Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 97 / Bezoekers Vandaag: 7240
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Pijnpunten bij het automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jean

Netherlands
2 berichten

Geplaatst - 26 apr 2016 :  17:05:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jean  Reageer met citaat
Hallo allen,

Na jaren van handmatig bedienen van mijn DB-baantje met Koploper, is enige tijd geleden dan voor het eerst automatisch gereden. Dit zonder ingegeven vaste en variabele routes. Het automatisch rijden is tot nu toe niet geheel een succes gebleken. Een aantal zaken kon worden opgelost met hulp van anderen en met informatie van dit forum, waar ik al jaren regelmatig meelees.

Bij het automatisch rijden ben ik tegen de onderstaande pijnpunten aangelopen. Wellicht kan een van jullie mij suggesties geven om deze op te lossen. Op alle sporen van de baan geldt in principe een twee-richtingen verkeer. Verder is het Duitse seinstelsel gegenereerd, Koploper ‘kijkt’ 2 blokken vooruit.

1. ‘rijden volgens: geheel automatisch’:
In de situatie dat twee locs gelijktijdig, of vlak na elkaar, gebruik willen maken van hetzelfde blok, reserveert Koploper voor één van de twee locs:
- of geen vervolgblokken,
- of blokken in de tegengestelde richting.
Met name de reservering in de tegengestelde kan ik niet plaatsen. In alle doorgaande blokken met alle bijbehorende tabs is de functie ‘keer loc’ namelijk niet aangevinkt.
In ‘aanvullende blokgegevens’ is de functie ‘alle locomotieven mogen keren’ eveneens niet aangevinkt. Alle bezetmeldpunten (gele dotjes) zijn gecheckt, ze staan in de juiste volgorde en ze functioneren allemaal.

De betreffende loc rijdt, al dan niet met een gematigde snelheid, gewoon door op weg naar het volgende blok en:
- loopt dan vast in een niet omgezette gepolariseerde wissel (er volgt een melding van kortsluiting), of
- als dit gebeurt bij een niet-gepolariseerde wissel, dan rijdt de loc verder, maar is Koploper de loc vervolgens ‘kwijt’. Na 30 seconden (zo ingesteld) volgt de melding dat de loc in het betreffende blok stilstaat.

Bij het inzetten van een derde loc op de baan, doen bovenstaande problemen zich vrijwel direct voor. Een derde loc inzetten is tot nu toe geen optie gebleken.

Een ander, minder belemmerend, punt bij automatische rijden, is dat Koploper ook routes reserveert naar een doodlopend spoor. Ik heb geen instelling gevonden waarmee je dat kunt voorkomen. Is dat uitsluitend mogelijk met gebruikmaking van vaste of variabele routes, waarbij doodlopende sporen niet in de route zijn opgenomen?
Tot nu toe is dit probleempje ‘praktisch’ opgelost door een loc op dat spoor te zetten, waardoor het spoor ‘bezet’ aangeeft. Gek genoeg geeft dit geen 100% garantie.

2. ‘rijden volgens: naar opstelblokken’:
Na het aankiezen van deze optie zet de loc zich in beweging. Op het opstelblok aangekomen volgt de melding: ‘opstelblokken bereikt’. Alleen… de locs stoppen niet maar rijden door, zonder reservering van de opvolgende blokken, waardoor ook in deze situatie Koploper de loc vervolgens ‘kwijt’ is. Op welke wijze kan ‘rijden naar opstelblokken’ ingesteld worden zodat treinen er wel stoppen?

3. ‘rijden volgens: bestemming’:
In deze optie zou ik verwachten dat je een willekeurig blok kunt aankiezen waarna de trein zich in beweging zet naar dit betreffende blok. Dit kan echter niet. Alleen een direct voorliggend of een direct opvolgend blok kan aangekozen worden.
Op welke wijze kan ‘rijden volgens bestemming’ gebruikt worden?

Tot zover maar even.
Wellicht help je mij al op weg met ‘algemene’ suggesties of antwoorden. Als de *.bck nodig is, dan hoor ik het wel.

Groeten,
Jean

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  17:25:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jean,

Allereerst welkom op het forum.

Hierbij een eerste reactie op basis van wat je beschrijft:

1. Keerproblemen.
Het keren in Koploper kent een aantal facetten. Twee daarvan heb je al aangegeven, namelijk het vinkje bij keren in de blokdefinities en "alle locs mogen keren" bij [Aanvullende blokgegevens].
Het vinkje bij de blokdefinities moet gezet worden als er bij het doorrijden ook echt gekeerd moet worden, bijvoorbeeld bij het terugkeren naar het blok waar je vandaan bent gekomen en niet als je gewoon in dezelfde richting kunt doorrijden naar het volgende blok. Je moet dat bij elke blokcombinatie even goed uitpuzzelen.
Dat zegt echter niets over het feit of een trein mag keren ja of nee.
Dat is heel simpel: Getrokken treinen zullen nooit keren, treinstellen en duw/trekcombinaties kunnen dat wel. Koploper zal van die mogelijkheden gebruik maken en een trein de andere kant opsturen als het te druk wordt. Als in de betreffende blokeigenschappen het vinkje keren daarvoor niet aanstaat krijgt de loc geen keeropdracht en zal dus in dezelfde richting verder rijden met alle gevolgen van dien.
De optie 'alle locomotieven mogen keren' is ervoor om locs die geen treinstel zijn of duw/trekcombinatie in een bepaald blok toch te laten keren.

2. Een blok uitsluiten, zoals bij jou de kopsporen gaat het makkelijkste met een variabele route, maar je kunt het spoor tijdelijk ook handmatig geblokkeerd zetten. Dat doe je door met de linkermuisknop op het betreffende blok te klikken en dan handmatig geblokkeerd aan te zetten.
Je kunt een spoor natuurlijk ook blokkeren door er een lok neer te zetten, maat die moet dan wel een bezetmelding geven. Als dat zo is kleurt de lijn blauw en zal er geen trein inrijden.

3. Het verhaal van de opstelblokken is bijzonder. Het lijkt erop dat er iets met de bezetmeldingen niet goed gaat en Koploper niet ziet dat de trein in het opstelblok is aangekomen.

4. Rijden naar bestemming gebruik ik alleen door locs te slepen naar een bepaald blok en dat werkt goed, zodra een loc rijdt.

Succes verder met het uitpuzzelen van de goede instellingen, vinkjes en andere zaken. Als er weer vragen zijn zien we die vast weer verschijnen.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 26 apr 2016 17:26:12
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  18:21:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jean,

Standaard vraag waar is de bck van de database?
Kan er gericht een antwoord gegeven worden,nu is het voor een groot deel koffiedik kijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jean

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  19:57:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jean  Reageer met citaat

Bij deze,


Download Attachment: SB-2016-04-26.bck
166,53 KB


Groeten,
Jean
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 apr 2016 :  21:04:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jean,

De klassieke beginnersfout. Op alle plaatsen waar het vinkje bij keerloc moet staan staat hij niet.

Simpel voorbeeld als je in een blok aangekomen bent uit b.v. blok 1 en je vinkt aan dat hij weer naar blok 1 mag rijden, dan moet je toch echt het vinkje bij keerlokc zetten, je moet immers in de andere rijrichting oftewel terug.

Wat je moet doen is je afvragen als je uit een blok gekomen bent en naar een blok gaat, of hij dan in dezelfde richting kan doorrijden of dat hij de andere rijrichting op moet of te wel terug.
Bij gewoon doorrijden geen vinkje bij keerloc bij terug wel een vinkje bij keerloc.
En dat zijn voor deze database best nog wel een behoorlijk aantal vinkjes die je moet zetten.
Als dat eenmaal goed werkt, is het tijd voor eventueel andere vraagstukken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina