Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 406 / Bezoekers Vandaag: 8502
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper doet niet wat ik zou willen.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jubbutje

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 20 aug 2015 :  13:08:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

De titel is misschien niet helemaal terecht, maar ander kon ik het even niet kort weergeven.

Ik ben al een aantal weken bezig om het zo te krijgen als dat ik graag zou willen maar het lukt gewoon niet.
Wat zou ik willen?
Op de dubbele hoofdbaan rijden de treinen in principe in tegenovergestelde richting.
Op het buurtspoortje pendelen twee treinen tussen een hoofdstation en een buurtstationnetje, waarbij één trein bij het buurtstation staat, en de tweede van het hoofdstation vertrekt. Komt deze tweede trein bij het buurtstation aan, vertrekt de eerst naar het hoofdstation. enzovoort...

Wat gebeurt er nu?
Alle treinen rijden de zelfde richting uit.
Het automatische verkeer verloopt verder prima, maar dus een gedeelte de 'verkeerde kant' op.
Op het buurtspoortje rijd een trein van het hoofdstation naar het buurtstation... en dat was het dan.

Ik heb van alles door gelezen en uit geprobeerd, maar kom er niet meer uit.
Mijn vraag dus, zou iemand met kennis van zaken mijn database eens willen bekijken en mij dan vertellen wat ik nou precies verkeerd doe en hoe ik dan moet/kan aanpassen/oplossen?

Alvast heel hartelijk bedankt
en de vriendelijke groeten van een wanhopige Jelle.


Download Attachment: Jelle-07_20150820_114023.bck
52,3 KB

Groeten,
Jelle

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 aug 2015 :  20:56:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jelle,

Al je nu eens duidelijk aangeeft wat je precies wil, dat kun je aan de hand daarvan misschien dat zelf in Koploper bewerkstelligen.
Wat je nu op schrijft is mij in ieder geval niet helemaal duidelijk.
Verder is er in deze database helemaal niets ingegeven wat er ook maar op lijkt om het te laten werken.

Geef aan met welke treinen je wil pendelen en waar tussen dat moet gaan gebeuren, ik denk tussen 17 en 25,26. En moeten die altijd daar tussen pendelen of mogen die ook op de rest van de baan meerijden?

Kortom geef duidelijk aan wat je wil, dan is het bewerkstelligen daarvan verder geen probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jubbutje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 20 aug 2015 :  21:55:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb geprobeerd het verhaal op papier te zetten, ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft. Anders zou ik niet echt weten hoe ik het zou moeten uitleggen.

Pendelbaan.
Blok 17 Hoofdstation
Blok 23 Buurtspoor
Blok 24 Buurtspoor
Blok 25 Buurtspoor/stationsspoor diesel 623
Blok 26 Buurtspoor/stationsspoor BR38

BR 38 staat in blok 26.
Diesel 623 vertrekt vanaf blok 17 via de blokken 23 en 24 naar blok 25.
Als diesel 623 stop in blok 25 mag de BR38 vanuit blok 26 vertrekken via blokken 24 en 23 naar blok 17. Daar blijft deze even wachten en vertrekt vervolgens weer via blokken 23 en 24 naar blok 26.
Als de BR38 weer stil staat, mag de diesel 623 weer via de blokken 24 en 23 naar blok 17. Enzovoort, enzovoort.

Hoofdbaan.
Alle overige blokken.
Bij de blokken 17 en 18 rijden de treinen in principe met de klok mee. Dat doen ze nu ook goed.
(als op blok 17 geen pendeltrein staat is deze vrij voor gebruik van treinverkeer voor de hoofdbaan.)
Dus 17/18 – 21 – 11 – 13 – 15 – 17/18.

Bij de blokken 19 en 20 zouden ze in principe tegen de klok in moeten rijden. Dat krijg ik niet voor elkaar.
Dus 19/20 – 16 – 14 – 12 – 22 – 19/20.

Hierbij het ik het schaduwstation-verhaal even buiten beschouwing gelaten.


Groeten,
Jelle
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 aug 2015 :  09:49:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jelle,

Het is toch echt een kwestie van bij de blokken aangeven waar mag ik naar toe als ik ergens vandaan kom. Kwestie van vinkjes zetten en goed nadenken moet ik gewoon doorrijden of moet een terug (keer loc) vinkje.
De voorwaarden heb je beschreven, nu nog even invullen.

Dat zou je moeten weten dan alleen locs benoemd als treinstel of als trekduwtrein mogen keren (veranderen van rijrichting) in een blok na stilstand.
Overigens zie ik loc 623 nergens terug in de lijst met locomotieven, kijken we wel naar de meest recente en juiste backup?

Als het niet lukt dan lezen we het wel, en geef dan even aan waar het misgaat.
We kunnen het wel voorkauwen, maar daar leer je het niet van, alleen zelf doen is de enigste mogelijkheid, om de basis vaardigheden onder de knie te krijgen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 21 aug 2015 10:10:05
Ga naar bovenaan de pagina

Jubbutje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 aug 2015 :  16:31:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is ook precies dat wat ik gedaan heb (volgens mij), voor zover dat in de verschillende 'handboeken' beschreven is. Al lijkt het mij wel dat die verre van 'compleet' en in logische volgorde zijn.
Die loc 623 moet overigens 627 zijn, typefoutje van mij. Die staat als treinstel in de database, maar wil bij blok 25 gewoon dwars door het stootblok vertrekken naar weet ik veel welke niet bestaande blokken.

Ook pogingen om op de hoofdbaan de treinen in de juiste richting te laten rijden is een ramp. geef ik aan dat hij bijvoorbeeld vanaf blok 19 naar blok 16 moet rijden... Nee hoor... hij vertrekt gewoon richting Blok 22 en verder met alle rampzalige gevolgen van dien.

Al met al ben ik morgen met dit stukje precies 6 weken bezig en geen stap verder gekomen, maar ik vind het onderhand wel genoeg geweest.

Ik ben al aan het overwegen geweest om maar postzegels te gaan verzamelen. Is in ieder geval veel minder frustrerend.

Groeten,
Jelle
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 aug 2015 :  16:56:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jelle, het is toch echt je eigen instelling.

Het verbaasd me trouwens dat de loc uit blok 25 vertrekt, want er is helemaal geen bestemming.
En verder als een loc de verkeerde kant op vertrekt m.n. vanaf een kopspoor dan is het 100% zeker dat de loc niet van rijrichting verandert voor vertrek oftwel het bekende vinkje bij (keer loc)
Zo ook hier




In blok 20 is hetzelfde probleem aan de hand ook daar mist een vinkje bij keer loc als hij ergens vandaan gekomen is.
Verder als je een loc een bepaalde kant op wil sturen moet jij zelf eerst zorgen dan de rijrichting van de loc juist is en dat hij dus ook in de richting vertrekt waarin jij dat wil.

Wat jij denkt dat je misschien gedaan hebt zie ik niet terug in deze database.

Maar om het geheel goed te laten werken is 2 minuten werk.

Hopelijk steek je hier iets van op.
Download Attachment: Jelle-21082015.bck
53,72 KB

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus




Bewerkt door Wim Ros op 23 aug 2015 01:14:48
Ga naar bovenaan de pagina

Jubbutje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 24 aug 2015 :  13:37:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de bijgevoegde database van mij is het even mis gegaan.
Ik was namelijk continu bezig met instellen, proberen, instellingen weer weghalen om het opnieuw te doen en weer te proberen.
Bij mijn laatste poging heb ik toen weer alle instellingen weg gehaald om 'later' opnieuw in te geven en te proberen.
Alleen liepen de frustraties na de zoveelste mislukking zo ver op dat ik de boel afgesloten heb zonder dat ik de instellingen er opnieuw ingezet had. Mijn excuses daarvoor.

Daarna kwam het idee om het hier te gaan navragen, wat dus ook niet helemaal soepel liep. Mocht ik daardoor iemand onrecht aangedaan hebben, ook daarvoor bied ik dan mijn excuses aan.

Ik heb nu een afkoelend weekeinde gehad en ben vanmorgen weer gewoon aan de slag gegaan... met als resultaat dat het dus nog steeds niet goed gaat. De treinen rijden wel het buurtspoor op, maar stoppen in ieder blok, blijven daar een tijdje staan en rijden dan weer een blok verder enz.
Maar het is toch echt de bedoeling dat ze in één keer doorrijden van het kopstation (blok 25-26) naar het hoofdstation (blok 17) zonder onderweg te stoppen. Met uitzondering van blok 23 richting blok 17, waar gestopt mag worden als blok 17 bezet is door een trein van de hoofdbaan.

Verder kan ik er maar niet achter komen hoe ik het voor elkaar krijg om het dubbelspoor van de hoofdbaan in twee richtingen te laten rijden. Alles rijdt nu 'met de klok mee' zodat de blokken 4, 5, 12, 14, 16 er nu allemaal voor 'spek-en-bonen' bij liggen.

En hierbij heb ik de database van vanmorgen gedaan waar ik zeker van ben dat ik de instellingen zo heb gezet als dat ik denk dat het zou moeten zijn.

En het gaat mij er ook niet om dat die database voor mij wordt aangepast, maar het lijkt mij dat dit mijn verhaal en vooral mijn vraag misschien iets duidelijker kan maken van, Wat doe ik niet goed?

Download Attachment: Jelle-07_20150824_120529.bck
56,67 KB

Groeten,
Jelle
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 24 aug 2015 :  15:28:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat stoppen in 23 24 heb je zelf aan koploper gevraagd.
Zie onder gegevens trein- en bloktype.

Stopkans 100% en tussen de 10 en 60seconden.

We kijken verder.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 24 aug 2015 15:28:28
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 24 aug 2015 :  15:41:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Waar een trein die in een blok staat naartoe rijdt is afhankelijk van het blok vanwaar hij kwam. Dat is koploper.

Anderzijds kun je bij een keuze een kans aangeven...die kansen staan bij jou allemaal op 1. Wanneer een trein drie kanten uit kan, waarvan er twee zijn met keren, krijgen die bij jou allemaal dezelfde kans dus in twee van de drie gevallen zal hij keren. Dat is 66% van de gevallen.

Laat de kans dat hij moet keren op 1 staan maar zet de kans dat hij gewoon rechts moet blijven rijden eens op 99, dan zal het beeld al veranderen.

Zo kun je ook beinvloeden hoeveel er in het schaduwstation verdwijnen.

IK zou echter eerst blok 9 en 10 nog even handmatig bezet houden. Dan kun je rustig zien of de hoofdbaan werkt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Jubbutje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 24 aug 2015 :  16:24:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Aha, hier kan ik wat mee.

Ik ga er straks gelijk eens mee aan de slag.
Natuurlijk laat ik ook even weten of het allemaal werkt zoals ik gedacht had.
In ieder geval heel hartelijk bedankt voor dit.

Groeten,
Jelle
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 aug 2015 :  17:56:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jelle,

En heb je nu al de moeite genomen mijn versie van jouw database in te lezen en te kijken wat daar anders aan is? Dan had je kunnen ervaren dat al je vragen en problemen daarin zijn beantwoord en zijn opgelost.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jubbutje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 24 aug 2015 :  19:00:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Ik heb je aangepaste database ook bekeken en in demomode in koploper gehad. Daar leek het goed te werken.

Daarna heb ik mijn eigen database weer geladen en geprobeerd te vergelijken met wat ik in de aangepaste allemaal heb gezien.

Maar iedere keer weer van database wisselen kost ten eerste tijd en ik heb wat problemen met mijn t.k.geheugen, dus kan het maar zo zijn dat ik dingen misschien helemaal vergeet. Maar voor zover ik het ongeveer kon zien kwam het redelijk overeen met wat ik had. (op een paar dingetjes na die ik nu ook in mijn database heb gezet.)

Je zou eigenlijk moeten kunnen zien hoeveel papiertjes met tekeningetjes en aantekeningen bij mijn baan liggen. Gewoon om alles terug te kunnen vinden van waar ik mee bezig ben..

Maar echt, ik heb je database bekeken en mijn gloeiende best gedaan om over te nemen wat ik kon vinden aan verschillen. En dat ook weer terug te kunnen vinden. En ik waardeer ook echt de moeite die je voor me gedaan hebt.

Groeten,
Jelle
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 24 aug 2015 :  20:04:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Je had toch gewoon met Wim zijn database verder kunnen gaan met experimenteren.
Had je in ieder geval de meeste problemen al opgelost. En net zo goed kunnen kijken waarom iets op een bepaalde manier is ingesteld.
Houdt een kopie apart als back up en gebruik er een om stapsgewijs iets aan te passen en het resultaat te bekijken. Gaat het helemaal fout zet je de back up weer terug en heb je weer een werkende database om verder te experimenteren.
Hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden maar kan je een bestaand wiel verder optimaliseren

En wisselen van de ene naar de andere database kost toch niet zoveel tijd. 2-3 seconden is niet echt een argument om maar niet te switchen.

En dat je blok 4 en 5 niet meedoen komt omdat je daar de vinkjes bent vergeten. Kijk per blok waar je vandaan komt en waar je naar toe wilt. Zet daar dan een vinkje voor. Wil je terug naar het vorige blok vink je ook keer loc aan. Moeilijker is het niet.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 24 aug 2015 :  21:42:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Er wordt hier altijd gepleit om koploper eerst op een klein stukje baan te proberen. Dat kan hier perfect.

Je hebt de pendel baan en de dubbelsporige hoofdbaan.

Zet die drie delen één voor één in gang en laat ze rijden, rijden rijden.
Daarna neem je de andere erbij.

Dan begin je ze onderling vrij te geven.....stap voor stap. Dan zal het snel opgelost zijn.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Jubbutje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 25 aug 2015 :  14:58:22  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Wim Ros:Het is me gelukt om jou aangepaste database te gaan gebruiken.
Ik heb deel voor deel in gebruik genomen, eerst hoofdbaan, toen schaduwstation erbij enz. en het werkt geweldig mooi. Precies zoals ik voor ogen had.

Uiteraard heb ik ook de instellingen bekeken, en nu begint er mij een hoop duidelijk te worden. De systematiek begin ik te begrijpen en denk dat ik op deze manier er nu wel door heen kan komen.

Nogmaals heel hartelijk bedankt voor alle hulp, en mijn excuses voor mijn onwetendheid.

Groeten,
Jelle
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina