Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 356 / Bezoekers Vandaag: 8947
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vaste routes
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wuytack d

Belgium
37 berichten

Geplaatst - 01 apr 2016 :  10:54:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hé allen,

Ik ben Dirk en heb opnieuw op zolder een nieuwe baan aangelegd.
Het gaat om een vrij eenvoudig traject met een klein schaduw station.
Ben al zover dat ik mijn locs , wissels kan aan sturen via koploper.
Bij het instellen bij koploper kom ik nu wel een probleem tegen ,dat zeker aan mij ligt ,ik kan een vaste route aanmaken van uit het station naar het station maar vanaf dat ik via het schaduwstation wil gaan lukt het me niet. Als ik bv. van blok 2 naar blok7 enz. ga en terug naar blok 2 = ok . Als ik van 2 naar 25 dan via wissels naar schaduwstation blok 43 wil en blok 40 kan ik dit invullen maar om terug op het hoofdspoor te komen via blok 23 lukt me dat niet. Ik weet dat je wissel standen kunt slepen enz. dat gaat ook maar als ik de blokken wil aanduiden dan zie ik deze niet in de tabel verschijnen. Graag jullie hulp bij deze.
Alvast bedankt.


Dirk

Download Attachment: NEUSTADT.bck
52,17 KB

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 01 apr 2016 :  11:17:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je uit blok 43 naar blok 40 rijdt, heb je bij onderhouden blokken geen verdere mogelijkheden aangegeven. Bij de eigenschappen van een blok lijk je structureel de achterliggende tabbladen niet te hebben ingevuld, als die er zijn.
Je hebt ook geen keervinkjes gezet als een loc moet keren om naar het volgende blok te kunnen. En je hebt ook geen wisselstraten aangemaakt.
Kortom, je bent iets te vroeg met vaste routes begonnen.

Zorg eerst dat het zonder routes rijdt, ga dan pas nadenken of vaste en variabele routes nodig of wenselijk zijn.
Je hebt in koploper geen routes nodig om automatisch te kunnen rijden.

Groet, Huub

edit: tekstfout gecorrigeerd, ik was inderdaad "niet" vergeten

Bewerkt door hubertus op 01 apr 2016 13:18:25
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 apr 2016 :  12:11:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Bij de eigenschappen van een blok lijk je structureel de achterliggende tabbladen te hebben ingevuld, als die er zijn.


Volgens mij bedoelt hubertus:

Bij de eigenschappen van een blok lijk je structureel de achterliggende tabbladen NIET te hebben ingevuld, als die er zijn.

Dat geldt voor alle blokken waar je uit twee of meer richtingen naartoe kan rijden...daar staan onderaan kleine tabjes met het nummer van het blok waar de trein vandaan komt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 01 apr 2016 :  12:44:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Wat je nu aan het doen bent is je huis in richten terwijl de fundering nog niet klaar is

Zoals de anderen ook al aangeven, eerst zorgen dat de basis in orde is voordat je aan vast routes, variabele routes etc gaat denken. Die zijn in de meeste gevallen niet nodig en leggen je eerder beperkingen op.

Een aanpak die je kan volgen is als volgt.
Eerst zorgen dat je bij alle blokken ALLE tabbladen goed ingevuld hebt. Dus waar kom ik vandaan en waar ga ik naartoe. Zet daarvoor de juiste vinkjes bij "keer loc".
Dan maak je de wisselstraten aan. Denk er daarbij aan dat het streepje de juiste kant uit wijst (veel gemaakte vergissing).
Ga dan testen door de loc in een blok te plaatsen en deze steeds een blok verder te slepen. Check dan of de bezetmeldingen in de juiste volgorde doorkomen en wissels in de juiste stand staan.

Heb je dit allemaal gecheckt en werkt het naar behoren dan kan je de loc eens automatisch laten rijden. Laat Koploper hierbij de boel regelen.
Gaat dit ook allemaal goed dan zou je eventueel aan vaste routes etc kunnen gaan denken.

Gewoon stap voor stap en rustig aan.
Rome is ook niet op een dag gebouwd.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 01 apr 2016 12:45:09
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 01 apr 2016 :  16:53:11  Toon profiel  Reageer met citaat
@ allen

Bedankt voor jullie reacties tot hiertoe, hier kan ik al verder mee. Zal zeker eerst nog eens grondig alle tabbladen nazien . Ik dacht al van mezelf dat ik iets te snel wil lopen .IK heb nu ook de handleiding opgehaald versie 9.0 ik had die van 7.4 koploper draait met 9.0 bij mij , dit zal ook wel helpen bij het inbrengen van de juiste gegevens.

Dirk

Bewerkt door wuytack d op 01 apr 2016 16:59:28
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 01 apr 2016 :  17:16:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, op dit gebied is er geen verschil tussen 7.4 en 9.0.

Ik zou die uitgebreide handleiding sowieso voorlopig links laten liggen en de beginnershandleiding van Chris Burger gebruiken. Die kun je ook op de site van Pahasoft downloaden.
Je hoeft je dan niet door allerlei onderwerpen te worstelen, waar je toch nog niks mee doet.
De beginnershandleiding is dan wel gebaseerd op koploper 8.7, maar ook gewoon voor 9.0 bruikbaar. Hooguit dat je misschien een optie tegenkomt die in de handleiding van Chris Burger nog niet staat.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 01 apr 2016 :  20:46:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
@allen.

Je hebt gelijk wat die handleiding betreft die andere handleiding gebruik ook al trouwens. Ik heb gemerkt dat hoe eenvoudig of niet je goed moet concentreren op wat je eigenlijk invoert. Heb ondertussen mijn redenering voor invulling tabbladen grondig herzien en gecorrigeerd.
Heb ondertussen test gereden dat ging naar verwachting. Nog veel werk te doen maar dat neem ik er graag bij. Er zullen ongetwijfeld nog wel vragen komen , maar ik weet nu al zeker dat hier het juiste adres is voor dit.

dirk

Download Attachment: NEUSTADT.bck
52,17 KB

Bewerkt door wuytack d op 01 apr 2016 20:50:17
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 apr 2016 :  20:52:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Dirk,

Het zal misschien aan mij liggen mar ik zie geen enkele verbetering in de database uit het laatste bericht.
De verkeerde erin geplakt?

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 02 apr 2016 :  09:05:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Ja ik had de verkeerde erin geplakt , nu zou de verbeterde hier moeten staan. Deze is zeker nog niet volledig op punt wat de andere instellingen betreft . Opmerkingen zijn zeker welkom .

Dirk

Download Attachment: NEUSTADT.bck
69,17 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 apr 2016 :  10:55:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Nogmaals het advies, haal alle routes weg en ga dan nog eens testrijden op de manier zoals Eric (remunj) aanbeveelt. Dus een loc op de baan plaatsen, klik op rijden volgens bestemming en sleep dan de loc steeds een blok verder. De loc moet dan gaan rijden en in het volgende blok netjes tot stilstand komen. Doe dit tot je alle mogelijke verbindingen tussen twee blokken hebt gehad. Loc liefst definiëren als dieseltreinstel, want die mag overal komen en keren.
Dit is veel werk, maar de beste methode om fouten uit je database te halen.
Je zult zien dat het dan helemaal niet volgens verwachting rijdt, want er zitten redelijk wat fouten in je database.
Je hebt nog steeds geen enkele wisselstraat aangemaakt.
Maar ook andere dingen. Je hebt bijvoorbeeld twee tweerichtingsgroepen aangemaakt, terwijl je helemaal geen blokken hebt die tot een tweerichtingsgroep kunnen behoren.
Je hebt geen enkel blok waar een trein zal stoppen als het volgende blok vrij is, dus ook in je schaduwstation en gewone station zal een trein gewoon altijd doorrijden als het vervolgblok vrij is.
Een deel van de fouten in je database wordt nu gecamoufleerd met de variabele route en de blokgroep. Ik weet niet welke bedoeling je daarmee hebt, maar ook die blokgroep zou ik verwijderen.

Echt, probeer niet te snel te gaan en vooral, probeer te begrijpen wat je doet. Je hebt het voor jezelf er niet gemakkelijker op gemaakt door de uitgebreide mogelijkheden aan te vinken, maar dat is alleen op te lossen door helemaal opnieuw te beginnen. Of je dat wilt, moet je zelf bepalen.
Maak zoveel mogelijk gebruik van de default-instellingen in koploper en ga daarin pas aanpassingen doen als je begrijpt wat je aanpast.
Anders vrees ik een beetje dat het een grote teleurstelling wordt.

Succes ermee!

Huub

Bewerkt door hubertus op 02 apr 2016 10:57:57
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 02 apr 2016 :  11:18:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Ga uw advies volgen, ga gewoon vanaf nul begingen en een nieuwe database aanmaken. Oke misschien wel veel werk, maar als dat de beste manier is waarom het niet doen. Ik hou jullie op de hoogte en zodra ik terug een nieuwe aangemaakt heb zal ik die aan jullie voorleggen.
Alvast bedankt

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 apr 2016 :  14:35:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Waarom een nieuwe database maken, verbeter de bestaande en verwijder om te beginnen de vaste en de variabele treinroutes, die zitten je nu alleen maar in de weg, en veroorzaken veel problemen en voor jouw veel niet te verklaren gevolgen.
Koploper werkt zonder deze beperkingen, en zeker met dit simpele baantje.

Verder ook nog even blokgroep1 verwijderen, zoals dat nu is ingegeven kan dat nooit werken.

Deze baan kan helemaal niet automatisch rijden overigens, er is geen enkele wisselstraat aangemaakt, koploper weet helemaal niet waar een trein is of naar toe gaat, in werkelijkheid.


Ook kan blok 1 nooit tot dezelfde 2-richtinggroep behoren als blok 23 en blok 25. En zo zullen er nog wel wat meer onterechte instellingen zijn.
Ook blok 41,42,43 kunnen nooit tot een tweerichtinggroep (2) behoren, deze blokken zitten ook niet in hetzelfde spoor zonder wissels er tussen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 02 apr 2016 15:00:12
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 02 apr 2016 :  15:22:24  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Wim en allen,

Ga wat grondiger de handleiding stap voor stap volgen, en zal terwijl de aanpassingen doen. Het begrip tweerichtingsgroep heb ik nog niet helemaal door . Tja het verstand is soms wat weinig of wat traag

Wordt zeker vervolgt

Mvg
Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 02 apr 2016 :  19:49:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Het begrip "tweerichtingsgroep" is eigenlijk heel eenvoudig.

Bestaat een stuk enkel spoor, wat in twee richtingen kan worden bereden, uit meerdere aansluitende blokken (lees er zitten geen wissels in), dan kan het voorkomen dat Koploper er vanaf beide kanten een trein heen stuurt.

Het resultaat is dat ze met de neuzen naar elkaar komen te staan en niet verder kunnen.

Wijs je nu alle blokken in dit stuk spoor in "Onderhouden Blokken" toe aan een "tweerichtingsgroep" dan voorkomt KL dat, als er een trein in dit stuk in rijdt, er van de andere kant een tweede trein dit stuk wordt ingestuurd.

Tweerichtingsgroepen moeten altijd een uniek nummer hebben, er mogen dus geen groepen zijn met het zelfde nummer.

Blokken in een tweerichtingsgroep zullen nooit in meerder tweerichtingsgroepen voor komen.

Beide bovenstaande voorwaarden kan je eenvoudig realiseren door een tweerichtingsgroep altijd het nummer te geven van het laagste bloknummer dat er in voor komt. Dit voorkomt dubbele nummering bij grote modelbanen.

Voorbeeld: Een stuk enkelspoor bevat de aaneengesloten blokken 2, 5 en 6, wijs alle blokken toe aan "tweerichtingsgroep nummer 2".

Nummers van tweerichtingsgroepen hoeven niet "op volgorde" en/of "aansluitend" te zijn en er mogen rustig gaten in de reeks voorkomen. Voorbeeld: Er bestaan alleen de groepen 2, 8 en 15.

Hopelijk dat het je nu wat duidelijker is geworden.

Succes ermee,

Groeten Jack.



Bewerkt door JackvdW op 02 apr 2016 19:57:07
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 apr 2016 :  20:35:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

En met de huidige instellingen zit er in deze opzet geen enkele 2-richtinggroep.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 02 apr 2016 :  21:48:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Jack,

Dit is verstaanbare taal, daar kan ik mee verder werken. Aangepaste database volgt later. Zonder aangemaakte routes .

Bedankt

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina