.
Vooral "boven" op de berg kwam ik niet zo goed uit met het tandradspoor waardoor de isolatie tussen vrije baan en stopsectie een stukje vóór het station ligt. Ik dacht dit te kunnen oplossen door in aanvullende blokgegevens op te geven dat de loc nog ca 12 cm moet doorrijden.
Uit de logging blijkt dat de opdracht wel bij de loc binnenkomt maar dan gebeurt er iets vreemds. De loc rijdt een heel klein stukje door en dan staat er achtereenvolgens: Loc 5 zal 12 cm doorrijden, Loc 5 is reeds 0,38 cm doorgereden, Loc 5 doorgereden 0,38+18,63=19,01. Het is voor mij volkomen adacadabra.
Herkent iemand deze mededelingen en wat zou ik er aan kunnen doen? Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*

Download Attachment: IMG_20171227_161306691_HDR.jpg
80,12 KB

Bewerkt door janspoor op 28 dec 2017 11:02:56

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 dec 2017 :  22:55:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Oja, nog vergeten: de database. Het gaat om de blokken 31 en 32.

Download Attachment: blokken-117.zip
45,3 KB

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 28 dec 2017 :  10:09:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Kan je ons een plezier doen en een wat duidelijker bericht plaatsen.
Alles maar achter elkaar dor blijven typen maakt het knap lastig om te lezen.
Of en toe een nieuwe regel en/of alinea maakt het zoveel leesbaarder.

quote:
Ik heb geprobeerd een schermafdruk van de logging mee te sturen maar ik krijg steeds te zien dat er sprake zou zijn van een Invalid String, terwijl het een JPG bestand is van 80 kb, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Herkent iemand deze mededelingen en wat zou ik er aan kunnen doen?

Waarschijnlijk heb je een spatie in de bestandsnaam staan. Haal die maar weg en dan zal het wel lukken.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 28 dec 2017 :  15:08:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Na 200cm rijden en bezetmelders zijn bij testen zonder baan natuurlijk niet helemaal echt.
Hoe ziet dit er in het echt uit, als je de logging een beetje uitbreidt? Hier lijkt het erop dat er veel te snel op de stopmelder wordt ingereden, maar ja, dat is testen hè.

Zonder echt een expert te zijn hierin, misschien het virtuele bezetpunt eerder brengen? Maar eerst maar eens een uitgebreidere logging, zodat ook treinsnelheden gevolgd kunnen worden, bijv:







Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 28 dec 2017 :  16:31:54  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, goed idee, ga ik doen. Ik kom erop terug. Bedankt zover. Gr Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 dec 2017 :  17:25:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Je baan plan heeft hier een poos staan te draaien.

Loc 5 komt steeds veel te hard op de stopmelder aan.
Onder treintypes zou je de gemiddelde en minimum snelheid eens kunnen halveren.
De massa simulatie staat ook veel te hoog.
Verder zou je bij onderhouden blokken de virtuele melder (waarde in cm naar beneden) wat naar voren kunnen halen, zodat het remmen vroeger start.
Koploper kan leren remmen, maar je kunt niet zomaar alles invullen, dan werkt het niet.
Dan nog bij onderhouden locomotieven, waarom staat bij de stamgegevens de minimumsnelheid op 8? Hoe ijk jij? Of dit invloed heeft weet ik zo niet, maar het komt me een beetje vreemd over.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 28 dec 2017 :  19:23:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Je baan plan heeft hier een poos staan te draaien.
...
Loc 5 komt steeds veel te hard op de stopmelder aan.
...
Verder zou je bij onderhouden blokken de virtuele melder (waarde in cm naar beneden) wat naar voren kunnen halen, zodat het remmen vroeger start.
...
Dan nog bij onderhouden locomotieven, waarom staat bij de stamgegevens de minimumsnelheid op 8? Hoe ijk jij?



Dezelfde gedachten probeerde ik onder woorden te brengen.

Minimumsnelheid 8 betekent waarschijnlijk, dat de minimumstappen 1-7 de loc niet in beweging krijgen.
Janspoor zou een mooiere afremmen krijgen als hij CV2 verhoogt, zodat de loc al op stap 1 langzaam rijdt.
Maar in principe kan Koploper hier wel mee overweg, dat is het probleem niet.
Wel een probleem zijn een veel te kort afremstuk, te hoge snelheid bij binnenkomen enz.


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 28 dec 2017 :  19:34:13  Toon profiel  Reageer met citaat
P.S. de tandrad loc heeft een max snelheid van 85km/h, maar is van treintype "personen lokaal" dat een maximum van 35km/h heeft.
Daarom worden nu van de 28 DCC stappen alleen 8 t/m 16 oftewel 9 stuks gebruikt. Dat kan veel mooier.

CV3 en CV4 mogen niet te hoog staan, probeer tussen 1 en 3, het is alleen voor het uitvlakken van de decoder, het echte remmen doet Koploper wel.

De topsnelheid van het voorbeeld LAG 2-3 „Pauline“ en „Hermine“ is 50 km/h.
Ik zou dus eerst CV5 aanpassen op 50km/h bij dekoderstap 28, dan CV2 voor netaan wegrijden op stap 1, en dan CV6 voor ongeveer 25-30km/h voor stap 14.
Dan opnieuw snelheid ijken (voor een bergbaan natuurlijk gemiddelde voor/achter (=op/neer) of zelfs voor en achter apart (Algemeen-Instellingen database-Snelheid-Manier van meten).

Dan is de lok rustig en preciezer te besturen. Met een kortere rijweg naar de virtuele melder en lagere massasimulatie (bijv 6&4 sec) moet dat zat ruimte geven voor mooi remmen, dé voorwaarde voor netjes doorrijden in cm.

Succes!


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 28 dec 2017 19:46:27
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 28 dec 2017 :  21:47:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank jullie allen voor de suggesties. Daar heb ik iets aan. Ik ga dit weekend meteen aan de slag en kom er dan graag op terug, hopelijk met goede resultaten. Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 dec 2017 :  17:21:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Het ijken van een locomotief blijft toch soms een lastige aangelegenheid. Zo heb ik nu bv van deze tandradloc CV2 op 20 gezet, waardoor hij in stap 1 in ieder geval rijdt.
Ook heb ik de maximum snelheid bepaald (50km/u) en CV5 navenant aangepast. CV6 heb ik op 1/3 van CV5 gezet.
Maar bij het ijken zal de loc nog steeds niet alle decoderstappen gebruiken.
Meestal begin ik van boven af, dus vanaf stap 28 en laat dan doorgaan tot ca 20 km/u. Daarna doe ik voor de overblijvende decoderstappen steeds 1 meting per keer totdat de loc echt niet meer vooruit te branden is.
Hoewel ik dmv het zetten van CV2 heb vastgesteld dat de loc rijdt in decoderstap 1, zal hij deze bij het ijken op bovenstaande manier nooit bereiken.
Ik heb meer locs waarbij dat het geval is. Ligt het misschien aan het soort decoder?
Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 30 dec 2017 :  18:58:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

CV 2 op 20 is wel heel erg hoog. Dat roept de vraag op: Zit er wel een decoder in met cruise-control/lastregeling. Als dit wel zo is, valt er dan aan de afstellingen nog wat te verbeteren. Koploper is de laatste schakel, dan moet alles wat daarvoor al van belang is, eerst goed werken. Dus wat dat betreft ben je op de goede weg door je eerst met de rijeigenschappen van de loc bezig te houden.

Het ijken duurt wel lang op die lage snelheid stappen, ik loop er meestal bij weg en ga dan af en toe eens kijken of allemaal lukt daarboven.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 30 dec 2017 :  20:43:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Het ijken duurt wel lang op die lage snelheid stappen, ik loop er meestal bij weg en ga dan af en toe eens kijken of allemaal lukt daarboven.


Zo doe ik dat ook, met resultaat dat na 15 minuten alles goed op snelheidsstap 10 (met nog 30 minuten te gaan), 1 minuut nadat ik wegliep, de boel in de soep loopt. Vieze rails bijv, die snel wel gaat, langzaam niet.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 dec 2017 :  21:33:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat jij schreef, Jan H., is precies hetgeen ik me ook al afvroeg mbt cruise control/lastregeling. Het is een locje van Fleischmann met van de fabriek af ingebouwde (Fleischmann) decoder. Uit de handleiding maak ik hieromtrent niet zoveel op. Ik heb me afgevraagd of het ijken wellicht beter gaat als ik niet werk met CV2-5-6, maar met CV67-94 of zou dat niks uitmaken?

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 30 dec 2017 :  22:41:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Als je de loc laat rijden en je remt hem iets met de hand af, dan moet hij meteen beginnen te duwen. Zo niet, dan heeft hij geen of geen goed werkende lastregeling. Koploper is ook duidelijk over snelheid ijken. Uit de help: Deze optie moet je zeker niet gebruiken als de loc-decoder geen cruise-control heeft.

Dan blijft rijden volgens decoderstappen over.

En dan moet je bij de virtuele bezetmeldpunten volgens tijd gaan rijden.

Als het een beetje een prutdecoder is zou er niet teveel tijd aanbesteden, het resultaat blijft dan toch tegenvallen ondanks eindeloos testen. Gun de loc een goede decoder en jezelf de lol ervan.

@Kees,
Dat risico loop je dan.

Groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 dec 2017 :  23:13:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Zojuist nogmaals geijkt, maar wat ik ook doe, meer dan maximaal 14 decoderstappen "pakt" hij niet.
Ik heb CV2 teruggebracht naar 15. Dan rijdt de loc nog net.
De maximum snelheid staat nu op 40 en als ik dan van stap 28 naar beneden ijk, kom ik op stap 14 uit als minimum.
Ik heb ook nog geprobeerd te ijken vanaf decoderstap 1 maar dan krijg ik bij de eerste 12 stappen constant dezelfde uitkomst. Raar maar waar.
Ik ga nu eens kijken wat koploper met die ijking op 14 stappen gaat doen vwb het oorspronkelijk probleem: doorrijden in cm.
Wordt vervolgd. Vr groet en prettige jaarwisseling, Jan

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 dec 2017 :  23:15:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Als je de loc laat rijden en je remt hem iets met de hand af, dan moet hij meteen beginnen te duwen. Zo niet, dan heeft hij geen of geen goed werkende lastregeling. Koploper is ook duidelijk over snelheid ijken. Uit de help: Deze optie moet je zeker niet gebruiken als de loc-decoder geen cruise-control heeft.

Dit ga ik ook nog uitproberen. Nu genoeg voor vandaag. Gr Jan

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 dec 2017 :  23:17:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Als je de loc laat rijden en je remt hem iets met de hand af, dan moet hij meteen beginnen te duwen. Zo niet, dan heeft hij geen of geen goed werkende lastregeling. Koploper is ook duidelijk over snelheid ijken. Uit de help: Deze optie moet je zeker niet gebruiken als de loc-decoder geen cruise-control heeft.


Foutje, sorry

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 31 dec 2017 :  00:48:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door janspoor

De maximum snelheid staat nu op 40 en als ik dan van stap 28 naar beneden ijk, kom ik op stap 14 uit als minimum.
Ik heb ook nog geprobeerd te ijken vanaf decoderstap 1 maar dan krijg ik bij de eerste 12 stappen constant dezelfde uitkomst.



Jan,
Bij ijken naar beneden ga ik tot 5 km/h. Anders stopt'ie al eerder. Bij jou stond die op 20 km/h.




Maar als je bij ijken van 1 naar boven 14 keer dezelfde krijgt, zou ik het in de motorregeling zoeken.
Ik heb met iets dergelijks gestoeid, bij mij was de topsnelheid niet te regelen, zoals bij jou de miminum snelheid.
Dat zit hem niet in de snelheidstabel CV67..94 maar in de regelfrequentie, pulslengte enz.
Zie het draadje (CV's kunnen per merk verschillen, mijn oplossing in het laatste bericht):
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?whichpage=1&TOPIC_ID=5759#37683


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 31 dec 2017 00:53:18
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 dec 2017 :  10:24:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Loc 5 zal 12 cm doorrijden,
Loc 5 is reeds 0,38 cm doorgereden,
Loc 5 doorgereden 0,38+18,63=19,01.
Het is voor mij volkomen adacadabra.

Volgens mij had niemand hier op gereageerd. De eerste regel is duidelijk neem ik aan.
De tweede regel komt regelmatig om te laten zien dat koploper aan het rekenen is
De derde regel laat het resultaat zien. Het eerste getal is de afstand die sinds het begin van de meting is afgelegd. Het tweede getal 18,63 is de afstand die de trein nog zal afleggen tijdens het remmen. Je rijdt dus te hard bij het aankomen van de stopsectie om de gevraagde 12 cm door te rijden.

Bewerkt door PaHaSOFT op 31 dec 2017 10:26:09
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 31 dec 2017 :  10:40:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel, Kees en Paul, voor jullie reacties.
Ik ga jouw draadje bestuderen, Kees. Bedankt voor de tip.

Inderdaad Paul, niemand had nog gereageerd op de door mij als adacadabra aangegeven logging. Dank voor je antwoord.
Zoals anderen al aangaven zal ik het in eerste instantie gaan zoeken in het feit dat de loc kennelijk te snel op de stopmelder aankomt. Zoals je hierboven al zag ben ik druk bezig te proberen de loc te her-ijken, maar de decoder is kennelijk te simpel. Ik ga ermee verder en blijf enthousiast!!
Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 31 dec 2017 :  14:21:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Paul voor deze heldere uitleg. Ook ik heb mij vaak afgevraagd wat deze gegevens precies betekende maar omdat het werkte zoals ik wilde er verder niets mee gedaan.
In ieder geval een zeer voorspoedig 2018 toegewenst.

Pecro
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 01 jan 2018 :  22:16:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Inmiddels ben ik ertoe overgegaan om met deze tandradloc in decoderstappen te gaan rijden. De decoder in deze loc kent geen cruise control, dus vandaar.

Van de 28 stappen gebruik ik er maar 6, maar al met al heb ik nu een heel aardig verloop gecreëerd. Met name het bepalen van virtuele punten met secondes was een hele opgave (stopwatch erbij), temeer omdat na iedere wijziging het hele verhaal van "leren remmen" etc. opnieuw begon, maar ik ben niet ontevreden.
Ook het doorrijden, nu in seconden, verloopt redelijk.

Allen die hebben meegedacht nogmaals hartelijk dank en voor aanvullende tips houd ik mij altijd aanbevolen.

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina