Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 111 / Bezoekers Vandaag: 5741
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Contstant dezelfde treinen en gevolg 1 bezetmelder?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

zuyderduyn

96 berichten

Geplaatst - 17 okt 2015 :  20:16:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Lezers,

Ik heb hetzelfde probleem als de meneer in het vorige topic. Uiteraard heb ik dat uitgepluisd en de topic van Martijn1974 een tijde terug.

In blok 7 blijft mijn trein vaak hangen op de eerste bezetmelder. Ik kom, ook na het lezen van de topics niet aan een oplossing.

Nu heb ik de eerste bezetmelder weggelaten in blok 7. Het gevolg is dat de trein dus in 1 keer stopt in plaats van na een remming. Is dit het enige gevolg? Of is dit te makkelijk? Het is in het schaduwstation dus opzich geen probleem.

Verder heb ik 4 treinen rijden. Echter stuurt Koploper steeds maar 2 treinen door. De lok met decoder nummer 1 en nummer 2 (zie bijlage). Heb ik iets verkeerds ingesteld of heeft dit een andere aanwijsbare reden?

Alvast Bedankt!

Download Attachment: zomer2015.bck
20,35 KB

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  21:16:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Zuyderduyn,

het probleem zit in bloktypen, van het bloktype station heb jij aangevinkt dat dit een blok in vrije baan is. In principe wordt er op een vrije baan nooit gestopt tenzij het volgende blok bezet is. Ook bij treintype per bloktype moet je een wachttijd per treintype voor het stationsblok instellen.

het probleem in blok 7 is niet te herleiden, maar er lijkt niet direct een fout in te zitten, het rijden op 1 melder geeft de loc niet de gelegenheid om vooraf af te remmen en of te leren remmen, de kans op doorschieten is hier zeker groot, vooral omdat ook de stationblokken op maximum snelheid wordt gereden.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  22:10:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Geen idee wat je bedoeld met blijft hangen op de eerste melder?
Valt zonder spanning ofzo?
Vuile wielen of rails soms?
Heb je bij het weghalen ook de aansluiting weggenomen van deze melder op de terug/bezetmelder, of is deze nog steeds aangesloten, en is per saldo de melder er niet uitgenomen.

Maar dat er maar 1 treintje te gelijk kan rijden is niet zo vreemd, veel meer is er ook niet mogelijk op deze opzet.
Nu rij ik al jaren met Koploper en met verschillende systemen, maar dit soort problemen ben ik nog nooit tegengekomen op mijn banen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  22:25:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Zuyderduyn,

Bijgaand een aangepaste database waarbij de treinen wel mogen en moeten stoppen, en waarbij het opstelspoor afwisselt wordt gevuld en leeggereden.

Mvg
Wim.


Download Attachment: zomer2015metstops.bck
20,84 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  22:35:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de hulp.

Bedankt Wim voor de moeite van zo'n extra database. Met blijven hangen bedoel ik dat ie stopt. Heb nieuwe isolatie aangelegd en nieuwe aansluitklem erop gezet. Schoonmaken van de rails echter niet gedaan, goede tip. Ik ga er mee aan de gang.

Het is idd een simpel opzetje vanwege het testrijden van het schaduwstation. Blokken 1 tot en met 7 liggen op de onder verdieping.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 okt 2015 :  22:59:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Communicatie logging aanzetten en kijken wat er gebeurd als de eerste melder in dit geval 66.5 bezet gemaakt wordt, als 66.6 bezet gemeld wordt dan is er een onderling verbinding, misschien bij de aansluiting van de draadjes bij de melder, of ander een isolatie wat geen isolatie is, of door vuil wordt overbrugd. Paar simpele zaken die zo te controleren zijn, en eenvoudig oplosbaar.
Zoeken is dingen uitsluiten, zoeken is niet als een kip zonder kop te werk gaan, en Jan en Alleman erbij betrekken, en van alles en nog wat de schuld geven wat er niet mee te maken heeft, dit laatste is een algemene opmerking voor vele van toepassing.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 18 okt 2015 :  15:17:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik moet dit idd even grondig gaan onderzoeken. Bedankt voor de tip!

Die database die je gemaakt hebt loopt harstikke mooi. In blok 1 en 2 worden treinen afwisselend ingehaald. Loopt prachtig.

Na 1 rondje, stoppen alle treinen en staat er: Blokgroep: is niet eerste lok. Er word niet meer gereden voordat je zelf weer op Go drukt. Moet ik iets in blokgroepen aanpassen zodat de treinen toch weer gaan rijden?

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2015 :  15:37:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Je kunt het aantal treinen veranderen welke de blokgroep minimaal moet vasthouden. Oftewel de minimale vulling verlagen. Zal nu vrij hoog staan. Gewoon met eentje verlagen dat aantal.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 18 okt 2015 :  16:17:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de tip Wim.

Hij stond op 3, ik heb er 2 van gemaakt. Toen blijven de treinen alsnog staan ondanks dat ik met 4 treinen rijd. Uiteindelijk op 0 gezet, ook nu blijven de treinen staan.

Zou ik nog iets anders kunnen proberen?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2015 :  17:01:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Op nul kunnen de treinen niet blijven staan, want dan is de gehele werking van de blokgroep uitgezet, en is het geen blokgroep meer. En zal de groep altijd leeg zijn of leegrijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 18 okt 2015 :  18:58:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de waarde op 1 gezet en de voorrangs regeling aangepast. Nu loopt alles mooi afwisselend. Bedankt!

Heb nu alleen het probleem dat de loks wat gaan slippen om mijn klimspiraal maar dat is weer een ander verhaal :-)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 okt 2015 :  23:32:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Zuyderduyn,

De aanpassing is hier getest en werkt zonder verdere aanpassingen, zoals voorrangsregelingen. Ook hier worden er weer zaken bij betrokken die helemaal niet relevant zijn. De database zoals geplaatst werkt zonder aanpassing. ;)
Alle treinen in het schaduwstation moeten natuurlijk wel actief meedoen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina