Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 148 / Bezoekers Vandaag: 6999
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Deadlock keerlus
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hannes4ever

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 07 sep 2015 :  22:58:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Mijn naam is Hans en ben momenteel bezig met het bouwen van een baan. In een ver verleden heb ik eens een testbaan met koploper gemaakt, maar dat is al lang geleden. Nu was ik eigenlijk helemaal niet van plan om deze handzame baan (N spoor 150cm x 75cm) met koploper te gaan besturen, maar analoog. Het schaduwstation zou aangesloten worden op een Tams schattenbahnhofsteurungs apparaat, maar nadat ik erachter kwam dat daarvoor de uitgaande wissels open gereden moesten worden ben ik daar afgestapt. De rails was op dat moment al vastgespijkerd. Aangezien ik nog een aantal digitale onderdelen had liggen heb ik maar besloten om dit weer met koploper te gaan aansturen.

Nu wissel ik de avonden af tussen draadjes aansluiten en koploper inrichten. Na het testen van koploper loop ik echter steeds tegen deadlocks aan.

Wat is de bedoeling:
1.) Alle sporen betreffen 2 richtingsverkeer. Voor de blokken 1 tm 11 is dat absoluut niet nodig, aangezien dit het schaduwstation is en dat best in 1 richting bereden kan worden.
2.) De sporen 1 t/m 4 en 7 t/m 10 zijn de daadwerkelijke opstelsporen. 5 en 6 zijn verbindingssporen en 11 betreft de keerlus. Ik besef me dat als ik het geheel 1 richtingsverkeer zou maken, ook de sporen 5 en 6 te gebruiken zijn. Zoveel ruimte heb ik vooralsnog echter niet nodig.
3.) Blok 12 is een paradespoor
4.) Blok 13 en 14 vormen samen weer een keerlus. Ik heb hier 2 blokken van gemaakt aangezien een keerlus niet uit 1 blok kan bestaan. (wellicht met fictieve blokken, maar dit leek me voor het leer proces makkelijker).
5.) Blok 13 betreft een station, wat uiteindelijk met meerdere sporen uitgebreid gaat worden, echter eerst dit maar eens werkend krijgen. Blok 14 wordt onzichtbaar.

Nu loop ik dus steeds in blok 12,13,14 tegen een deadlock aan. Wie zou me op weg kunnen helpen. Ik verwacht niet dat iemand mij de hele database herschrijft, maar een beginnetje zou fijn zijn. of een verwijzing naar een ander topic. Ik heb uitgebreid gezocht, maar kon niets vinden.

Ik heb zelf gekeken naar de inrichting van deadlocks, maar ik begrijp dat bij het wegrijden van een trein alleen gekeken wordt of een blok vrij is en dat deze dus niet geclaimd wordt. Daar ligt dus volgens mij niet de oplossing.

Daarnaast heb ik gekeken naar variabele routes, maar daar begrijp ik eigenlijk niets van. Wat ik ook probeer de treinen willen niet rijden.

Hopelijk kan iemand mij de goede richting op helpen. Alvast bedankt.




Download Attachment: Unterberg.bck
42,5 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 sep 2015 :  23:31:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans,

Blok 13 en Blok 14 in een 2-richtinggroep opnemen beide in groep 1.
Doe je in onderhouden blokken.
Bij blokken 1,2,3,4,6,11 richting 12 instellen dat blok 13 en 14 vrij moeten zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 sep 2015 23:40:39
Ga naar bovenaan de pagina

hannes4ever

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 08 sep 2015 :  21:35:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je snelle reactie. Dit doet voorlopig exact wat het moet doen. Als blok 13 straks als station wordt uitgebreid, pas ik dan e.e.a. wel weer aan.

Voorlopig eerst maar eens ervaring opdoen met de huidige situatie.

met vriendelijk groet,
Hans
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina