Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 86 / Bezoekers Vandaag: 4118
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Keerlus en blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Debvd

Netherlands
112 berichten

Geplaatst - 02 sep 2017 :  18:56:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Allen,

Ben nu mijn baanplan in koploper aan het uitwerken en loop nu tegen het volgende aan...

Bijgevoegd de keerlus....wil ik gaan aansturen met de xtreme keerlus ...maar waar komen of wat zijn de blokken dan in dit stuk. De lengte van de treinen gaat over de wissels ...dus die worden onderdeel van de lengte waar in de trein geen contact mag hebben met de onderbroken stukken.

Maar hoe moet ik dan de blokken zien of hoe moet ik dit inrichten. Was het nog niet tegengekomen in het forum...graag jullie advies.

In de tekening zijn de gekleurde stukken de onderbrekingsstukken.

Mvg Bjorn

Download Attachment: Keerluscity.zip
2,53 KB

Download Attachment: Keerlus.jpg
77,47 KB

Bjorn

Excuus dit had bij beginners moeten zitten

Bewerkt door Debvd op 02 sep 2017 18:58:09

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 sep 2017 :  19:28:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bjorn,

In de beschrijvin bij de xTreme keerlus staat een beschrijving hoe aan te sluiten bij een driehoek.

In jouw situatie is dat dus 2 maal toe passen, voor dubbelspoor.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 02 sep 2017 :  22:33:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Dank je voor je reactie, maar hoe moet ik de blokken zien, met andere woorden zijn het dan drie blokken?

1 voor het rechte spoor en 1 voor elke bocht?

Groetjes Bjorn

Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 sep 2017 :  22:58:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De keerlus is 1 blok, met 3 melder, AB is er eentje C1,C2 is de middelste sectie en DE is de derde sectie, en op de sectie AB of DE kun je stoppen. Maar of dat handig is mag je zelf bepalen.

Binnen koploper mag de binnenkomst melder aan het begin dezelfde melder zijn als de stopmelder aan de andere zijde van het blok Dus AB als aankomst en AB als stop is mogelijk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 03 sep 2017 :  12:29:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Heb het uitgewerkt in bijgeleverde tekening.

Wat ik me nu wel afvroeg kan het geen kwaad dat er 2 kruiswissels midden in de keerlussen ligt.

Ga uit van 2 Keerlusmodules.. waarbij in de tekening:

blok 1, blok 3, blok 6 en blok 7 keerlus module 1 is
blok 2, blok 4, blok 5 en blok 8 keerlus module 2 is

Volgens mij klopt dit met jouw advies.

Echter omdat er kruiswissels liggen is het ook mogelijk dat een trein van blok 1 naar blok 4 gaat....en dan ontstaan er denk ik moeilijkheden....want dan gaat ie van de ene keerlusmodule naar de ander....Of kan dat onderling?

Of zie ik wat over het hoofd.... doelstelling is dat koploper altijd 2 treinen over deze lus moet kunnen sturen dus daarom 2 modules....of moet ik de kruiswissels vervangen door vaste kruis....

Groetjes

Download Attachment: Keerlus3.jpg
104,67 KB

Bjorn

Bewerkt door Debvd op 03 sep 2017 12:56:32
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 sep 2017 :  15:00:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zo gaat het dus niet werken, en dat was ook niet wat ik je als voorbeeld gaf. En je kunt natuurlijk nooit van de ene naar de andere keerlus module oversteken, want je weet niet hoe de polariteit geschakeld is van de andere module. Dit lijkt me zo logisch als dat 1 + 1 5 is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bvandewetering

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 03 sep 2017 :  15:35:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bjorn,

Ik heb op mijn baan een enigszins vergelijkbare situatie (zie bijgaande file).

In de oplossing die ik (na advies van Wim) heb gekozen, heb ik 1 Xtreme schakeling gebruikt en de gehele keerlus als wisselstraat tussen de verschillende blokken gedefinieerd (dus b.v. een wisselstraat van blok 10 naar blok 408 of van blok 42 naar blok 38).

In de keerlus zelf zijn dus geen blokken opgenomen.

In jou geval zou je b.v. de blokken 1, 2, 7 en 8 en de secties daar tussen buiten de keerlus kunnen houden en alles daarboven in de "omgekeerde Y" als één keerlus moeten aansluiten.

Het wordt wel even puzzelen waar je de secties A, B D en E moet leggen, maar het hele complex van wissels zou je dan als secties C1 en C2 moeten aansluiten.

Met vriendelijke groet,

Ben van de Wetering




Download Attachment: Keerlus-3.pdf
87,36 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 03 sep 2017 :  15:38:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Dank je voor je reactie.

Daarom had ik ook een plaatje van de keerlus meegestuurd in de eerste posting. Dit is de situatie die ik moet oplossen :-)

Zowel op de baan als in koploper.

Als je ervan uit gaat dat de kruiswissel vervangen door normale kruisingen dan hou je 2 volledige keerlussen over die in tegen stelling tot jouw voorbeeld niet samenkomen op 1 punt maar over 2 punten voor de buitenste keerlus. De binnenste keerlus is dan wel in overeenstemming.

Groetjes,


Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 03 sep 2017 :  15:44:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ben,

Dank je voor je reactie.

Dat is idd een oplossing geen blokken daar gebruiken...daar had ik nog niet aan gedacht .....

Bedoel je met complex wissels de 4 kruiswissels of de andere wissels ??

Groetjes,



Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

bvandewetering

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 03 sep 2017 :  16:50:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bjorn,

Ja, dat complex bedoelde ik. Dus daar waar de twee poten van de "omgekeerde Y" bij elkaar komen.

De secties A en B zou je dan in alle sporen een stukje boven dit complex moeten plaatsen en de secties D en E in elk van de vier sporen onderaan.

Alles wat daar tussen zit moet je dan aansluiten als secties C1 en C2. Zorg el wel voor dat de secties C langer zijn dan je langste trein!

Op deze wijze ondervang je ook het probleem van doorverbonden spoorstaven in kruisingen en kruiswissels.

Met groet,

Ben
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 03 sep 2017 :  16:57:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ben,

Denk dat ik je volg....betekent dat er maar 1 trein per keer doorheen kan...toch?

Hmm. dacht als ik 2 keerlusmodules gebruik en als ik ze dank ook gescheiden houdt van mekaar dat er dan 2 treinen doorheen kan.

1 trein wordt een soort flessenhals ben ik bang

Gr.Bjorn

Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

bvandewetering

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 03 sep 2017 :  17:27:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bjorn,

Je hebt gelijk. Het wordt een soort flessenhals. Dat is zelfs bij mij in zekere zin het geval, ook al kan daar sowieso maar 1 trein tegelijk door.

Als je met 2 keerlussen wilt werken moeten die volledig van elkaar gescheiden worden. Er mag dus geen overlappende kruiswissel tussen zitten.

Je zou in dat geval het meest rechtse spoor en de 2 kruiswissels die je naar boven toe tegen komt in een keerlus kunnen opnemen en al het andere in de tweede. In dat geval is er treinverkeer van rechtsonder naar rechtsboven mogelijk tegelijk met verkeer van links boven naar linksonder.

Met groet,

Ben

Ga naar bovenaan de pagina

bvandewetering

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 03 sep 2017 :  17:48:03  Toon profiel  Reageer met citaat
PS. Je hebt dan natuurlijk wel een probleem als je b.v. van rechtsboven naar linksonder wilt omdat je dan halverwege van ene keerlus naar de andere moet oversteken. En, zoals Wim al aangaf, dat gaat niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 04 sep 2017 :  18:05:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ben,

Denk dat ik eruit ben.

In deze oplossing moet ik wel de stukken in de driehoek allemaal blokken meegeven omdat er nu een willekeur onstaat van mogelijkheden. Op deze manier heeft Koploper lekker veel te kiezen

Zie bijgevoegde tekening.

In deze tekening ga ik ervan uit dat (en uiteraard zorgen we daarvoor dat vanuit blok 9 en 10 richting blok 3 en 4 geen problemen onstaan met polorisatie immers + blijt +.

Vanuit blok 7 en 8 naar Blok 1,2 onstaat de polorisatie probleem. Het paarse stuk is gelijk aan de max. lengte van een trein..

OP deze manier kunnen er maximaal 3 tegelijkertijd dit kruispunt passeren.

En met de blokken in de driehoek kan dan duidelijk uitgeselecteerd worden in koploper welke keuze er zijn en de beperkingen die er zijn als er 3 treinen rijden... of ik kan de blokken in de driehoek wel weglaten ...daar ben ik nog niet over uit.

Groet,

Download Attachment: Keerlus4.jpg
115,51 KB

Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

bvandewetering

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 04 sep 2017 :  20:52:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bjorn,

Dit lijkt de oplossing te zijn. Er zit echter een zwakke plek in: de kruising die je passeert gaande van blok 8 naar blok 2. Hier kruisen immers de 2 keerlussen elkaar. Het werk alleen als de kruisende sporen volledig van elkaar geïsoleerd zijn. Ook mogen wieltjes geen contact tussen de kruisende spoorstaven maken.

Ik heb net 2 verschillende kruisingen (Fleischmann N-spoor, met en zonder bedding) even doorgemeten. Met de kruising zonder bedding zou het moeten werken. In de kruising met bedding zijn de kruisende sporen echter met elkaar verbonden.

Met groet,

Ben
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 04 sep 2017 :  22:19:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Dank je voor het testen. Super!

Dan moet ik daar een oplossing voor bedenken, zit namelijk vast aan flm met bedding .....ach weer een uitdaging

Nog advies wat betreft de blokken voor in koploper? Wel of niet de blokken in de driehoek opnemen?

Groetjes


Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

bvandewetering

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 04 sep 2017 :  22:44:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bjorn,

Ik zou blokken in de driehoek opnemen om de eenvoudige reden dat je dan in de keerlus een trein kunt laten stoppen.

De keerlus die ik aan het begin van dit draadje als voorberld gaf, was een grote wisselstraat. Een trein kon hierin niet stoppen waardoor in zekere zin een flessehals ontstond. Gestimuleerd door dit draadje is het me vandaag gelukt om voor 2 van de 4 mogelijke verbindingen een blok in te bouwen zodat nu een trein in de keerlus kan stoppen.

Met groet,

Ben
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 05 sep 2017 :  10:40:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ben,

Top dat het jou weer op ideeën gebracht heeft

Groet,


Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina